Algemeen
Acoustical 1011 versterker restaureren
17 mei 2016 06:56 #60749
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Acoustical 1011 versterker restaureren
Ah, de ontbrompotmeter. Echte instinker.Daan2810 schreef : verder bleek er een potmeter over de gloeidraad wikkeling te zitten die vies was die heb ik schoon gemaakt toen bleek het euvel verholpen te zijn
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17 mei 2016 01:22 #60748
door Bert Kn
Tjerk,
Dat vermoeden heb ik ook.
Als ik de uiterlijke staat van de versterker zie zoals deze was is de kans erg groot dat er ergens geen goede aarde is, en zeker als de aarde niet rechtstreeks op het chassis is gesoldeerd hoewel dat geen garantie is.
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Acoustical 1011 versterker restaureren
Als de brom (kennelijk 50 Hz dus geen stukke voeding) harder wordt bij benaderen van de volumekraan is er iets niet goed geaard.
Tjerk,
Dat vermoeden heb ik ook.
Als ik de uiterlijke staat van de versterker zie zoals deze was is de kans erg groot dat er ergens geen goede aarde is, en zeker als de aarde niet rechtstreeks op het chassis is gesoldeerd hoewel dat geen garantie is.
Mvg.
Bert
16 mei 2016 22:54 #60747
door Daan2810
Daan2810
Beantwoord door Daan2810 in topic Acoustical 1011 versterker restaureren
Bedankt allemaal voor de tips en complimenten
Ik wilde het ontwerl zeker niet gaan aanpassen maar de klacht valt wel mee de elcos van de voedings elcos zijn allemaal vervangen en alle condensatoren dat was al in 2014 gedaan verder bleek er een potmeter over de gloeidraad wikkeling te zitten die vies was die heb ik schoon gemaakt toen bleek het euvel verholpen te zijn alleen de ingangen werken niet allemaal lekker zoals de microfoon ingang die werkt niet ik heb hem naar een goede kennis gebracht die kijkt hem verder na dan kan ik mooi verder gaan met de restauratie van de philips 2848/00 uit 1949
Oja hans de letters zijn niet gedrukt maar zijn ingekleurd en hij is prachtig geworden jon was zeer blij over het resultaat
Ik wilde het ontwerl zeker niet gaan aanpassen maar de klacht valt wel mee de elcos van de voedings elcos zijn allemaal vervangen en alle condensatoren dat was al in 2014 gedaan verder bleek er een potmeter over de gloeidraad wikkeling te zitten die vies was die heb ik schoon gemaakt toen bleek het euvel verholpen te zijn alleen de ingangen werken niet allemaal lekker zoals de microfoon ingang die werkt niet ik heb hem naar een goede kennis gebracht die kijkt hem verder na dan kan ik mooi verder gaan met de restauratie van de philips 2848/00 uit 1949
Oja hans de letters zijn niet gedrukt maar zijn ingekleurd en hij is prachtig geworden jon was zeer blij over het resultaat
Daan2810
16 mei 2016 19:00 - 16 mei 2016 19:01 #60744
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Acoustical 1011 versterker restaureren
Soms ;legt de 220 ac net kabel verkeert
Dicht bij een rooster van de buis dat geeft ook brom
Huub
Dicht bij een rooster van de buis dat geeft ook brom
Huub
Laatst bewerkt 16 mei 2016 19:01 door Huub.
16 mei 2016 18:10 #60743
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Acoustical 1011 versterker restaureren
@Daan: schema's zijn in dit soort gevallen prima te "reversen" (reverse engineering). Als de brom (kennelijk 50 Hz dus geen stukke voeding) harder wordt bij benaderen van de volumekraan is er iets niet goed geaard. Misschien de hele versterker maar de potmeter zelf lijkt me plausibeler. Als je hem in Amsterdam wil droppen wil ik best een uurtje spenderen het schema uit te tekenen. Kan-ie meteen naar de NVHR. Chapeau overigens voor de restauratie!
Tjerk, 9ZZ
16 mei 2016 17:03 #60741
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Acoustical 1011 versterker restaureren
Hoi Daan,
Inderdaad wat Henk zegt; en als er nooit iets veranderd is aan de bedrading en de versterker eerder nooit gebromd heeft in het verleden, heeft het geen zin om draden extra af te schermen. Je moet natuurlijk wel controleren of de bestaande afscherming nog contact maak met onze aardbol. En anders dan moet je de oorzaak gewoon ergens anders gaan zoeken. Is die brom niet net zoiets al bij een buizenradio waarvan de afvlak elco's stuk zijn ? Een 50 Hz brom dus?
Daan, neem de versterker anders over een maand mee als je met Andy na de NVHR dag hier komt. Dan kijken we er met zijn allen nog wel na. Want 3 weten vaak meer dan één .
Maar nog even Daan, wat heb je de versterker uiterlijk weer mooi als nieuw gemaakt. Echt gedurfd hoor, want als je pech had dan waren alle lettertjes en cijfertjes van de frontplaat af gepoetst. Jon zal er echt erg blij mee zijn :thumbsup:
Groeten van Hans
Inderdaad wat Henk zegt; en als er nooit iets veranderd is aan de bedrading en de versterker eerder nooit gebromd heeft in het verleden, heeft het geen zin om draden extra af te schermen. Je moet natuurlijk wel controleren of de bestaande afscherming nog contact maak met onze aardbol. En anders dan moet je de oorzaak gewoon ergens anders gaan zoeken. Is die brom niet net zoiets al bij een buizenradio waarvan de afvlak elco's stuk zijn ? Een 50 Hz brom dus?
Daan, neem de versterker anders over een maand mee als je met Andy na de NVHR dag hier komt. Dan kijken we er met zijn allen nog wel na. Want 3 weten vaak meer dan één .
Maar nog even Daan, wat heb je de versterker uiterlijk weer mooi als nieuw gemaakt. Echt gedurfd hoor, want als je pech had dan waren alle lettertjes en cijfertjes van de frontplaat af gepoetst. Jon zal er echt erg blij mee zijn :thumbsup:
Groeten van Hans