Algemeen
versterker EL6400 PHILIPS
09 feb 2013 22:25 #28058
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic versterker EL6400 PHILIPS
Impedantie 5 tot 8 ohm, of twee van 4 ohm in serie.
Vermogen 20w of hoger.
Een box is ongebruikelijk bij gitaarversterkers, doorgaans heb je een open behuizing. Ik raad je aan om op dit vlak informatie in te winnen op een forum over gitaarversterkers of gitaren.
Ik ben zelf wel gecharmeerd van 't geluid van een oude zware jaren '40 Philips radiospeaker, maar die kan absoluut het vermogen van de versterker niet aan.
Ook heb ik wel eens de Goodmans speakers gebruikt zoals in een radiodistributiespeaker. Twee daarvan in serie kunnen het vermogen denk ik wel aan.
Maar het best ben je af met een echte gitaarversterker.
Vermogen 20w of hoger.
Een box is ongebruikelijk bij gitaarversterkers, doorgaans heb je een open behuizing. Ik raad je aan om op dit vlak informatie in te winnen op een forum over gitaarversterkers of gitaren.
Ik ben zelf wel gecharmeerd van 't geluid van een oude zware jaren '40 Philips radiospeaker, maar die kan absoluut het vermogen van de versterker niet aan.
Ook heb ik wel eens de Goodmans speakers gebruikt zoals in een radiodistributiespeaker. Twee daarvan in serie kunnen het vermogen denk ik wel aan.
Maar het best ben je af met een echte gitaarversterker.
.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: arjenm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09 feb 2013 20:42 #28053
door arjenm
mvg arjen meulmeester
ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
en natuurlijk ook mee rijden
Beantwoord door arjenm in topic versterker EL6400 PHILIPS
oke bedankt laurens
als in nu een box ga bouwen wat voor speakers ohm/watt,s kanik dan het best nemen voor dit versterkertje
gr arjen
als in nu een box ga bouwen wat voor speakers ohm/watt,s kanik dan het best nemen voor dit versterkertje
gr arjen
mvg arjen meulmeester
ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
09 feb 2013 20:24 #28052
door Laurens
.
Die twee in serie kunnen niet op de 25v tap. Dan heb je weer een te lage impedantie.
Ze kunnen alleen in serie op de 10v tap. Een hogere impedantie dan waarvoor de versterker is bedoeld kan geen kwaad. Een te lage mag niet. Ik weet niet wat de consequenties zijn bij buizenversterkers - ze kunnen veel hebben - maar bij transistorversterkers resulteert dat vroeger of later in het opblazen van de versterker, als je op vol vermogen speelt.
Ze kunnen alleen in serie op de 10v tap. Een hogere impedantie dan waarvoor de versterker is bedoeld kan geen kwaad. Een te lage mag niet. Ik weet niet wat de consequenties zijn bij buizenversterkers - ze kunnen veel hebben - maar bij transistorversterkers resulteert dat vroeger of later in het opblazen van de versterker, als je op vol vermogen speelt.
.
09 feb 2013 20:18 #28050
door Franc
Beantwoord door Franc in topic versterker EL6400 PHILIPS
Hoi Arjen
4 en 8 ohm luidsprekers op de 10V aansluiting bij deze versterkers.
2 Speakers van 8ohm kunnen in serie op de 25V tap.
Dit geldt dan wel voor deze versterker.
Bij een bv twee keer zo zware ligt het weer anders, daar sluit je dan 8ohm aan op de 25V tap.
De aanpassing is nooit precies maar zo haal je het beste uit de versterker.
Groet Frank
4 en 8 ohm luidsprekers op de 10V aansluiting bij deze versterkers.
2 Speakers van 8ohm kunnen in serie op de 25V tap.
Dit geldt dan wel voor deze versterker.
Bij een bv twee keer zo zware ligt het weer anders, daar sluit je dan 8ohm aan op de 25V tap.
De aanpassing is nooit precies maar zo haal je het beste uit de versterker.
Groet Frank
De volgende gebruiker (s) zei dank u: arjenm
09 feb 2013 20:01 #28048
door arjenm
mvg arjen meulmeester
Beantwoord door arjenm in topic versterker EL6400 PHILIPS
oke bedankt heb ik hem verkeert ingestelt
de optisch zijn 5 ohm bij 10 volt staat hij nu op ,volgende optie is 32 ohm 25 volt
dus dan in serie zetten dan word het 8 ohm deze optie is er niet !!
waar kan ik hem dan het best e opzetten
gr arjen
de optisch zijn 5 ohm bij 10 volt staat hij nu op ,volgende optie is 32 ohm 25 volt
dus dan in serie zetten dan word het 8 ohm deze optie is er niet !!
waar kan ik hem dan het best e opzetten
gr arjen
mvg arjen meulmeester
09 feb 2013 19:20 - 09 feb 2013 19:21 #28044
door Laurens
.
Parellel geschakelde weerstanden en impedanties moet je berekenen volgens de formule 1/(1/Z1 + 1/Z2 + .........enz)
Twee 4 ohm speakers zijn dus samen 2 ohm. Twee 6 ohm speakers samen 3 ohm. 4 en 6 ohm samen 2,6 ohm, om maar wat voorbeelden te geven.
Kijk in de servicedocumentatie van de versterker of 2 ohm op de 10v uitgang toelaatbaar is, ik geloof het niet. Je kan ze ook nog in serie schakelen.
Het vermogen speelt bij het inzetten van normale speakers geen rol, de maximaal aan te sluiten vermogens hebben alleen te maken met een speciale rekenmethode voor de 70 of 100v systemen.
Let er op dat bose speakers vaak foamranden hebben die na enkele tientallen jaren compleet vergaan. Reparatie is mogelijk, maar ik raad aan om dat geld in je zak te houden en een fatsoenlijke gitaarspeaker te kopen/te bouwen.
Twee 4 ohm speakers zijn dus samen 2 ohm. Twee 6 ohm speakers samen 3 ohm. 4 en 6 ohm samen 2,6 ohm, om maar wat voorbeelden te geven.
Kijk in de servicedocumentatie van de versterker of 2 ohm op de 10v uitgang toelaatbaar is, ik geloof het niet. Je kan ze ook nog in serie schakelen.
Het vermogen speelt bij het inzetten van normale speakers geen rol, de maximaal aan te sluiten vermogens hebben alleen te maken met een speciale rekenmethode voor de 70 of 100v systemen.
Let er op dat bose speakers vaak foamranden hebben die na enkele tientallen jaren compleet vergaan. Reparatie is mogelijk, maar ik raad aan om dat geld in je zak te houden en een fatsoenlijke gitaarspeaker te kopen/te bouwen.
.
Laatst bewerkt 09 feb 2013 19:21 door Laurens.