Kwaliteit van toen en nu
Met het door de strot duwen bedoelde ik dat de consument gedwongen wordt iets nieuws te kopen omdat de onderdelen eenvoudigweg niet meer leverbaar zijn
Henk.
Vanuit dat oogpunt gezien ga ik met je mee.
Aan de andere kant ook al zijn er nog onderdelen leverbaar loont het niet om een bepaalde reparatie uit te laten voeren.
Een jaar of drie geleden kochten wij onze eerste een Sony Blu-ray speler.
Een maand geleden begon het apparaat kuren te vertonen.
Inmiddels een nieuwe Sony gekocht en schrik niet deze kostte maar liefs 58 euro.
Daar valt niet tegenaan te repareren beer .
Bert
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Tonmeister Henk
- [Tonmeister Henk]
-
Het valt mij op dat de prijzen van de betere apparatuur uit de goeie tijd in krap anderhalf jaar tijd minstens zijn verdubbeld , voor zover het überhaupt nog te krijgen is .
Zo kocht ik anderhalf jaar geleden voor een goede vriend een Marantz CD80 in perfekte staat voor €300 .
Nog geen 2 maanden later kostten ze ineens meer dan €600 en nu kom je ze niet meer tegen .
Hetzelfde met mijn Onkyo P3090 voorversterker : 5 jaar terug voor €250 gekocht , een paar maanden terug op Ebay een verkocht voor €1300 . M'n Marantz PMD570 idem dito , je komt ze niet meer tegen op de tweedehands markt.
Ik heb wat dat betreft de mazzel dat ik er op tijd bij was , je zult hier , op een stel microfoons , een mengtafel , 2 speakers en een koptelefoon na , niets tegenkomen wat ik nieuw heb aangeschaft.
Met het door de strot duwen bedoelde ik dat de consument gedwongen wordt iets nieuws te kopen omdat de onderdelen eenvoudigweg niet meer leverbaar zijn .
De handel bepaalt toch voor het grootste deel wat "verouderd" is , denk maar aan de cassette : ondanks dar er oa in het onderwijs nog genoeg gebruik van werd gemaakt trokken de fabrikanten doodleuk de stekker er uit , puur om de consument te dwingen iets anders te kopen .
Dat mensen (te) veel geld over hebben voor goeie tweedehands apparatuur zegt mi ook wel iets over de kwaliteit van het huidige aanbod .
Groet , Henk
Alleen diep in de buidel tasten
en eigenlijk buiten het assortiment van Mediamarkt en Saturn vallen
Daar zul je naar Raf moeten Amsterdam Correct Rotterdam
Hanze Hifi zwolle enz.
Maar dan kom je meer in het Highend gebeuren
en voor Jan met de Pet op niet betaalbaar
en zullen best apparaten zijn die 10 a 15 jaar meegaan.
Dat gaat echt niet meer met de consumenten electronica
een microsetje gaat maar een paar jaar mee
de radio zal blijven spelen maar de CD speler is snel uitgeput
omdat het veel te goedkoop moet.
Meridian koop je bij de betere hifi zaak.
Teac koop je niet bij mediamarkt enz maar bij de betere hifizaken alleen moetje goedzoeken
Grt René Daemen
René Daemen
Betreft de laatste bijdrage van Henk.
Johannes schreef :
Tegenwoordig koop je bij de vakhandel goede apparatuur van veel betere kwaliteit dan vroeger en voor een deeltje van de prijs van vroeger. Van zulke apparatuur kun je gewoon tientallen jaren plezier hebben net als vroeger. Alleen liggen de prestaties van moderne apparatuur een stapje hoger dan vroeger en dat is natuurlijk logisch
Noem mij eens 1 "moderne" cd speler die zowel mechanisch als klankmatig in de buurt komt van mijn Teac VRDS 20 die gelukkig nog net op tijd is voorzien van een nieuwe laser unit . Mechanisch is alle prut van de zogenaamde vakhandel ( bestaan ze nog?) sowieso niet vergelijkbaar met machines zoals de Teac VRDS series , de Marantz CD80 , Philips CD 880 enz enz . Door de "economische maffia" is voor al deze apparaten , en ook nog veel duurdere , geen onderdeel meer te krijgen ,of het moet uit China komen (bijv de ladetandwielen van Philips / Marantz) Veel van deze apparaten zijn hierdoor onnodig op de stort beland !
Voor versterkers geldt precies hetzelfde , draai in mijn studiootje met een Meridean eindtrap van 1977 , zou niet weten waar ik een vergelijkbaar (betaalbaar) nieuw geval zou kunnen krijgen met dezelfde prestaties . En zo kan ik nog wel even doorgaan .
Alles is gebaseerd op nieuw verkopen , het wordt je gewoon door de strot geduwd !
Komt nog bij dat een hoop moderne zooi eenvoudig weg niet meer te repareren valt !
Groet Henk
Op de opmerking van Henk of er moderne spullen in de buurt komen van de genoemde TEAC en Meridean eindtrap kan en ga ik geen oordeel geven maar goed spul mits diep in de beurs getast zijn er naar mijn mening nog steeds.
Henk gaf ook nog het volgende aan.
zou niet weten waar ik een vergelijkbaar (betaalbaar) nieuw geval zou kunnen krijgen met dezelfde prestaties.
Volgens mij was de Teac VRDS 20 destijds ook niet echt betaalbaar.
Verder laat IK mij als consument niets door de strot duwen en bepaal ik zelf.
Mvg.
Bert