Algemeen
Verkoop van gloeilampen aan banden ???
Minder
Meer
29 mei 2013 16:55 #32405
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Verkoop van gloeilampen aan banden ???
Inderdaad Hans
Daar heb ik een aantal dummies voor gemaakt, die je zó in de plaats van de gelijkrichtbuis kunt steken. Bij de direkt verhitte buizen zoals AZ** heb ik een weerstandje van 100 ohm over de gloeidraad aansluiting gezet
Nico
Daar heb ik een aantal dummies voor gemaakt, die je zó in de plaats van de gelijkrichtbuis kunt steken. Bij de direkt verhitte buizen zoals AZ** heb ik een weerstandje van 100 ohm over de gloeidraad aansluiting gezet
Nico
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29 mei 2013 06:36 #32387
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Verkoop van gloeilampen aan banden ???
Hallo Nico,
Nu zie ik het ook, ik ging er van uit dat de gelijkrichtbuis als enige bleef zitten,
maar je vervangt deze door een diode. Ik ben benieuwd hoe je dat zonder uitkasten en
solderen doet. Maar dan heb je vast een soort verloophuls met diode(s) gemaakt, die
je in plaats van de gelijkrichtbuis in de buisvoet steekt.
Groeten, Hans
Nu zie ik het ook, ik ging er van uit dat de gelijkrichtbuis als enige bleef zitten,
maar je vervangt deze door een diode. Ik ben benieuwd hoe je dat zonder uitkasten en
solderen doet. Maar dan heb je vast een soort verloophuls met diode(s) gemaakt, die
je in plaats van de gelijkrichtbuis in de buisvoet steekt.
Groeten, Hans
Minder
Meer
28 mei 2013 18:51 - 28 mei 2013 18:54 #32361
door Ouwe Schipper
@ Hans:
Het circuit voor + hoogspanning wordt niet onderbroken door het verwijderen van alle buizen.
Het onderbreken van het gloeicircuit heeft dus geen invloed en voor het gelijkrichten in een U- toestel gebruik ik ook dat zelfde type Si diode: 1N4007.
Juist omdat je gelijkrichtbuis pas emissie krijgt bij een bepaalde minimum gloeispanning vervang ik die door een Si diode. Dan beginnen je voedings elco's pas werkelijk bij nul volt
Nico
Het circuit voor + hoogspanning wordt niet onderbroken door het verwijderen van alle buizen.
Het onderbreken van het gloeicircuit heeft dus geen invloed en voor het gelijkrichten in een U- toestel gebruik ik ook dat zelfde type Si diode: 1N4007.
Juist omdat je gelijkrichtbuis pas emissie krijgt bij een bepaalde minimum gloeispanning vervang ik die door een Si diode. Dan beginnen je voedings elco's pas werkelijk bij nul volt
Nico
Laatst bewerkt 28 mei 2013 18:54 door Ouwe Schipper.
28 mei 2013 17:43 #32359
door ahavelaar
Beantwoord door ahavelaar in topic Verkoop van gloeilampen aan banden ???
Hallo Hans,
Je moet het vermogen van de lamp een beetje afstemmen op het opgenomen vermogen van de radio.
Dus heb je een radio die 60W opneemt moet je ook een gloeilamp van 60W of nog iets meer nemen.
Wat het verbod op gloeilampen betreft: Daar hebben ze al iets heel moois op gevonden, namelijk de 'Heatball'.
Zie hiervoor de volgende links:
www.ecovrede.eu/nieuws/heatballr
www.heatball.de/en/
Met vriendelijke groet,
Arjan
Je moet het vermogen van de lamp een beetje afstemmen op het opgenomen vermogen van de radio.
Dus heb je een radio die 60W opneemt moet je ook een gloeilamp van 60W of nog iets meer nemen.
Wat het verbod op gloeilampen betreft: Daar hebben ze al iets heel moois op gevonden, namelijk de 'Heatball'.
Zie hiervoor de volgende links:
www.ecovrede.eu/nieuws/heatballr
www.heatball.de/en/
Met vriendelijke groet,
Arjan
28 mei 2013 17:35 - 28 mei 2013 17:38 #32358
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Verkoop van gloeilampen aan banden ???
Hallo Bert,
De overweging om een voorschakellamp te gebruiken is omdat dit op het andere forum diverse
keren aan de orde is geweest als een goede manier om een oude, jaren niet gebruikte radio
tot leven te wekken.
De lamp dient als stroombegrenzer en heeft een positieve temperatuurcoëfficiënt (ptc). Hoe
heter de gloeidraad, hoe hoger de weerstand. Je kunt ook erg eenvoudig de stroom in de gaten
houden, want als er iets mis gaat in de radio waardoor de stroom toeneemt, dan gaat de lamp
feller branden en neemt als gevolg van de ptc, de weerstand van de lamp toe.
Ik weet niet wat het beste vermogen is voor de lamp. Ik ben begonnen met een 42 Watt lamp,
maar misschien bevalt een groter of kleiner vermogen beter.
@ Nico,
Jouw methode is prima, maar gaat in mijn geval - ik verzamel U-toestelletjes - helaas niet op.
Als je er een buis uit haalt is de stroomkring onderbroken
Groeten, Hans
De overweging om een voorschakellamp te gebruiken is omdat dit op het andere forum diverse
keren aan de orde is geweest als een goede manier om een oude, jaren niet gebruikte radio
tot leven te wekken.
De lamp dient als stroombegrenzer en heeft een positieve temperatuurcoëfficiënt (ptc). Hoe
heter de gloeidraad, hoe hoger de weerstand. Je kunt ook erg eenvoudig de stroom in de gaten
houden, want als er iets mis gaat in de radio waardoor de stroom toeneemt, dan gaat de lamp
feller branden en neemt als gevolg van de ptc, de weerstand van de lamp toe.
Ik weet niet wat het beste vermogen is voor de lamp. Ik ben begonnen met een 42 Watt lamp,
maar misschien bevalt een groter of kleiner vermogen beter.
@ Nico,
Jouw methode is prima, maar gaat in mijn geval - ik verzamel U-toestelletjes - helaas niet op.
Als je er een buis uit haalt is de stroomkring onderbroken
Groeten, Hans
Laatst bewerkt 28 mei 2013 17:38 door Johannes.
Minder
Meer
28 mei 2013 14:47 #32351
door Ouwe Schipper
Mijn voorkeur blijft uitgaan naar de methode: àlle buizen eruit, in de plaats van de gelijkrichtbuis diode(n) met een weerstand in serie. Vervolgens 't spul aan een variac hangen en de stroom door die serieweerstand in de gaten houden
Nico
Nico