Algemeen
Kooldraad lampen
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
02 mrt 2011 07:13 #2307
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Zo, het behang zit erin!
Rene,
Deze kooldraadlampem, zie plaatje zijn nog te leveren via de technische unie, ongeveer 16,00 euro ex. btw
Gr. Henk van 't Kruis
Deze kooldraadlampem, zie plaatje zijn nog te leveren via de technische unie, ongeveer 16,00 euro ex. btw
Gr. Henk van 't Kruis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01 mrt 2011 22:15 #2301
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Zo, het behang zit erin!
Ongeacht het type lamp en het al dan niet hoeven opvangen van een inschakelpiek, zal een lagere spanning echter wel de levensduur verlengen. Een dimmer werkt wel maar kan in theorie misschien de mechanische slijtage aan de gloeidraad iets verergeren (of dat echt veel uitmaakt heb ik nooit onderzocht). Een trafo in buckschakeling is eigenlijk de elegantste manier om de brandspanning van een lamp (of de voedingsspanning van een oude radio natuurlijk) iets te verlagen. 12V is een veelgebruikte waarde, maar meer mag natuurlijk ook.
01 mrt 2011 21:55 #2299
door klaas
Beantwoord door klaas in topic Re: Zo, het behang zit erin!
Ik heb mijn lamp erg lang geleden (20 jr...?)eens gevonden op een rommelmarkt. Ik heb er al eens een draad op dit forum over gewijd. Volgens mij is het een lamp uit de tuinbouw, 115Watt.
Hij brand in de keuken, met een dimmer ervoor. Hij wordt erg heet!
Maargoed. Mijn hobbykamer schiet lekker op. De muren en het plafond zijn nu mooi wit. Bedankt voor jullie medeleven. Ik ga even douchen nu.:S
Hij brand in de keuken, met een dimmer ervoor. Hij wordt erg heet!
Maargoed. Mijn hobbykamer schiet lekker op. De muren en het plafond zijn nu mooi wit. Bedankt voor jullie medeleven. Ik ga even douchen nu.:S
Minder
Meer
01 mrt 2011 20:40 - 01 mrt 2011 20:41 #2298
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Zo, het behang zit erin!
Ja Leo....
Maar wat in de winkels doorgaat(ging) voor een "kooldraad" lamp is uiteindelijk toch een metaaldraad lamp. Kooldraad is véél te kwetsbaar voor normaal gebruik
@ René:
verder via 1:1 mail
Nico
Maar wat in de winkels doorgaat(ging) voor een "kooldraad" lamp is uiteindelijk toch een metaaldraad lamp. Kooldraad is véél te kwetsbaar voor normaal gebruik
@ René:
verder via 1:1 mail
Nico
Laatst bewerkt 01 mrt 2011 20:41 door Ouwe Schipper.
01 mrt 2011 19:52 #2295
door Leo Snoeren
Beantwoord door Leo Snoeren in topic Re: Zo, het behang zit erin!
Hoi Nico,
Kooldraad lampen hebben een negatieve temperatuur coefficiënt, in dat geval heeft een extra serieweerstand geen zin. Metaaldraad lampen daar in tegen hebben een positieve temperatuur coëfficiënt, dan helpt een serieweerstand uiteraard wel..... Je ziet het ook aan het "aangaan" van een kooldraad lamp; deze gaat langzaam aan, niet ineens de volle mep.....
Mooi verhaal van de knutsel kamer op zolder, ik ben jaren geleden verbannen naar de schuur.....
Leo
Kooldraad lampen hebben een negatieve temperatuur coefficiënt, in dat geval heeft een extra serieweerstand geen zin. Metaaldraad lampen daar in tegen hebben een positieve temperatuur coëfficiënt, dan helpt een serieweerstand uiteraard wel..... Je ziet het ook aan het "aangaan" van een kooldraad lamp; deze gaat langzaam aan, niet ineens de volle mep.....
Mooi verhaal van de knutsel kamer op zolder, ik ben jaren geleden verbannen naar de schuur.....
Leo
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
01 mrt 2011 19:50 #2294
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Zo, het behang zit erin!
Hoi Nico.
Dank voor je bericht.
Ik ben wel geïnteresseerd in de eerste twee, standaard model zeg maar.
Dergelijke lampen zet ik altijd wel met een dimmer op het stroom.
We kunnen een keer afspreken dat je langskomt zoals je hebt voorgesteld.
Lijkt me gezellig en je kan de hifi'fifties set horen uiteraard.
We mailen voor een afspraak.
Groet
René (R)
Dank voor je bericht.
Ik ben wel geïnteresseerd in de eerste twee, standaard model zeg maar.
Dergelijke lampen zet ik altijd wel met een dimmer op het stroom.
We kunnen een keer afspreken dat je langskomt zoals je hebt voorgesteld.
Lijkt me gezellig en je kan de hifi'fifties set horen uiteraard.
We mailen voor een afspraak.
Groet
René (R)