Skip to main content
Algemeen

De ruime breedte van de NVHR

Meer
16 feb 2013 16:03 #28496 door admin
Beantwoord door admin in topic De ruime breedte van de NVHR
@ Rene,

ik zie geen reden om de doelstellingen van het forum te gaan afstemmen op de regelementen of doelstellingen van de ,vereniging, NVHR.

Dit is een forum en we kennen leden\gebruikers die over de radiobuizen\transistor hobby in de ruimste zijn van het woord hierover willen\kunnen schrijven.

Verder heeft het geen zin om de verschillen uit te diepen tussen de voorkeuren van de liefhebbers. Zoals zo vaak gezegd, iedereen is er op zijn eigen manier mee bezig en bij betrokken.

Ongeacht of het apparaat nu uit de begin periode stamt of uit latere tijden. Technische gezien is een oud toestel net zo leuk als een toestel uit de jaren 50-60.

Ze zijn mij allemaal even lief.

Henk

Henk van 't Kruis
Onderwerp is gesloten.
  • Marc en Patricia
  • [Marc en Patricia]
Meer
16 feb 2013 15:53 #28495 door Marc en Patricia
Beantwoord door Marc en Patricia in topic De ruime breedte van de NVHR
Maarten geheel mee eens maar gelukkig zijn er altijd mensen die het beter weten of gewoon ter interesse iets vertellen of vragen en natuurlijk hun ongezouten mening geven en dat mag in mijn ogen.

Verder wens ik iedereen een goed radio weekend en veel reparatie en luister plezier !

Mvgr Marc
Onderwerp is gesloten.
Meer
16 feb 2013 15:46 - 16 feb 2013 16:04 #28492 door maarten
Beantwoord door maarten in topic De ruime breedte van de NVHR
Het topic 1999 zie ik gewoon als leuke historie, want ook recente historie is al historie.

In eerdere discussies over zogenaamde verschillen, heb ik al aangehaald dat verzamelgebieden ook heel veel raakvlakken hebben maar voor mij is dat makkelijk praten omdat ik juist ook raakvlakken en verbanden verzamel. Daarentegen kan ik me ook prima voorstellen dat iemand zich bij zijn eigen verzamelgebied houdt. Dat de NVHR voor alle gebieden openstaat, lijkt me niet meer dan logisch maar kunnen voor mensen die net komen kijken nuttig zijn om te vermelden (*).

Hoe dan ook ben ik tegen polarisatie, en denk ook dat die best wel meevalt (de uitgesproken wens van Philip om meer van zijn verzamelgebied te zien schaar ik simpelweg onder diversiteit - de positieve tegenpool van polarisatie; hij dringt zijn wens immers niet op).

Het praten over polarisatie moet absoluut kunnen maar kan soms wel uitlopen op polarisatie (in de politiek zie je dat toch regelmatig, hoewel ook dat hier wel los zal lopen zolang iedereen zijn duit in het zakje doet).

Let wel, er zal altijd wel ergens iemand rondlopen die alles naar zijn eigen hand wil zetten (wat om begrijpelijke redenen strandt). Dat zijn meestal niet degenen die hier reageren (zodat we voor eigen parochie aan het preken zijn), en niet degenen die onze reacties verdienen. Ik zou zeggen, die lopen zelf wel tegen hun beperkingen aan.

@Marc en Patricia: Ik was nog wat aan het editten, sluit me overigens ook geheel bij jouw uitspraak aan!

(*) Ik was toen ik voor het eerst op de beurs stond zeer terughoudend met niet radio/televisiegerelateerde en/of wat nieuwere zaken op mijn tafel te zetten, maar je moet het inderdaad wel heel bont maken om echt uit de toon te vallen.
Laatst bewerkt 16 feb 2013 16:04 door maarten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: brcf01, Marc en Patricia
Onderwerp is gesloten.
  • Hoedendoosch
  • [Hoedendoosch]
Meer
16 feb 2013 15:36 - 16 feb 2013 15:41 #28489 door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic De ruime breedte van de NVHR
Hi,

ik ben liefhebber van de vroegste Philips radio's, maar ook van de radio's uit de jaren vijftig en zestig. Ik snap niet waarom deze discussie steeds weer opgerakeld moet worden via dit forum. En dan heb ik het ook over het andere bericht van TS in het topic "veiling 1999", want tussen de regels door lezend gaat dit ook over vooroorlogs versus naoorlogs.

De tegenstelling vooroorlogs versus naoorlogs is er niet. Wie het verzonnen heeft weet ik niet maar het gaat intussen een eigen leven leiden.

