Skip to main content
Algemeen

Radio 5

Meer
10 nov 2012 09:12 #23889 door Lee
Beantwoord door Lee in topic Radio 5
Bedankt voor de uitleg alle 2, het is duidelijk
Helaas kan ik het niet meer aan mijn vader uitleggen maar ja, techniek interesseerde hem toch niet zo.
Uit een radio moest gewoon muziek komen en verder geen gezeur :lachuh:

Lee

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 nov 2012 22:00 #23864 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Radio 5
Peter,
De spijker op zijn kop.

Mg.
Bert.

Mvg.
Bert

Meer
09 nov 2012 20:19 #23860 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Radio 5
Dat wegzakken en vervormen van het geluid 's avonds komt inderdaad door fading. Het signaal dat de antenne bereikt, komt via verschillende wegen, het is a.h.w. de resultante van een aantal directe en indirecte golven. Zolang de verhoudingen constant zijn is er niets aan de hand. Ook een enkele indirecte golf via de bovenste luchtlagen die in sterkte varieert zal weinig fading veroorzaken. Echter de verhouding onderling varieert waardoor het effect optreedt.
Overdag hebben we voornamelijk de directe golf, 's avonds zorgen de bopvenste luchtlagen voor indirecte golven, waardoor verre zenders ineens hoorbaar worden.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Lee

• TransistorTube
  • [TransistorTube]
Meer
09 nov 2012 19:59 - 09 nov 2012 20:00 #23855 door TransistorTube
Beantwoord door TransistorTube in topic Radio 5
Beste Lee,

Dat wegzakken en vervormen heet"fading"!
Heeft iets te maken met de grondgolven en de golven in de aether....
En het veranderen van de aether-condities met het invallen van de duisternis.
Maar er zijn waarschijnlijk lieden die dit beter kunnen uitleggen.

Vriendelijke groeten, TT :radioluiste
Laatst bewerkt 09 nov 2012 20:00 door TransistorTube.

Meer
09 nov 2012 18:14 #23848 door Lee
Beantwoord door Lee in topic Radio 5
Zo, dat was het dan ...de evergreen top 1000, weer een weekje terug in m`n jeugd, maar ook wat later en eerder.
De hele week heeft mijn BX490A alle leuke platen laten horen precies zoals het vroeger thuis klonk.
Wel heb ik een vraagje, een vreemd euvel dat wij vroeger thuis ook hadden is dat s`avonds de zender soms wat wegzakt, vervormd en vervolgens gewoon terug komt, dit klonk heel herkenbaar.
Ik vroeg het vroeger ook aan mijn vader hoe dat kwam maar daar wist hij toen geen antwoord op dus de vraag is altijd gebleven
Top 1000 afgelopen dus nu maar weer plaatjes draaien :cheer:

Lee

Meer
09 nov 2012 16:21 #23839 door pietblaas
Beantwoord door pietblaas in topic Radio 5
Ik luister 's morgens bij het opstaan altijd naar Radio5. Maar de rest van de dag eigenlijk nooit... Inderdaad het slap gezever ergert me vaak.
Maar vandaag op mijn werk wilde ik het laatste deel van de Evergreen top 1000 eens proberen te ontvangen. De ontvangst op de MG is eigenlijk best wel slecht te noemen, ik heb mijn B6X92A dan ook altijd op de FM staan.
Ik was blij verrast dat de ontvangst vooral van Radio5 perfect klonk (voor de MG dan).
En het was prettig om met deze muziek zeer geconcentreerd bezig te kunnen zijn. Het was een zeer productieve dag... :thumbsup:

Groeten,

Piet.

Gemaakt door Kunena