Algemeen
Phishing mail vraag
03 jun 2016 09:34 #60963
door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Phishing mail vaag
De geneugten van Internet en e-mail
Al in de beginjaren ervan heb ik een account genomen bij het toenmalige Planet Internet.
Dat was ergens in de jaren negentig.
Mijn e-mail adres werd toen jgbakker@ ....
De domeinnam was toen pi.net Door allerlei overnames, fusies, etc (KPN) werd dat wxs.nl
Weer later kpn.mail en wat nog meer. Maar mails gezonden naar jgbakker@ met welke toevoeging van kpn dan ook komen nog steeds bij me binnen.
Ergens in het land woont een naamgenoot van me.
En die wilde ook e-mail.. Maar het adres jgbakker@... bij kpn dat hij wilde kon niet. Dat had ik immers al..
Het werd jgbLakker@ Met een extra L. Waaom nou niet met een paar cijfers er achter?
Maar blijkbaar is deze meneer wel eens onvoorzichtig of vergeetactig. Die L wordt wel eens vergeten bij het doorgeven van zijn e-mail adres. Of verkeerd overgenomen.. Dat kan ook natuurlijk.
Het resultaat?
Regelmatig krijg IK mails die voor hem bestemd zijn. Zelfs met beltegeoedjes van zijn kleindochter, berichten van leveranciers in zijn woonplaats dat er iets klaar ligt. Of van de tennisvereniging. Enz.
In het begin stuurde ik dat nog wel door. Of stuurde ik de afzender even een berichtje.
Uiteindelijk ben ik daarmee gestopt. Was toch zinloos.
Maar zo krijg ik op Mijn adres steeds meer ook zaken als gewonnen prijzen of kans daarop..
Van AH, NS, NUON enz. Allemaal nep.
Daarom kijk ik in de header even naar de afzender En naar de geadresseerde. Als de laatste @kpnmail is, weet ik het al.
Want het zou dan @wxs.nl moeten zijn.
En soms één- of tweemaal per dag van een waarzegger. Maar die komen al gelijk in de map Ongewenste mail terecht.
En altijd wordt gevraagd op een of andere link te klikken..
MOOI NIET. Nooit doen!
Nieuwsbrieven?
Die krijg ik alleen van een paar computerbladen. En dan wel op een ander adres.
Als er een wat opdringerig begint te worden dan meld ik me af.
Zoals bv Vodafo.. deze week.
Genoemd e-mail adres gebruik ik eigelijk nooit meer. Hooguit voor een testje..
Natuurlijk kan dat uit m'n mailbox verwijderen.
Maar ach, zo blijk ik opletten.
Han
Al in de beginjaren ervan heb ik een account genomen bij het toenmalige Planet Internet.
Dat was ergens in de jaren negentig.
Mijn e-mail adres werd toen jgbakker@ ....
De domeinnam was toen pi.net Door allerlei overnames, fusies, etc (KPN) werd dat wxs.nl
Weer later kpn.mail en wat nog meer. Maar mails gezonden naar jgbakker@ met welke toevoeging van kpn dan ook komen nog steeds bij me binnen.
Ergens in het land woont een naamgenoot van me.
En die wilde ook e-mail.. Maar het adres jgbakker@... bij kpn dat hij wilde kon niet. Dat had ik immers al..
Het werd jgbLakker@ Met een extra L. Waaom nou niet met een paar cijfers er achter?
Maar blijkbaar is deze meneer wel eens onvoorzichtig of vergeetactig. Die L wordt wel eens vergeten bij het doorgeven van zijn e-mail adres. Of verkeerd overgenomen.. Dat kan ook natuurlijk.
Het resultaat?
Regelmatig krijg IK mails die voor hem bestemd zijn. Zelfs met beltegeoedjes van zijn kleindochter, berichten van leveranciers in zijn woonplaats dat er iets klaar ligt. Of van de tennisvereniging. Enz.
In het begin stuurde ik dat nog wel door. Of stuurde ik de afzender even een berichtje.
Uiteindelijk ben ik daarmee gestopt. Was toch zinloos.
Maar zo krijg ik op Mijn adres steeds meer ook zaken als gewonnen prijzen of kans daarop..
Van AH, NS, NUON enz. Allemaal nep.
Daarom kijk ik in de header even naar de afzender En naar de geadresseerde. Als de laatste @kpnmail is, weet ik het al.
Want het zou dan @wxs.nl moeten zijn.
