Algemeen
Welke FM buiten antenne
20 jun 2013 13:47 - 20 jun 2013 14:04 #33015
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Welke FM buiten antenne
Inmiddels heb ik zo'n hoepel aangesloten.
De stille FM hoge kwaliteit van mijn FX995A verbeterde aanzienlijk.
Omdat er een tweede op aangesloten moet worden de F7X60A had ik er een hoogwaardige splitter tussen geplaatst met als gevolg pech zenders op de FX995A weg : huh : huh
Een simpel antenne versterkertje van de Gamma was de oplossing.
De stille Hoge FM kwaliteit van de FX995A plukt zo'n 22 zenders met goede ontvangst uit de lucht.
Wat betreft de polarisatie heb ik verticaal het beste resultaat.
Bert.
De stille FM hoge kwaliteit van mijn FX995A verbeterde aanzienlijk.
Omdat er een tweede op aangesloten moet worden de F7X60A had ik er een hoogwaardige splitter tussen geplaatst met als gevolg pech zenders op de FX995A weg : huh : huh
Een simpel antenne versterkertje van de Gamma was de oplossing.
De stille Hoge FM kwaliteit van de FX995A plukt zo'n 22 zenders met goede ontvangst uit de lucht.
Wat betreft de polarisatie heb ik verticaal het beste resultaat.
Bert.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 20 jun 2013 14:04 door Bert Kn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30 apr 2013 21:24 #31458
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Welke FM buiten antenne
Alleen wordt het probleem matisch als je op een flat woont
de meeste woningbouwverenigingen willen geen antennes meer
zeker de schotel wordt geweerd.
anders had ik ook een AM antenne bij gezet.
voor het geluids kwaliteit hoef je het niet te doen dat is toch al beroerd met dat gecomprimeerde
overgemoduleerde geluid zij in de ether gooien men gaat niet meer voor kwaliteit
Jammer genoeg
1 zender komt hier goed door dat is de regionale zender niet overgemoduleerd
de radio is meer op de jeugd afgestemd en niks meer voor de ouderen dat is verziekt door de fm ether veilingen hadden ze nooit moeten doen
Mvg René Daemen
de meeste woningbouwverenigingen willen geen antennes meer
zeker de schotel wordt geweerd.
anders had ik ook een AM antenne bij gezet.
voor het geluids kwaliteit hoef je het niet te doen dat is toch al beroerd met dat gecomprimeerde
overgemoduleerde geluid zij in de ether gooien men gaat niet meer voor kwaliteit
Jammer genoeg
1 zender komt hier goed door dat is de regionale zender niet overgemoduleerd
de radio is meer op de jeugd afgestemd en niks meer voor de ouderen dat is verziekt door de fm ether veilingen hadden ze nooit moeten doen
Mvg René Daemen
René Daemen
30 apr 2013 20:56 - 30 apr 2013 20:58 #31456
door Ben Dijkman
Handtekening
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Welke FM buiten antenne
Hallo Peter.
Bedankt voor je uitleg.
Je zou i.d.d maar zo gelijk kunnen hebben hoor, ik ben geen expert op dit gebied.
Het leek me een verklaring voor het feit dat de ophanging van de dipool
in de praktijk niet veel verschil maakt...
Ik ben benieuwd naar de test uitslagen
Bedankt voor je uitleg.
Je zou i.d.d maar zo gelijk kunnen hebben hoor, ik ben geen expert op dit gebied.
Het leek me een verklaring voor het feit dat de ophanging van de dipool
in de praktijk niet veel verschil maakt...
Ik ben benieuwd naar de test uitslagen
Handtekening
Laatst bewerkt 30 apr 2013 20:58 door Ben Dijkman.
30 apr 2013 20:38 #31454
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Welke FM buiten antenne
Sorry Ben,
Maar je verhaal klopt toch niet helemaal. Vergeet niet dat een raamantenne iets heel anders is dan een dipool. Een dipool is een afgestemde antenne qua lengte, de raamantenne is ook wel afgestemd maar anders.
Een raamantenne reageert op de magnetische component en daar maakt het in feite niets uit hoe je hem opstelt. Een dipoolantenne reageert op de electrische component, net als een draadantenne (dat is in feite een "te korte" dipool die we met een afgestemde kring op lengte gemaakt hebben)
Het maakt wel degelijk uit of je een dipool horizontaal of verticaal opstelt. Dat kan elke radioamateur bevestigen.
Het beste is dat Bert gewoon probeert hoe de ontvangst het beste is. Trouwens, zo'n hoepel is in feite ook een dipool, maar dan rond gebogen. Als de hoepel verticaal wordt opgesteld, zou het resultaat identiek met een spriet moeten zijn.
Denk er trouwens om dat een metalen mast niet door de antenne mag lopen, een meer elements antenne moet op een dwarsstaaf worden gemonteerd van minimaal 1/2 golflengte, de hoepel moet helemaal bovenin de mast gemonteerd worden met de bevestiging naar beneden zodat de complete hoepel vrij blijft.
Groeten,
Peter
Maar je verhaal klopt toch niet helemaal. Vergeet niet dat een raamantenne iets heel anders is dan een dipool. Een dipool is een afgestemde antenne qua lengte, de raamantenne is ook wel afgestemd maar anders.