Het is zeker een goede zaak dat er de laatste jaren meer belangstelling en aandacht is voor wat men wel eens gebitten noemt. Dat is mede te danken aan enkele voorvechters die door erover te schrijven deze radio's onder de aandacht heeft gebracht. Maar laten we nu niet gaan overdrijven en gaan spreken over gefrustreerde jaren dertig verzamelaars.

Pim.
Laatst bewerkt 16 feb 2013 15:41 door Hoedendoosch. Reden: Tekst toegevoegd
Onderwerp is gesloten.
Meer
16 feb 2013 15:16 #28486 door leonardo
Beantwoord door leonardo in topic De ruime breedte van de NVHR
Rene,

Ik vraag me af hoe je erop komt dat er een misverstand zou zijn.
Hoe kan jij dat nou weten? Je komt verhoudingsgewijs net kijken!
Ik ben zelfs een paar jaartjes langer lid van de NVHR dan Philip en er is altijd ruimte geweest voor andere zaken dan radio's van voor '40.
Echter wel zolang het maar (terecht) direct gerelateerd is aan de radiohobby (...)
Lijkt mij een ook een hele goede zaak dat de NVHR hier streng op toe blijft zien!
Wat dat betreft zie ik wel degelijk grote verschillen tussen dit forum en de NVHR!

Er is vele jaren lang nauwelijks belangstelling voor de gebittenbakken geweest. In de eerste jaargangen van de NVHR-blad ging het zelfs voornamelijk alleen over toestellen van voor '30.
Dat is langzaam maar zeker verschoven naar de jaren 30 en 40 toestellen. Niet zo gek natuurlijk omdat in die periode mooie toestellen zijn gemaakt die ook nog te bemachtigen waren in tegenstelling tot die spoelenkasten van daarvoor.
Daarnaast is het grootste deel van de leden (een eind) boven de 50 en is er nauwelijks nieuwe (jongere) aanwas.

Inmiddels wordt ook wat vaker spul van na de oorlog behandeld. Dan kan ook niet anders want ook die radio's beginnen oud te worden.
Daarnaast kosten ze vaak niks. Op de beurs in R'dam kun je je hele auto volladen voor een prikkie.
Ik durf echter wel te stellen dat het overgrote deel van de leden daar een stuk minder tot niets mee heeft.
Dat geeft helemaal niks en persoonlijk heb ik ook niets tegen gebittenbakken en/of draden hierover via dit of het buurforum,
Het moet echter wel ergens over gaan en niet gebracht worden als een soort hersenspoeling (....)
Mochten er mensen zijn die om die reden de hobby voor gezien houden, dan is dat hun goed recht lijkt me.

Ik vind het echter flauw en gezocht van je om dat laatste weer eens te gebruiken om de tegenstellingen tussen de verzamelaar-groepen voor de zoveelste keer op te rakelen.
Dat jij daar nou zo'n last van schijnt te hebben is 1 ding en ik ga je maar niet uitleggen waarom ik denk waarom dit nou zo gekomen is...
Ik vermoed dat de meesten het in ieder geval niet zo ervaren.
Zou zeggen, hou op met die nonsens en get a life!

Leve de jaren 30 radio's en voor mij part de gebitten erbij!

Leonardo
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Lee, Martin, Willem Roseboom, Hoedendoosch, Philip, brcf01
Onderwerp is gesloten.
Meer
16 feb 2013 12:29 #28478 door Philip
Beantwoord door Philip in topic De ruime breedte van de NVHR
Hallo Rene

Het is niet de rug toe keren maar waar voel je ,je nu thuis? ,ik bedoel dus dat ik maar 22 jaar

totaal lid ben van deze radio club en zal dat zeker nog blijven.

Veel heb ik zien veranderen en ook ik ben een radio-verzamelaar van radio,s van voor 1933 .

Ik heb dus voor mij zelf om het in beheersbaar-heid te houden een streep getrokken op dat jaartal

1933 dus.

Nu is de zaal groter voor een beurs in driebergen meer tafels als voorheen maar ik zie niet

meer oude toestellen van voor 1933 op de verkoop tafels staan ,neen zelfs meer van die

befaamde gebits -radio,s waar ik geen intresse in heb.

Nu is een beurs voor mij dus snel gelopen en maak zelfs afspraken om e.e.a. te ruilen

en of aan te kopen.

Voor mij is dan een beurs minder dan met intresse te noemen ,...

zeker t.o.v het begin van deze radio-club in zeg het jaartal 1990.

Kijk ik wil geen discussie en er is zeker ruimte voor de 1945/ 50 jaren gebits-radio

maar velen vinden het jammer dat die type radio,s zo veel op een beurs staan gaarne had ik

dat wat anders gezien.

Met vriendelijke groet Philip

: bedtime

Philip
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leonardo, brcf01, admin
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena