Skip to main content
Algemeen

geld dat ook voor ontvangst voor radio,s

Meer
13 mei 2013 16:10 #31848 door Ouwe Schipper
Nou Huub....
Duizend is wat veel, maar er zijn op die manier antennes opgelaten van meer dan 120 meter hoog. Lévensgevaarlijk bij onweer en of je er moeilijkheden mee krijgt...?
Nico

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 mei 2013 13:04 #31846 door Huub
Dus schipper als men een goede passende
antennen wil hebben dan zal men een luchtbalon
Moeten hebben met bvb duizend meter draad
Dat is niet toegestaan en uitvoer baar ,
Huub

Meer
13 mei 2013 12:32 - 13 mei 2013 12:35 #31844 door Laurens
Voor ontvangst gelden alle regels die bij het zenden gelden, maar je merkt er niets van omdat radio's zo gevoelig zijn en zelfs een draadje van 2m al voor meer dan genoeg signaal zorgt.

Ik heb een kwartgolfantenne voor de 20 meterband aan de gevel. Dat is een spriet van 5m met nog een radiaal van 5m die schuin naar beneden loopt.

Volgens mij gebruiken veel zendamateurs een 2x 10m dipool over de nok van het dak. Die doet het dan uitstekend als halvegolfdipool op 40m, en zal ook wel aan te passen zijn voor 80m.
Spoelen in het midden van de antenne kunnen de antenne geschikt maken voor de 20m band.
Door een goeie tuner te gebruiken, wordt de antenne ook nog enigszins inzetbaar op de banden die niet in de harmonischenreeks 160-80-40-20m liggen.

Voor de ouderadiofanaticus is het belangrijker om te zorgen voor een afgeschermde antenne(coax)kabel. Deze moet aan de radiokant aangepast worden aan de ingangsimpedantie van de radio (Belangrijk!) en aan de antennekant overeenkomen met de antenneimpedantie (ook belangrijk!)
Deze zaken zijn gemeengoed in zenderland, maar ik merk dat het klakkeloos gebruiken van coax bij het aansluiten van een buizenradio teleurstellende resultaten oplevert tenzij je op de impedanties let.

.
Laatst bewerkt 13 mei 2013 12:35 door Laurens.

Meer
13 mei 2013 12:02 #31843 door Ouwe Schipper
De antennetechniek is toch wel erg ingewikkeld om even in 'n paar woorden uiteen te zetten. Aanpassen aan de golflengte is voor thuisgebruik zelden uitvoerbaar. Voor middengolf (vanaf 150 meter) is het nauwelijks mogelijk om een antenne te spannen van de optimale lengte. Bij 200 meter golflengte zou dat dan bijvoorbeeld 50 meter moeten worden en dan nog zo veel mogelijk vertikaal....
Voor korte golf kan er meer, op 80 meter zou je genoeg hebben aan 20 meter lengte en zo verder, telkens 1/4 van de golflengte. Het probleem blijft dat die draad dan zo ongeveer vertikaal zou moeten staan.
Voor thuisgebruik wordt gewoonlijk een antenne gespannen met een vertikaal èn een horizontaal deel. Dat vertikale deel is de eigenlijke antenne en het horizontale deel zorgt voor een "top- capaciteit" die de effectieve hoogte van de antenne vergroot.
Een erg lange antenne is vaak juist òngunstig voor kortegolf ontvangst
Nico

Meer
13 mei 2013 10:44 - 13 mei 2013 10:45 #31842 door Huub
Ik heb wel eens vernomen dat voor ontvangst van bvb de korte golf
Zenders dat de antennen over een aan lengnte moet komen
met de golf lengengten van de zenders is dat ook voor de Midde golf
Van belang .is bvb 25 meter draad goed genoeg voor ontvangst
Ik heb dat zoo van zend amateurs wel eens horen vermelden
Maar ja die gebruiken destijds meer de korte golf banden
men zegt dat men anders niet allen zenders op golf berijken
niet zoo goed of helemaal niet kan onvangen ?. Huub
Laatst bewerkt 13 mei 2013 10:45 door Huub.

Gemaakt door Kunena