Skip to main content
Algemeen

Reparatiedag NGG

Meer
16 sep 2013 19:30 - 16 sep 2013 19:59 #36236 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Reparatiedag NGG
Plaatjes peter toegevoegd
Kan mijn reactie weggehaald worden
grt René

René Daemen
Laatst bewerkt 16 sep 2013 19:59 door Rene Daemen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 sep 2013 19:16 - 16 sep 2013 19:35 #36233 door peter1952
Reparatiedag NGG werd gestart door peter1952
De zondag na de reparatiedag van de NVHR had het NGG ook een reparatiedag. De mensen kunnen dan op afspraak met hun defecte platenspelertjes langskomen. Dat we op afspraak werken komt doordat er maar beperkt plaats is. Als er geen aanmeldingen zijn dan gaan we met onze eigen spullen aan de gang.

Onder de platenspelers een Concerto 66. Geluid was niet goed, klonk rommelig en er was een forse brom hoorbaar.

Bij het losnemen van de bodemplaat viel een elco op die met Velpon tegen de bestaande elco was geplakt. De bestaande elco was een drievoudige van 3 x 32 uF. Kennelijk was er eentje slecht en de reparateur had het kennelijk opgelost door deze los te nemen en er op deze manier een andere elco in te monteren.

Meestal echter zijn de andere ook slecht en het verdient dan ook aanbeveling ze allen te vervangen.
Probleem is dat deze elco's er niet meer zijn.
Om toch een nette reparatie mogelijk te maken, heb ik één elco rechtstreeks op de print gemonteerd en de andere twee met een dubbele montagebeugel op de bovenplaat gemonteerd. Daarna de aansluitingen overbracht naar de nieuwe elco's. Na montage werden de spanningen gecontroleerd en in orde bevonden.

Het geluid bleef echter rommelig. Voor een deel lag dit aan het Ronette 105 element. Deze zijn bijna altijd slecht. Een ander exemplaar bleek beter te presteren. Bovendien was de elco in serie met de hogetonen luidspreker slecht. Na vervanging was alles o.k.

Zelf heb ik dezelfde Concerto en bij testen kraakte de potmeter als je een bepaald punt passeerde. Bovendien trad er een ruis op. Maar eens de scoop erop. En jawel, na het opendraaien van de volumeregelaar stond de versterker op vol vermogen te oscilleren op c.a, 20 kHz.

Maar eens de versterker bekeken. Deze was op zeer "kundige" wijze hersteld: De koppelcondensator van de eindbuis was met lange draden botweg op de stompjes van de oude condensator geplakt. Bij het losnemen van de print viel me een condensator op die dwars over de buisvoet van de ECL86 was gemonteerd. De bewuste condensator was de koppelcondensator van de ingang en liep dwars over pen 6 (de anode van de eindbuis) heen! Geen wonder. De condensator hoorde ergens op de print te zitten en het was de reparateur kennelijk te veel moeite de condensator weer op de goede plek te monteren.
Na correctie was het oscilleren weg en de potmeter weer kraakvrij.

Verder was over één van de elco's een tweede gemonteerd. Elco defect? Nee, die was goed. Het bleek ook dat de originele bruggelijkrichter door een enkele diode was vervangen. Tja, dat geeft natuurlijk meer brom dus een extra elco eroverheen. Die troep er meteen maar uitgesloopt en een nette brugcel gemonteerd, zo'n zwart spinnetje met 4 pootjes. Past zo in de print. En meteen maar die serieweerstand weg, die is echt niet nodig. Alles was nu weer normaal.
De reden voor die weerstand zou kunnen zijn dat de spanning hoger geworden zou kunnen zijn. In de praktijk blijkt dat enorm mee te vallen.
In mijn ogen zijn dit gewoon twee reparaties die ondeskundig zijn uitgevoerd, hoe goed het misschien ook bedoeld is.

Dit zijn dan even twee voorbeelden wat je zo tegen kan komen.
En natuurlijk nog wat foto's.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 16 sep 2013 19:35 door peter1952.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NGG

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena