Algemeen
Verkoop van gloeilampen aan banden ???
28 mei 2013 14:11 #32350
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Verkoop van gloeilampen aan banden ???
Hans.
Zelf ben ik ook van plan een voorschakellamp te maken.
Welk wattage heeft de gloeilamp?
Bert.
Zelf ben ik ook van plan een voorschakellamp te maken.
Welk wattage heeft de gloeilamp?
Bert.
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
28 mei 2013 10:23 #32345
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Verkoop van gloeilampen aan banden ???
Hans, mooie foto van de lamp, zo tegen de wolken lucht en je kastje ziet er fraai uit. :thumbsup:
- Tonmeister Henk
- [Tonmeister Henk]
-
Minder
Meer
28 mei 2013 09:16 #32344
door Tonmeister Henk
Beantwoord door Tonmeister Henk in topic Verkoop van gloeilampen aan banden ???
Hans ,of het slim is van meneer Philips weet ik niet . Heb jaren terug bij de groothandel 2 dozen vol van Osram gekocht voor een prikje . En hetzelfde warme licht mis ik , volgens mij is het licht veel witter . Met hetzelfde wattage komt er wel een mooie stoot meer licht uit . Maar dat geeft allemaal niks als je ze gebruikt in serie met een "verdachte" radio . Groet , Henk
28 mei 2013 09:15 - 28 mei 2013 09:30 #32343
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Verkoop van gloeilampen aan banden ???
Ik vind ze inderdaad mooi sprankelend licht geven (juist in heldere uitvoering), en als je op het doosje naar de energieklasse kijkt is deze inderdaad hoger dan de F die een traditionele gloeilamp vaak heeft. De bronnen verschillen wat over welke halogeenlampen in 2016 uitgefaseerd moeten zijn (alles hoger dan 10W, danwel alles boven energieklasse C of D), maar ook die zullen niet helemaal de dans ontspringen (ik hoop dan maar dat dat het einde is van de vreselijk misbruikte 230V staaflampjes, dan komt er nog een keer iets goeds van het verbod).
Nog 2 kleine opmerkingen:
Het kan zijn dat het PTC-effect wat sterker is, dit heb ik niet zelf nagemeten.
De gloeidraadconstructie van Osram lijkt beter (meer ondersteuning) dan die van Philips.
@tonmeister hieronder: Vaak zijn de vermogens lager, dus 42W als 60W-vervanger enz. De lichttemperatuur is inderdaad zo'n 3000K inplaats van 2800K bij een gewone gloeilamp, maar vergeleken met de standaard gelige 2700K spaarlamp of blauwige >4000K ledlamp vind ik dat juist een verademing... Doordat de lichtbron meer op een punt lijkt dan een gewone gloeilamp, komt hij in bepaalde armaturen ook veel beter tot zijn recht. Ik vind het zonde dat we halogeen al die jaren vrijwel uitsluitend in reflectorlampen gebruikt hebben.
Nog 2 kleine opmerkingen:
Het kan zijn dat het PTC-effect wat sterker is, dit heb ik niet zelf nagemeten.
De gloeidraadconstructie van Osram lijkt beter (meer ondersteuning) dan die van Philips.
@tonmeister hieronder: Vaak zijn de vermogens lager, dus 42W als 60W-vervanger enz. De lichttemperatuur is inderdaad zo'n 3000K inplaats van 2800K bij een gewone gloeilamp, maar vergeleken met de standaard gelige 2700K spaarlamp of blauwige >4000K ledlamp vind ik dat juist een verademing... Doordat de lichtbron meer op een punt lijkt dan een gewone gloeilamp, komt hij in bepaalde armaturen ook veel beter tot zijn recht. Ik vind het zonde dat we halogeen al die jaren vrijwel uitsluitend in reflectorlampen gebruikt hebben.
Laatst bewerkt 28 mei 2013 09:30 door maarten.
28 mei 2013 07:53 - 28 mei 2013 07:56 #32342
door Johannes
Verkoop van gloeilampen aan banden ??? werd gestart door Johannes
Beste forumlezers,
Voor het opstarten van oude radio's wilde ik al langer iets maken met een voorschakel lamp
en gisteren heb ik iets gemaakt dat er in mijn ogen ook nog netjes uit ziet:
Eerst naar de bouwmarkt om een lampfitting, een opbouwcontactdoos en een gloeilamp te halen
en het test apparaatje zat daarna vrij snel in elkaar en werkt nog ook!
Ik meende dat gloeilampen inmiddels verbannen zijn, maar volgens de medewerker van de
bouwmarkt was dat niet zo en zijn ze gewoon onbeperkt te bestellen.
Thuis aangekomen heb ik de gloeilamp eens goed bekeken en tegen het licht gehouden:
Is dat niet slim van meneer Philips? Halogeenlampen mogen kennelijk wel en heeft men op deze
manier de (kromme) wet weten te omzeilen.
Deze lamp geeft het zelfde warme licht als de ouderwetse gloeilamp en als je een matglazen
uitvoering neemt, zie je uitwendig het verschil niet eens.
Groeten, Hans
Voor het opstarten van oude radio's wilde ik al langer iets maken met een voorschakel lamp
en gisteren heb ik iets gemaakt dat er in mijn ogen ook nog netjes uit ziet:
Eerst naar de bouwmarkt om een lampfitting, een opbouwcontactdoos en een gloeilamp te halen
en het test apparaatje zat daarna vrij snel in elkaar en werkt nog ook!
Ik meende dat gloeilampen inmiddels verbannen zijn, maar volgens de medewerker van de
bouwmarkt was dat niet zo en zijn ze gewoon onbeperkt te bestellen.
Thuis aangekomen heb ik de gloeilamp eens goed bekeken en tegen het licht gehouden:
Is dat niet slim van meneer Philips? Halogeenlampen mogen kennelijk wel en heeft men op deze
manier de (kromme) wet weten te omzeilen.
Deze lamp geeft het zelfde warme licht als de ouderwetse gloeilamp en als je een matglazen
uitvoering neemt, zie je uitwendig het verschil niet eens.
Groeten, Hans
Laatst bewerkt 28 mei 2013 07:56 door Johannes. Reden: foto's via firefox mislukt