Een raamantenne reageert op de magnetische component en daar maakt het in feite niets uit hoe je hem opstelt. Een dipoolantenne reageert op de electrische component, net als een draadantenne (dat is in feite een "te korte" dipool die we met een afgestemde kring op lengte gemaakt hebben)
Het maakt wel degelijk uit of je een dipool horizontaal of verticaal opstelt. Dat kan elke radioamateur bevestigen.
Het beste is dat Bert gewoon probeert hoe de ontvangst het beste is. Trouwens, zo'n hoepel is in feite ook een dipool, maar dan rond gebogen. Als de hoepel verticaal wordt opgesteld, zou het resultaat identiek met een spriet moeten zijn.
Denk er trouwens om dat een metalen mast niet door de antenne mag lopen, een meer elements antenne moet op een dwarsstaaf worden gemonteerd van minimaal 1/2 golflengte, de hoepel moet helemaal bovenin de mast gemonteerd worden met de bevestiging naar beneden zodat de complete hoepel vrij blijft.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
30 apr 2013 19:49 - 30 apr 2013 20:22 #31452
door Ben Dijkman
Handtekening
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Welke FM buiten antenne
Hallo Pieter.
Je verhaal klinkt wel logisch maar je mist denk ik 1 puntje.
Hoe het precies in elkaar zit kan iemand anders denk ik veel beter uitleggen,
maar het komt ongeveer hier op neer:
Hoewel de polarisatie anders is blijft het magnetische deel voor ontvangst op antenne wel hetzelfde.
M.a.w afhankelijk van het soort antenne dat je gebruikt hoeft de polarisatie geen effect op de ontvangst op je antenne te hebben.
Voorbeeld:Een raamantenne voor M.G is bijvb. ook niet gevoelig voor polarisatie. Of die nu van boven naar beneden+/- of van links naar rechts +/- aangesproken word maakt niets uit.
De veldsterkte blijft hetzelfde of het nu om horizontaal of verticaal gepolariseerd signaal gaat.
Dat gaat echter niet op voor alle soorten antennes, maar --volgens mij -- wel bij gesloten systemen zoals een dipool of raamantenne die slechts op het magnetische veld reageren.
Maar zoals gezegd: Het fijne weet ik er ook niet van maar zoiets was het wel.
Je verhaal klinkt wel logisch maar je mist denk ik 1 puntje.
Hoe het precies in elkaar zit kan iemand anders denk ik veel beter uitleggen,
maar het komt ongeveer hier op neer:
Hoewel de polarisatie anders is blijft het magnetische deel voor ontvangst op antenne wel hetzelfde.
M.a.w afhankelijk van het soort antenne dat je gebruikt hoeft de polarisatie geen effect op de ontvangst op je antenne te hebben.
Voorbeeld:Een raamantenne voor M.G is bijvb. ook niet gevoelig voor polarisatie. Of die nu van boven naar beneden+/- of van links naar rechts +/- aangesproken word maakt niets uit.
De veldsterkte blijft hetzelfde of het nu om horizontaal of verticaal gepolariseerd signaal gaat.
Dat gaat echter niet op voor alle soorten antennes, maar --volgens mij -- wel bij gesloten systemen zoals een dipool of raamantenne die slechts op het magnetische veld reageren.
Maar zoals gezegd: Het fijne weet ik er ook niet van maar zoiets was het wel.
Handtekening
Laatst bewerkt 30 apr 2013 20:22 door Ben Dijkman.
30 apr 2013 18:40 #31447
door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Welke FM buiten antenne
In vroeger tijd, toe de polarisatie van de FM omroepzenders nog horizontaal was, was de hoepel dipool een goede mogelijkheid om rondom ontvangst te realiseren. Anders dan de rechte dipool, welke maximale ontvangst loodrecht op de dipool heeft en geen ontvangst in de richtingen evenwijdig aan de dipool.
Met de tegenwoordige verticale polarisatie heeft een verticaal opgestelde rechte dipool ook rondom ontvangst, dus even gevoelig voor alle horizontale richtingen.
Waarom een hoepel dipool in het horizontale vlak opgesteld toch ontvangst geeft? Theoretisch kan dat niet. Ik denk dat het een gevolg moet zijn van reflecties van de radio golven tegen de grond en allerlei objecten, al dan niet van metaal.
Je zou kunnen uitproberen of de hoepel dipool antenne verticaal opgesteld betere ontvangst geeft. Zelf zou ik gaan voor de verticaal opgestelde rechte dipool, ik heb dan toch de beste ontvangst, ook in vergelijking met een 75 cm verticale spriet. Zo een spriet is in feite een halve dipool.
mvg, Pieter
Met de tegenwoordige verticale polarisatie heeft een verticaal opgestelde rechte dipool ook rondom ontvangst, dus even gevoelig voor alle horizontale richtingen.
Waarom een hoepel dipool in het horizontale vlak opgesteld toch ontvangst geeft? Theoretisch kan dat niet. Ik denk dat het een gevolg moet zijn van reflecties van de radio golven tegen de grond en allerlei objecten, al dan niet van metaal.
Je zou kunnen uitproberen of de hoepel dipool antenne verticaal opgesteld betere ontvangst geeft. Zelf zou ik gaan voor de verticaal opgestelde rechte dipool, ik heb dan toch de beste ontvangst, ook in vergelijking met een 75 cm verticale spriet. Zo een spriet is in feite een halve dipool.
mvg, Pieter