Skip to main content
Algemeen

BX998A

Meer
06 jan 2017 01:31 - 06 jan 2017 01:43 #64426 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic BX998A
Tja,
We kunnen hier nog lang over discussiëren maar laat ik daar het volgende over zeggen.
Heb hier 2x een BX998A een FX995A en FX997A gehad.
Deze hadden allen enkel op de FM een overdreven bas weergave en moest de bas regelaar naar bijna 0.
Bij het afspelen van een plaat kon deze weer terug naar de stand tussen de kadertjes welke Philips in het venster aangaf.
Als je gaat klieren in de loudness control zal het op de FM aangenaam (kunnen) klinken.
Maar wat te doen als je een plaat draait?
De bas regelaar voluit.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 06 jan 2017 01:43 door Bert Kn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
06 jan 2017 00:14 #64425 door Cees
Beantwoord door Cees in topic BX998A
Het is met dat C tje natuurlijk zo dat je wat moet proberen welke waarde het beste klinkt.
Met dit type radio ben ik niet echt goed bekend.
Bij Philips radio's uit die tijd zit er een schakelaar apart van het schakelblok onder op het
chassis, die d.m.v een staal draadje word bedient.
Op die schakelaar zit een grijs draadje, ...Knip en dan even met verschillende waarden C's
op gehoor uit proberen.
Wat ik ook wel heb gedaan is de Koppel C van 8 uF die naar de laag L Sp gaat in waarde
verlagen. Een blok C tje van 2,2uF klonk een stuk beter en niet alleen de bassen, maar
ook het midden en hoog kwam beter tot zijn recht.
Uit proberen dus, Cees.

Meer
05 jan 2017 23:47 #64424 door Laurens
Beantwoord door Laurens in topic BX998A
Dat condensatortje aan de signaaluitgang van de tuner vormt een heel matig high-passfilter. 3dB per octaaf met geluk. Daarmee snijd je dus ook in de frequenties die je niet kwijt wil. De normale toonregeling zou beter moeten werken. Die werkt in ieder geval keurig in de B6x en B7x plano's.

Je zou eens kunnen testen hoe het klinkt als je de loudness tak van de potmeter losneemt. Dan krijg je ook minder laag.

Voor alle duidelijkheid (we zitten op het forum om te leren)
De zenders op FM zijn NIET overgemoduleerd. Overmodulatie is wat anders dan audioprocessing met Optimod apparatuur en aanverwant spul. De modulatie voor FM zenders valt keurig binnen het zogenoemde Stokkemasker, maar aan de klank van het geluid wordt gesleuteld met multibandcompressors.

Bij het gebruik van vinylflex is het belangrijk dat je niet de hele speaker insmeert, maar alleen de rolrand. Anders voeg je teveel massa toe waardoor de F(res) weer zakt.

.

Meer
05 jan 2017 20:51 #64421 door RolfM
Beantwoord door RolfM in topic BX998A
Iedereen bedankt voor de tips en adviezen
Overmodulatie zal best meespelen maar naast mijn BX998A heb ik een B7X63A staan (ook gerestaureerd) en ik kan deze toestellen dus goed met elkaar vergelijken. De B7X63A klinkt vele malen rustiger.

Het niet in fase zijn van de luidsprekers ga ik controleren en wellicht dat Vinylflex uitkomst biedt indien de conus verslapt is

De tip van Cees mbt het plaatsen van de condensator van b.v 0,001uF kwam me bekend voor. Na wat spitten en zoeken in mijn mail kwam ik dezelfde tip tegen van Henk van 't Kruis
Hij geeft aan dat: "Om de overmodulatie (geeft bas) te beperken kun je een 1000pf Ctje, tussen de signaaluitgang van de tuner en de ingang op de schakelaar zetten"
Het is me alleen niet duidelijk ahv de omschrijving van Cees en Henk waar dit c'tje dan exact moet komen.
Ik zal het schema erbij zoeken wellicht dat het dan duidelijker wordt

Daarnaast schrijft Henk in dezelfde mail dat hij een modificatie heeft uitgedokterd van het hoog en laag regelcircuit en dat hij daarvan in het klad een beschrijving heeft en deze zal uitwerken
Dus Henk mocht je kans zien om de klad beschrijving uit te werken tot een schemaatje en hier te publiceren, ik houd me aanbevolen .

Groeten Rolf

Meer
05 jan 2017 20:12 #64420 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic BX998A
De overmodulatie komt gewoon door de verkeerde instelling van de optimod
Tegenwoordig moet de ene na ander zender elkaar overtroeven.
Het is niet om aan te horen, volgens mij is radio 4 de enige die nog normaal is
Straks na 2022 kun je een eigen fm zendertje in de lucht zetten
En dan kun je beoordelen hoe goed de radio destijds was.in 1955.
Meestal als je een platenspeler aansluit of cd speler heb je een goed geluidsbeeld
Als de speaker resoneert bij geluid dan conus slap, dan kan vynilflex behandeling
Uitkomst bieden.

René Daemen

Meer
05 jan 2017 13:23 #64415 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic BX998A
Je zou ook kunnen experimenteren met de opstelling van de radio. De kast is open aan de achterkant (de geperforeerde achterwand heeft weinig invloed). Directe plaatsing tegen een wand of 10 a 20cm afstand of plaatsing in een hoek kan al veel verschil maken in geluidsindruk van de bassen.

Jan

Gemaakt door Kunena