Skip to main content
Algemeen

Even voorstellen.

Meer
10 okt 2012 20:36 #22446 door elias
Beantwoord door elias in topic Even voorstellen.
@ Paul, Henk en Cees,
bedankt voor de tips, heb het momenteel een beetje druk maar wil komend weekend tijd aan de radio besteden eens kijken wat ik zelf kan ontdekken naar aanleiding van jullie raad :thumbsup:
Ik wil proberen een video met geluid bij te voegen, kan dat hier of moet dat via Youtube gelinkt worden? Het toestel "kreunt" kort als de fm inzakt. Ik hou jullie op de hoogte, las op het radioforum ook een interessant onderwerp over wegvallende fm, heb dus van m,n vrouw een paar plastic partyprikkers gejat ;) Gr. Elias
De volgende gebruiker (s) zei dank u: verbeek, hkruis

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 okt 2012 23:50 #22298 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Even voorstellen.
Henk K,
In de anode voeding voor de FM tuner zit bij Philips radio"s een elcotje van 8 uF.
Maar als dat defect is, bedenk ik mij nu terwijl ik schrijf, dan doet hij niets op
de FM. Of die elco maakt geen echte sluiting maar, geeft lekstroom.
Daardoor word die elco dan warm en word de lekstroom nog groter en loopt de FM
anode spanning daar door terug.
De "ontvangst" die overblijft na opwarmen kan uit het FM MF gedeelte komen.
Of het komt om dat na verloop van tijd de oscillator uit valt.
Even proberen wat de radio doet als de spanning van 245V weer word terug gezet
naar gewoon 220 V.
Door dat b.v de netspanning wel eens, vooral overdags terug wil vallen, kan het
gebeuren dat de FM osc net even te weinig spanning krijgt en uit valt.
Even een meter op de FM unit aansluiten om de voeding spanning daar te controleren
terwijl de radio aan staat.
Als die spanning naar verloop van tijd naar gelang hij is opgewarmd terug valt, dan
weet je meer.
Vervolgens die voeding draad even los nemen en dan kijken wat er dan met die spanning
gebeurd.
Kan Elias waarschijnlijk zelf doen.
Vr gr Cees.

• hkruis
  • []
07 okt 2012 10:36 #22281 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Even voorstellen.
@Paul, even ter info, de radio is door mij geheel gereviseerd en afgeleverd bij Elias (Duitsland). In de werkplaats heeft de radio goed staan spelen. Bij Elias trad al snel het genoemde probleem op. Ik begon te twijfelen aan de ECC85 en heb een nieuwe toegezonden. Dit loste het probleem niet op.

je adviezen zijn het proberen waar, maar de koppel- ontkoppel condensatoren en schermrooster weerstanden zijn al vervangen. Buisvoeten zijn allemaal gereinigd en de buizen vervangen door NOS uitvoeringen.

Ik vermoed dat het probleem in de FM-Tuner zelf zit of in de voedingsspanning die er naar toe gaat. Ik moet even mijn documentatie er bij halen om te kijken wat ik allemaal gemeten heb en of er iets over het hoofd gezien is.

Henk

Meer
07 okt 2012 07:30 #22274 door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Even voorstellen.
Welkom Elias,

..en het afstemoog reageert ook niet? Als supersnelle test zou je ook tegen de buizen ECH81 - EF89 - EF183 kunnen tikken en als dat niet helpt, de buizen in hun voeten een klein beetje op-en-neer bewegen en als laatste te vervangen. Daarna de voedingsspanningen controleren, en de anode en schermroosterweerstanden van de desbetreffende buizen.

Succes!

Gr. Paul

Meer
06 okt 2012 19:38 #22266 door elias
Beantwoord door elias in topic Even voorstellen.
Goedenavond heren.
Allereerst bedankt voor de spontane reacties, dat doet een mens deugd.
Om dus maar met de deur in huis te vallen, Henk ik heb de ecc85 vervangen en dat veranderde niets aan het probleem.
Ik zal ook voor de andere forumers uitleggen wat er aan de hand is:
Mijn b7x44a funktioneerd op de lg,mg en kg uitstekend maar met de fm heb ik een probleem.
Als de radio (koud) is heb ik een goede ontvangst Zowel met een buiten dipool als op de kabel,
na enkele minuten (dit varieerd van 3 tot 15 min.) Valt de fm weg, dwz ik heb dan twee zwakke zenders door elkaar heen over de komplete fm band met de buitenantenne.
De voedingskarousel heb ik op 245V geplugd, de netspanning hier in Bremerhaven schommelt tussen230 en 238V.Ik heb het gevoel dat de radio daar minder nerveus op reageerd.pick up en tapedeck werken ook feilloos, Gaarne Uw mening.
Vr. gr. Elias

• hkruis
  • []
06 okt 2012 17:35 #22258 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Even voorstellen.
Hallo Elias, Ook namens mij welkom hier. Ik heb je ondertussen ook een e-mail gezonden. Ik help je graag verder met je B7X44A. Dat mag uiteraard ook via dit forum.

ik neem aan dat je de ECC85 vervangen hebt en begrijp eigenlijk uit je vraag dat dit niet het gewenste resultaat heeft gehad.

In de e-mail die je hebt gekregen staat ook mijn nieuwe emailadres. hkruis heb ik buitengebruik gesteld.

Gr. Henk

Gemaakt door Kunena