Algemeen
Plotselinge brom in platenspeler
Minder
Meer
08 apr 2014 18:59 #42307
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Plotselinge brom in platenspeler
Dat kan niet Huub, de aanslag zit aan de binnenkant van de buis. Verder is alles brandschoon, geen lekke elco enz.
Het gaat me dus om de aanslag IN de buis. Het lijkt wel gloeidraadmateriaal dat opgedampt is.
Groeten,
Peter
Het gaat me dus om de aanslag IN de buis. Het lijkt wel gloeidraadmateriaal dat opgedampt is.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08 apr 2014 18:43 #42304
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Plotselinge brom in platenspeler
Oxidatie in de koffer ?
komt het mischien van iets bespuiten
Dat achter blijft of een elco die wat uitloopt zuur
dat het verdampt . ? Huub
komt het mischien van iets bespuiten
Dat achter blijft of een elco die wat uitloopt zuur
dat het verdampt . ? Huub
Minder
Meer
08 apr 2014 18:36 - 08 apr 2014 18:54 #42303
door peter1952
Peter Boin,
Plotselinge brom in platenspeler werd gestart door peter1952
Toen ik vanmiddag eens lekker platen aan het draaien was op mijn Dual 1004V, kwam er plotseling een flinke brom uit de luidspreker, precies aan het einde van een plaat. Dat laatste bleek puur toeval.
De brom bleef aanhouden en bij een nieuwe plaat was onder de brom nog zachtjes de muziek hoorbaar.
Nu had ik dit deze week al eerder, dat midden in een plaat plotseling brom optrad, die even later ook weer verdween. Ook toen was er nauwelijks muziek meer te horen.
Voor de rest was het geluid normaal, alleen trad vrij snel oversturing op, maar dit komt meer voor bij dit soort platenspelers. Tenslotte hoef je er geen zaal mee te vullen.
Uiteindelijk bleek het verwisselen van de ECL82 de remedie en daarna speelde de platenspeler ook veel harder dan eerst, dus kennelijk was de originele ECL82 niet al te best meer. Maar waar kwam die brom dan vandaan? Het was een zuivere 50 Hz. toon, alsof die rechtstreeks van de 6,3 V. af kwam.
Toen ik de buis eens onder de loupe bekeek, zag ik een vreemde witte aanslag op de voetjes van de pennen. Als dit op een gegeven geleidend wordt, kan ik me voorstellen dat de zaak gaat brommen, het stuurrooster van de penthode zit op pen 3, dus naast pen 4 van de gloeidraad.
Wie heeft dit wel eens gezien/meegemaakt (zie foto's)?
Groeten,
Peter
De brom bleef aanhouden en bij een nieuwe plaat was onder de brom nog zachtjes de muziek hoorbaar.
Nu had ik dit deze week al eerder, dat midden in een plaat plotseling brom optrad, die even later ook weer verdween. Ook toen was er nauwelijks muziek meer te horen.
Voor de rest was het geluid normaal, alleen trad vrij snel oversturing op, maar dit komt meer voor bij dit soort platenspelers. Tenslotte hoef je er geen zaal mee te vullen.
Uiteindelijk bleek het verwisselen van de ECL82 de remedie en daarna speelde de platenspeler ook veel harder dan eerst, dus kennelijk was de originele ECL82 niet al te best meer. Maar waar kwam die brom dan vandaan? Het was een zuivere 50 Hz. toon, alsof die rechtstreeks van de 6,3 V. af kwam.
Toen ik de buis eens onder de loupe bekeek, zag ik een vreemde witte aanslag op de voetjes van de pennen. Als dit op een gegeven geleidend wordt, kan ik me voorstellen dat de zaak gaat brommen, het stuurrooster van de penthode zit op pen 3, dus naast pen 4 van de gloeidraad.
Wie heeft dit wel eens gezien/meegemaakt (zie foto's)?
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Laatst bewerkt 08 apr 2014 18:54 door peter1952.