En soms één- of tweemaal per dag van een waarzegger. Maar die komen al gelijk in de map Ongewenste mail terecht.
En altijd wordt gevraagd op een of andere link te klikken..
MOOI NIET. Nooit doen!
Nieuwsbrieven?
Die krijg ik alleen van een paar computerbladen. En dan wel op een ander adres.
Als er een wat opdringerig begint te worden dan meld ik me af.
Zoals bv Vodafo.. deze week.
Genoemd e-mail adres gebruik ik eigelijk nooit meer. Hooguit voor een testje..
Natuurlijk kan dat uit m'n mailbox verwijderen.
Maar ach, zo blijk ik opletten.
Han
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03 jun 2016 07:07 #60961
door PE9ZZ
Links in mails moet je NOOIT klikken. Punt. En als je ze met alle geweld ECHT wilt zien kopieer dan het adres uit de mail in de adresbalk van Firefox (of Chrome), bestudeer of er identificatie inzit, sloop die eruit en ros op <Enter>. Voorbeeld: marktplaats, daar zit een session ID in. Die moet weg. Vroegâh had MP links voor advertenties, die zijn weg precies hierom. Dus:
wordt:
<aluhoedje weer af>
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Phishing mail vaag
Om er vervolgens zeker van te zijn dat je meer spam krijgt omdat je spam emails leest. Slecht plan. De enige keer dat een "Unsubscribe" link wel werkt is als het een nieuwsbrief ofzo betreft van een bedrijf waarmee je zaken hebt gedaan. En soms dat werkt niet, voorbeeld is Conrad. Die hebben nu een email adres (conrad@...) dat naar /dev/null gaat tenzij ik iets bij ze heb besteld. En technisch gezien is dat geeneens spam...Cees schreef : En je kunt ook aan het einde van een reclame spam mail aangeven dat je van hen
geen berichten meer wil ontvangen
Links in mails moet je NOOIT klikken. Punt. En als je ze met alle geweld ECHT wilt zien kopieer dan het adres uit de mail in de adresbalk van Firefox (of Chrome), bestudeer of er identificatie inzit, sloop die eruit en ros op <Enter>. Voorbeeld: marktplaats, daar zit een session ID in. Die moet weg. Vroegâh had MP links voor advertenties, die zijn weg precies hierom. Dus:
Code:
http://www.marktplaats.nl/a/antiek-en-kunst/antiek-tv-s-en-audio/m1057020621-oude-philips-radio-s-758u.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=2
Code:
http://www.marktplaats.nl/a/antiek-en-kunst/antiek-tv-s-en-audio/m1057020621-oude-philips-radio-s-758u.html
Tjerk, 9ZZ
03 jun 2016 00:37 #60959
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Phishing mail vaag
Als je niet op accepteren klikt, kun je toch vaak de web site gewoon bekijken.
Daar om klik ik daar in die gevallen niet op.
En als het dan toch moet overweeg ik eerst of ik de info op zo'n site wel
echt waardevol vind, vóór dat ik daar op klik.
Bovendien word veel spam gefilterd door mijn KPN Telfort virus scanner,
waar in ik kan aan geven wat geblokkeerd moet worden.
En door die virus scanner word ook veel afgevangen, zo dat je die niet
in je mail box krijgt.
En je kunt ook aan het einde van een reclame spam mail aangeven dat je van hen
geen berichten meer wil ontvangen.
Cees.
Daar om klik ik daar in die gevallen niet op.
En als het dan toch moet overweeg ik eerst of ik de info op zo'n site wel
echt waardevol vind, vóór dat ik daar op klik.
Bovendien word veel spam gefilterd door mijn KPN Telfort virus scanner,
waar in ik kan aan geven wat geblokkeerd moet worden.
En door die virus scanner word ook veel afgevangen, zo dat je die niet
in je mail box krijgt.
En je kunt ook aan het einde van een reclame spam mail aangeven dat je van hen
geen berichten meer wil ontvangen.
Cees.
01 jun 2016 07:01 #60942
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Phishing mail vaag
@Hans: dat was dus
dit verhaal
. Ik moet wel zeggen dat ik vrij weinig last heb hiervan. Paar keer per week, en dan ook nog gewoon spam als gevolg van een aantal emailadressen die gewoon open en bloot op internet staan. Kennelijk is het spamfilter van mijn hoster (XS4ALL) errug goed.
Wat altijd een goede actie is met dit soort vage mails is vragen om verificatie ("Heb jij die mail verstuurd?"). Het antwoord zal dan altijd "Nee" zijn...
