Algemeen
Plotselinge brom in platenspeler
10 apr 2014 17:04 - 10 apr 2014 17:05 #42351
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Plotselinge brom in platenspeler
Ja ik geloof daar ook in wat cees zegt daar over
Gezien de onderkant en de pennen zeer warm worden
En het metaal dan krimpt en de buis op vacum staat
Dus vocht en zuiren naar binnen trekt .
Denk ook dat buis voeten inspuiten met kontakter
bij nader inzien ook niet goed is .
Huub
Gezien de onderkant en de pennen zeer warm worden
En het metaal dan krimpt en de buis op vacum staat
Dus vocht en zuiren naar binnen trekt .
Denk ook dat buis voeten inspuiten met kontakter
bij nader inzien ook niet goed is .
Huub
Laatst bewerkt 10 apr 2014 17:05 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08 apr 2014 22:57 - 08 apr 2014 22:58 #42325
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Plotselinge brom in platenspeler
Peter,
Wel heb ik eens een oude TV met een plastic doos vol reserve buizen gekregen.
In die plastic doos was vocht gekomen (gelukkig niet in die TV die er naast had gestaan).
Die reserve buizen kon ik allemaal weggooien, want het vocht was langs de pennen naar
binnen gedrongen. De pennen waren enig sinds door het vocht gecorrodeerd.
Binnen in die buizen zat wel overal een witte aanslag, maar niet bij de pennen zoals bij jouw buis.
Verder is een PCL of ECL een zwakke storing gevoelige buis die vaak last heeft van brom.
Nieuwe er in en brom weg. Vooral bij TV's, was de PCL erg gauw op en veroorzaakte dan
ook brom en op een wat hoger volume veel vervorming.
Vr gr Cees.
Wel heb ik eens een oude TV met een plastic doos vol reserve buizen gekregen.
In die plastic doos was vocht gekomen (gelukkig niet in die TV die er naast had gestaan).
Die reserve buizen kon ik allemaal weggooien, want het vocht was langs de pennen naar
binnen gedrongen. De pennen waren enig sinds door het vocht gecorrodeerd.
Binnen in die buizen zat wel overal een witte aanslag, maar niet bij de pennen zoals bij jouw buis.
Verder is een PCL of ECL een zwakke storing gevoelige buis die vaak last heeft van brom.
Nieuwe er in en brom weg. Vooral bij TV's, was de PCL erg gauw op en veroorzaakte dan
ook brom en op een wat hoger volume veel vervorming.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 08 apr 2014 22:58 door Cees.
08 apr 2014 22:03 - 08 apr 2014 22:05 #42322
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Plotselinge brom in platenspeler
Vroeger gebruikten de mensen
Kamfer ballen .
Maar de buis ECL vind ik belangrijker
Ik zal er eens ook op letten
Het is een goede Tip
Huub
Kamfer ballen .
Maar de buis ECL vind ik belangrijker
Ik zal er eens ook op letten
Het is een goede Tip
Huub
Laatst bewerkt 08 apr 2014 22:05 door Huub.
08 apr 2014 21:29 #42321
door mrphonograph
tino
Beantwoord door mrphonograph in topic Plotselinge brom in platenspeler
als ik jou was zou ik lekker millieu onvriendelijk mijn huis vol gif zetten en een dagje de stad uitgaan of bij een vriend vertoeven (bij thuiskomst wel goed ventileren)
met mijn platen hoezen en antieke boeken en binnenkanten van fonograaf cylinder doosjes heb ik ook wel eens last van ongenode gasten zoals motten en kever larven de regel is als je 1 dood exemplaar tegenkomt dan zijn er 50 op een andere plek zo'n beest legt 50 tot 100 eitjes dus die rekensom is makkelijk gemaakt
het enige wat echt werkt is een stevige millieu onvriendelijke aanpak
dus veel plezier met je dagje uit
groeten tino
met mijn platen hoezen en antieke boeken en binnenkanten van fonograaf cylinder doosjes heb ik ook wel eens last van ongenode gasten zoals motten en kever larven de regel is als je 1 dood exemplaar tegenkomt dan zijn er 50 op een andere plek zo'n beest legt 50 tot 100 eitjes dus die rekensom is makkelijk gemaakt
het enige wat echt werkt is een stevige millieu onvriendelijke aanpak
dus veel plezier met je dagje uit
groeten tino
tino
Minder
Meer
08 apr 2014 21:12 #42319
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Plotselinge brom in platenspeler
Dat restant kwam niet uit de platenspeler. De hele omgeving van de voet is brandschoon.
Wel bedankt voor de tip, als dat beest hier ergens gezeten heeft moet ik de zaak hier in de gaten houden. Misschien zijn er meer.
Groeten,
Peter
Wel bedankt voor de tip, als dat beest hier ergens gezeten heeft moet ik de zaak hier in de gaten houden. Misschien zijn er meer.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
08 apr 2014 21:04 - 08 apr 2014 21:15 #42318
door mrphonograph
tino
Beantwoord door mrphonograph in topic Plotselinge brom in platenspeler
als het restant van de motten larf naast de buis uit de radio afkomstig is dan zou ik toch ook maar de rest nakijken deze beesten spugen spul uit over texiel omwonden bedrading om het textiel op telossen zodat ze het spul kunnen opzuigen wat dit zure goedje met de bedrading zelf doet laat zich raden
als er veel stof onder een buis zit dan kruipen ze gezellig met z'n allen onder de buis om het stof te kunnen consumeren dit kan de werking van zo'n buis ernstig beinvloeden
zo'n beestje kan net groot genoeg worden om 2 pootjes van de buis met elkaar te verbinden en ze geleiden de stroom prima
als er veel stof onder een buis zit dan kruipen ze gezellig met z'n allen onder de buis om het stof te kunnen consumeren dit kan de werking van zo'n buis ernstig beinvloeden
zo'n beestje kan net groot genoeg worden om 2 pootjes van de buis met elkaar te verbinden en ze geleiden de stroom prima
tino
Laatst bewerkt 08 apr 2014 21:15 door mrphonograph.