Algemeen
Gevaarlijke metingen?
Minder
Meer
05 jul 2014 23:31 - 05 jul 2014 23:42 #44674
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Gevaarlijke metingen?
Dat jij dat zelf doet Huub, dat is je eigen risico. Het feit is wel dat beginners dit ook kunnen lezen en zichzelf daarmee in gevaar brengen. In het bedrijfsleven is dit soort dingen absoluut niet toegestaan. Mag je niet eens onder spanning werken.
En trouwens, ligt die punttang niet toevallig in hetzelfde vertrek als je universeelmeter? En er hoeft maar een klein gaatje of scheurtje in de bekleding te zitten en je bent de pineut. En is er altijd iemand in de buurt om je los te trekken als het mis gaat? Iets waar ik zelf terdege rekening mee moet houden. Iets wijzigen? Steker er uit. Misschien overdreven, maar wel zo veilig.
Maar als je dan toch persé met een spanningszoeker een zekering wil testen, doe het dan zo: Stop de spanningszoeker in het stopcontact en hou de zekering met één kant in je hand. Hou de andere kant van de zekering dan op het dopje van de spanningszoeker. Dan ben je veilig bezig. Hoef je die punttang ook niet op te zoeken.
Groeten,
Peter
En trouwens, ligt die punttang niet toevallig in hetzelfde vertrek als je universeelmeter? En er hoeft maar een klein gaatje of scheurtje in de bekleding te zitten en je bent de pineut. En is er altijd iemand in de buurt om je los te trekken als het mis gaat? Iets waar ik zelf terdege rekening mee moet houden. Iets wijzigen? Steker er uit. Misschien overdreven, maar wel zo veilig.
Maar als je dan toch persé met een spanningszoeker een zekering wil testen, doe het dan zo: Stop de spanningszoeker in het stopcontact en hou de zekering met één kant in je hand. Hou de andere kant van de zekering dan op het dopje van de spanningszoeker. Dan ben je veilig bezig. Hoef je die punttang ook niet op te zoeken.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Laatst bewerkt 05 jul 2014 23:42 door peter1952.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05 jul 2014 23:21 - 05 jul 2014 23:26 #44673
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Gevaarlijke metingen?
Goed ik trek het terug .
Ik doe het zelf wel ALS het moet
Mits geen meter bij de hand of degelijke .
MAAR bLAAS HET NIET ZOO OP.
Dat boekje is van 1949 .Nu hebben we groene stroom .
Ik zit zelf ook altijd alles onder stroom te meten
en te zoeken maar IK weet wat ik vast pak
Heb ook wel eens een tikje gekregen voor jaren terug .
Dat voelt ook niet goed . alowel ik niet meer zoo vast pak .
Huub
Ik doe het zelf wel ALS het moet
Mits geen meter bij de hand of degelijke .
MAAR bLAAS HET NIET ZOO OP.
Dat boekje is van 1949 .Nu hebben we groene stroom .
Ik zit zelf ook altijd alles onder stroom te meten
en te zoeken maar IK weet wat ik vast pak
Heb ook wel eens een tikje gekregen voor jaren terug .
Dat voelt ook niet goed . alowel ik niet meer zoo vast pak .
Huub
Laatst bewerkt 05 jul 2014 23:26 door Huub.
Minder
Meer
05 jul 2014 23:09 - 05 jul 2014 23:10 #44672
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Gevaarlijke metingen?
Misschien hàd de schrijver iets tegen jongeren....?
Eerst begint hij over lévensgevaarlijk en drie regels verderop noemt hij zijn methode veilig
En in figuur 9 houdt het slachtoffer de pennen waar 220 volt tussen staat in rechter- en linkerhand
N.
Eerst begint hij over lévensgevaarlijk en drie regels verderop noemt hij zijn methode veilig
En in figuur 9 houdt het slachtoffer de pennen waar 220 volt tussen staat in rechter- en linkerhand
N.
Laatst bewerkt 05 jul 2014 23:10 door Ouwe Schipper.
05 jul 2014 19:48 #44671
door Lee
Beantwoord door Lee in topic Gevaarlijke metingen?
Om geen discussie te starten zeg ik alleen...... BRRRR 
Lee
Lee
Minder
Meer
05 jul 2014 19:33 #44670
door peter1952
Peter Boin,
Gevaarlijke metingen? werd gestart door peter1952
In het onderwerp van Lee dat betrekking had op de reparatie van de AG4025/W werd door één van de forumleden een methode aangedragen om een zekering m.b.v. het lichtnet en een spanningzoeker door te meten.
Hierbij ontstond de discussie of dat al dan niet gevaarlijk zou zijn.
Echter, de meetmethode kwam mij wel ergens bekend voor en ik meende het al eens in Radio Bulletin gelezen te hebben.
En jawel hoor, in Radio Bulletin van Januari 1949 kwam ik het één en ander tegen in de Jongeren Rubriek.
Zonder mijn eigen mening over dit artikel te uiten laat ik dat hier volgen.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Groeten,
Peter
Hierbij ontstond de discussie of dat al dan niet gevaarlijk zou zijn.
Echter, de meetmethode kwam mij wel ergens bekend voor en ik meende het al eens in Radio Bulletin gelezen te hebben.
En jawel hoor, in Radio Bulletin van Januari 1949 kwam ik het één en ander tegen in de Jongeren Rubriek.
Zonder mijn eigen mening over dit artikel te uiten laat ik dat hier volgen.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Groeten,
Peter
Peter Boin,