Algemeen
Gebruikte Philips altijd buizen van eigen fabricaat.
11 apr 2015 01:23 #51878
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Gebruikte Philips altijd buizen van eigen fabricaat.
Ergens onderaan de buis staan 2 regels van elk 2 tot 4 donkergrijs gedrukte (bij metalen voeten ingeslagen, bij rimlock soms op de bodem, bij beeldbuizen op de sleutel van de voet of wat meer regels in wit op de kolf) tekens. Deze markering werd direct bij de productie aangebracht, terwijl de merk- en typestempeling pas later werd aangebracht al naar gelang de behoefte. Dit geldt voor vrijwel alle door Philips gefabriceerde buizen en voor veel buizen van toeleveranciers. Siemens deed meestal mee aan dit systeem.
In het algemeen toont de eerste regel het type buis en de revisie, terwijl de tweede regel de fabrikant en productiedatum geeft.
Vaak kun je aan de gegevens van het apparaat (datumcodes) in combinatie met de opdrukken van de buizen wel vaststellen of de buizen origineel zouden kunnen zijn. Geen 100% uitsluitsel maar wel een algemene indruk.
In het algemeen toont de eerste regel het type buis en de revisie, terwijl de tweede regel de fabrikant en productiedatum geeft.
Vaak kun je aan de gegevens van het apparaat (datumcodes) in combinatie met de opdrukken van de buizen wel vaststellen of de buizen origineel zouden kunnen zijn. Geen 100% uitsluitsel maar wel een algemene indruk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11 apr 2015 01:17 #51877
door Bert Kn
Maurice,
Dat idee had ik ook maar twijfelde.
Een enkele buis van een andere merk kom je wel vaker tegen, in dit geval zijn ze allen van Siemens en dat was ik nog nooit tegen gekomen.
@ Maarten.
Zodra ik de versterker open maak en onder handen neem zal ik de kleine coderingen vermelden.
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Gebruikte Philips altijd buizen van eigen fabricaat.
Dat in je versterker Siemens zit is dus ooit een zet nieuwe buizen in gegaan.
Maurice,
Dat idee had ik ook maar twijfelde.
Een enkele buis van een andere merk kom je wel vaker tegen, in dit geval zijn ze allen van Siemens en dat was ik nog nooit tegen gekomen.
@ Maarten.
Zodra ik de versterker open maak en onder handen neem zal ik de kleine coderingen vermelden.
Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten
10 apr 2015 23:33 #51875
door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Gebruikte Philips altijd buizen van eigen fabricaat.
Bert,
Philips kocht wel eens buizen in van andere fabricanten als hun eigen voorraad niet voldoende was.
Echter wel de kale ongestempelde.
Uiteraard stempelde Philips wel zijn logo er op.
Wat Maarten bedoeld zijn die kleine codering op de buizen.
Die verraden welke fabriek de buizen werkelijk gemaakt heeft.
Philips kocht wel eens buizen in van andere fabricanten als hun eigen voorraad niet voldoende was.
Echter wel de kale ongestempelde.
Uiteraard stempelde Philips wel zijn logo er op.
Wat Maarten bedoeld zijn die kleine codering op de buizen.
Die verraden welke fabriek de buizen werkelijk gemaakt heeft.
10 apr 2015 20:23 #51869
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Gebruikte Philips altijd buizen van eigen fabricaat.
Maarten,
Wat bedoel je met twee-regelige markeringen ?
Wat bedoel je met twee-regelige markeringen ?
Mvg.
Bert
10 apr 2015 20:02 #51868
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Gebruikte Philips altijd buizen van eigen fabricaat.
Philips gebruikte wel buizen van Siemens, maar bij mijn weten printten ze daar dan wel altijd PHILIPS op.
Of de buizen origineel zijn, kun je ook inschatten door de kleine twee-regelige markeringen van alle buizen even te noteren, dan leg ik of iemand anders die wel uit.
Of de buizen origineel zijn, kun je ook inschatten door de kleine twee-regelige markeringen van alle buizen even te noteren, dan leg ik of iemand anders die wel uit.
10 apr 2015 14:54 #51864
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Gebruikte Philips altijd buizen van eigen fabricaat. werd gestart door Bert Kn
Sinds gisteren heb ik hier een Philips AG9015 versterker waarmee ik aan de slag ben gegaan.
Na een visuele inspectie wat er goed uitzag heb ik hem middels een variac weer op spanning gebracht.
Zonder enige revisie speelt hij boven verwachting.
Het rooster aan de voorzijde heeft ooit een optater gehad, het stereo logo heb ik overgezet zodat het froont weer mooi strak is.
Alle buizen die er op zitten zijn van Siemens en vraag ik me af of Philips deze ook gebruikte.
Na het afronden van mijn andere project www.buizenradioclub.nl/index.php/forum/2...onische-revisie.html is deze aan de beurt.
Na een visuele inspectie wat er goed uitzag heb ik hem middels een variac weer op spanning gebracht.
Zonder enige revisie speelt hij boven verwachting.
Het rooster aan de voorzijde heeft ooit een optater gehad, het stereo logo heb ik overgezet zodat het froont weer mooi strak is.
Alle buizen die er op zitten zijn van Siemens en vraag ik me af of Philips deze ook gebruikte.
Na het afronden van mijn andere project www.buizenradioclub.nl/index.php/forum/2...onische-revisie.html is deze aan de beurt.
Mvg.
Bert