Wat altijd een goede actie is met dit soort vage mails is vragen om verificatie ("Heb jij die mail verstuurd?"). Het antwoord zal dan altijd "Nee" zijn...
Tjerk, 9ZZ
31 mei 2016 18:50 #60935
door Lee
Beantwoord door Lee in topic Phishing mail vraag
@ Hans,
Ik wist niet of ik jou naam erbij mocht zetten daarom had ik er maar `een van onze forum leden` van gemaakt.
Altijd voorzichtig zijn met namen noemen denk ik dan maar
Lee
Ik wist niet of ik jou naam erbij mocht zetten daarom had ik er maar `een van onze forum leden` van gemaakt.
Altijd voorzichtig zijn met namen noemen denk ik dan maar
Lee
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes
31 mei 2016 17:30 - 31 mei 2016 17:41 #60933
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Phishing mail vraag
Hallo Lee,
Het vage Engelstalige mailtje dat je vanochtend kreeg was van mij. Althans zo leek het. Mijn e-mailadres stond er bij en het was nog aan twee andere forumgebruikers gestuurd en aan een ex collega van mij die ik al twee jaar niet heb gemaild.
En hoe die cybercrime gasten aan je mailadres komen is kennelijk makkelijker dan we soms denken.
Kijk gewoon in het NVHR blad bij de advertenties of kijk maar eens in de gouden gids. Een kind kan de was doen.......
Persoonlijk maakt dat mij niet zoveel uit, want we worden al jaren gewaarschuwd voor dergelijke praktijken en een gewaarschuwd mens telt voor twee tenslotte; open daarom nooit een mailtje dat je niet vertrouwt en verwijder het.
Ik ken iemand die zulke mailtjes uit nieuwsgierigheid heeft geopend en als dank krijgt hij wekelijks tientallen ongevraagde nieuwsbrieven van bekende Nederlandse bedrijven zoals Jumbo, Action, Aldi, Mediamarkt, Gratis reizen. Al deze nieuwsbrieven worden vanuit Texas, Dalaware, en nog veel meer adressen in de USA verstuurd.
Natuurlijk kun je al die afzonderlijke nieuwsbrieven blokkeren, maar dan krijg je de volgende week weer 30 nieuwe van die ongevraagde reclame mails van Nederlandse bedrijven die het vanuit de USA laten versturen.
En de afzender in de USA krijg je niet te pakken en zit er weinig anders op dan een nieuw e-mailadres aan te maken en voortaan beter uitkijken .
Nogmaals......een gewaarschuwd mens telt voor twee
.
P.s. vandaag stond in het AD een mooi artikel over dit onderwerp.
Groeten, Hans
Het vage Engelstalige mailtje dat je vanochtend kreeg was van mij. Althans zo leek het. Mijn e-mailadres stond er bij en het was nog aan twee andere forumgebruikers gestuurd en aan een ex collega van mij die ik al twee jaar niet heb gemaild.
En hoe die cybercrime gasten aan je mailadres komen is kennelijk makkelijker dan we soms denken.
Kijk gewoon in het NVHR blad bij de advertenties of kijk maar eens in de gouden gids. Een kind kan de was doen.......
Persoonlijk maakt dat mij niet zoveel uit, want we worden al jaren gewaarschuwd voor dergelijke praktijken en een gewaarschuwd mens telt voor twee tenslotte; open daarom nooit een mailtje dat je niet vertrouwt en verwijder het.
Ik ken iemand die zulke mailtjes uit nieuwsgierigheid heeft geopend en als dank krijgt hij wekelijks tientallen ongevraagde nieuwsbrieven van bekende Nederlandse bedrijven zoals Jumbo, Action, Aldi, Mediamarkt, Gratis reizen. Al deze nieuwsbrieven worden vanuit Texas, Dalaware, en nog veel meer adressen in de USA verstuurd.
Natuurlijk kun je al die afzonderlijke nieuwsbrieven blokkeren, maar dan krijg je de volgende week weer 30 nieuwe van die ongevraagde reclame mails van Nederlandse bedrijven die het vanuit de USA laten versturen.
En de afzender in de USA krijg je niet te pakken en zit er weinig anders op dan een nieuw e-mailadres aan te maken en voortaan beter uitkijken .
Nogmaals......een gewaarschuwd mens telt voor twee
P.s. vandaag stond in het AD een mooi artikel over dit onderwerp.
Groeten, Hans
Laatst bewerkt 31 mei 2016 17:41 door Johannes.