Algemeen
Phishing mail vraag
31 mei 2016 16:45 #60932
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Phishing mail vraag
@Lee: Je moet van die mail de header bekijken. Beetje zichzelf respecterend emailprogramma ondersteunt dat, hoewel met name Microsoft product notoir ingewikkeld is. Je krijgt dan iets als:
Dit was van een spammer die GMail had misbruikt om mij te spammen. Het polonai.se adres bestaat helemaal niet want dat domein is van mij. Dit soort mails stuur ik altijd door naar spamcop.net. Account aanmaken, emailen. Je krijgt een mail terug met een link waar de mail is geanalyseerd en vanwaar je eventueel een klacht kan indienen bij de ISP van de spammer. Is de mail legitiem heb je dat voor niks gedaan maar heb je wel zekerheid. Het kan heel goed dat de mail helemaal niet van het forumlid afkomstig is, zie het niet bestaande emailadres in mijn domein.
Links klikken in een vage email is per definitie FOUT. Niet alleen loop je risico op Microsoft malware (virussen en andere troep) maar de spammer weet nu ook dat jij je email leest en dat wil je niet.
Code:
Return-Path: <one-srs0=anya=ry=gmail.com=mcdevittplaza@polonai.se>
Authentication-Results: xs4all.nl; spf=none smtp.mailfrom=polonai.se;
dkim=pass header.d=gmail.com; dmarc=pass header.from=gmail.com
Received: from mx7.public.one.com (mx7.public.one.com [91.198.169.97])
by mxdrop302.xs4all.net (8.14.9/8.14.9/Debian-xs4all~5) with ESMTP id u4V74uxX014073
(version=TLSv1/SSLv3 cipher=ECDHE-RSA-AES256-GCM-SHA384 bits=256 verify=NO)
for <x>; Tue, 31 May 2016 09:04:58 +0200
X-HalOne-ID: faa6d87d-26fd-11e6-aa49-549f350a6292
Received: from mail-qk0-f193.google.com (unknown [209.85.220.193])
by mx7.public.one.com (Halon Mail Gateway) with ESMTPS
for <x>; Tue, 31 May 2016 07:04:55 +0000 (UTC)
Received: by mail-qk0-f193.google.com with SMTP id q79so4985576qke.2
for <x>; Tue, 31 May 2016 00:04:55 -0700 (PDT)
<knip>
Dit was van een spammer die GMail had misbruikt om mij te spammen. Het polonai.se adres bestaat helemaal niet want dat domein is van mij. Dit soort mails stuur ik altijd door naar spamcop.net. Account aanmaken, emailen. Je krijgt een mail terug met een link waar de mail is geanalyseerd en vanwaar je eventueel een klacht kan indienen bij de ISP van de spammer. Is de mail legitiem heb je dat voor niks gedaan maar heb je wel zekerheid. Het kan heel goed dat de mail helemaal niet van het forumlid afkomstig is, zie het niet bestaande emailadres in mijn domein.
Links klikken in een vage email is per definitie FOUT. Niet alleen loop je risico op Microsoft malware (virussen en andere troep) maar de spammer weet nu ook dat jij je email leest en dat wil je niet.
Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Lee
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
31 mei 2016 16:24 #60930
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Phishing mail vraag
Het is niet mogelijk om via de website of het forum de emailadressen te achterhalen, behalve natuurlijk als je een email ontvangt van een medelid. Voor niet leden is het gebruik via de website of forum zo ie zo niet mogelijk.
Meest aannemelijk is, dat de mailbox van iemand gekraakt is of bekend geworden bij de zeikmail zender. ook automatische registratie is niet mogelijk op de buizenradioclub. Elke aanvraag\registratie wordt individueel behandeld.
Henk
Meest aannemelijk is, dat de mailbox van iemand gekraakt is of bekend geworden bij de zeikmail zender. ook automatische registratie is niet mogelijk op de buizenradioclub. Elke aanvraag\registratie wordt individueel behandeld.
Henk
Henk van 't Kruis
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Lee
31 mei 2016 15:18 #60929
door Lee
Beantwoord door Lee in topic Phishing mail vraag
Tja Bert ik heb geen idee hoe dit op te lossen, wel weet ik dat een bijgaande link nooit geopend mag worden.
Ook slim om de mail inbox zo in te stellen dat je een preview van de mail krijgt dan kun je zonder hem te openen zien dat het om een valse mail gaat.
Een mail van een bekende afzender open je normaal zonder er bij na te denken, nu kan je dus in de preview eerst lezen waar het over gaat.
Misschien is het iemand die een hekel aan ons heeft ??
Lee
Ook slim om de mail inbox zo in te stellen dat je een preview van de mail krijgt dan kun je zonder hem te openen zien dat het om een valse mail gaat.
Een mail van een bekende afzender open je normaal zonder er bij na te denken, nu kan je dus in de preview eerst lezen waar het over gaat.
Misschien is het iemand die een hekel aan ons heeft ??
Lee
31 mei 2016 13:28 - 31 mei 2016 13:28 #60927
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Phishing mail vraag
Lee,
Geen last van.
De vraag is wel is dit op te lossen en hoe te voorkomen dat het in de toekomst weer gebeurd.
Geen last van.
De vraag is wel is dit op te lossen en hoe te voorkomen dat het in de toekomst weer gebeurd.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 31 mei 2016 13:28 door Bert Kn.
31 mei 2016 11:55 - 31 mei 2016 11:57 #60926
door Lee
Phishing mail vraag werd gestart door Lee
Vanmorgen kreeg ik een mail met als afzender een van onze forum leden.
Ik heb hem de mail doorgestuurd en natuurlijk gaat dit buiten zijn medeweten om, zijn mailadres wordt dus misbruikt.
Bij de mail zat een link , die ik natuurlijk niet geopend heb, volgens het betreffende forum lid schijnt dit vaker voor te komen bij meerdere leden van dit forum.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee of last van ?
Lee
Ik heb hem de mail doorgestuurd en natuurlijk gaat dit buiten zijn medeweten om, zijn mailadres wordt dus misbruikt.
Bij de mail zat een link , die ik natuurlijk niet geopend heb, volgens het betreffende forum lid schijnt dit vaker voor te komen bij meerdere leden van dit forum.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee of last van ?
Lee
Laatst bewerkt 31 mei 2016 11:57 door Lee.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes