Skip to main content
Algemeen

Steek niet na 50 jaar zomaar een stekker in het stopcontact!

Meer
15 sep 2012 01:41 #21446 door maarten
Toch is dat laatste bepaald geen panacé. Er zijn genoeg werkplaatsen afgebrand door het "testdraaien" van relatief jonge apparatuur waarin de elco's en eventuele papiercondensatoren nog goed of in elk geval niet oud waren. Ook verwijs ik naar Digitennekastjes, netadapters, batterijladers die in recente analyses bovenkwamen. De enige oplossing is om apparatuur niet onbeheerd te laten spelen (in de breedste zin van het woord).

Aan de andere kant: moest het eens onbeheerd spelen dan geef ik inderdaad de voorkeur aan een apparaat vol verse elco's en MKT/MKP'tjes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 sep 2012 22:19 #21435 door klaas
Toen ik mijn tX1422 tv net had, heeft hij eens twee uur onbeheerd aan gestaan in het fietsenhok... Ik was net aan het testen, met alle teercondensators er nog in, toen ik weg geroepen werd door mijn zoon. Ik ben toen met hem naar een vriendje van hem geweest. Even kletsen... Biertje erbij, even roken... En later terug naar huis. Thuis kwam ik de tv weer tegen, nog steeds aan, en erg heet! Er was niets gebeurd, maar ik besef wel hoeveel mazzel ik gehad heb!

Les 1! Vervang de voeding elco's! Zeker in televisies. En alle teer rommel eruit! dan gaat het meestal wel goed.

Meer
13 sep 2012 23:23 - 13 sep 2012 23:25 #21394 door Cees
Zo weet ik nog dat een jaar of 35 geleden een paar buizen knutselaars bezig
waren met een buizen versterker te bouwen.
De voeding AZ1 gelijkrichtbuis elco's en smoorspoel waren aangesloten.
Stekker er in en kijken of het werkte. Ja, er was gelijkspanning.
Koffie! riep moeder de vrouw.
En dus; Aan de koffie, gezellig praten over radio's en zenders.....
Plof!!! Wat is dat? Stekker vergeten er uit te halen.
Het aluminium omhulsel van die elco zat in het houten dak beschot van
de garage.
Gelukkig was er niemand heel dicht bij toen dat gebeurde en hebben ze
er om kunnen lachen.
Ze hebben er van geleerd; Nooit een voeding onbelast laten aan staan.
De spanning over de elco's in zo'n voeding kan dan erg oplopen.
En elco's die lang ongebruikt, ook als zijn ze nieuw, hebben gelegen,
eerst formeren.
En zeker ook geen apparaten onbeheerd aan laten.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 13 sep 2012 23:25 door Cees. Reden: Stelfout in zin verbeterd.

Meer
13 sep 2012 22:52 - 13 sep 2012 22:53 #21391 door maarten
Dezelfde rook kan onder andere uit "youngtimer" netfilters komen waarin de beruchte RIFA-Rommel of opvolgers van de beruchte Wima-Wiebertjes zitten. Wie kust er nou een Philips oscilloscoop uit de jaren '80 wakker? Dat zal vaak niet eens gezond zijn.

Geen humor, maar ik kan me er ook niet druk om maken.

Overigens neemt dat niet weg dat het formeren en testen van elco's een prima idee is.
Laatst bewerkt 13 sep 2012 22:53 door maarten.

Meer
13 sep 2012 17:11 #21368 door Laurens
Met een gloeilamp formeer je geen elco, dat doe je met een veel grotere serieweerstand... De gloeilamp is alleen ter bescherming van trafo's, buizen en dergelijke. Met een gloeilamp in serie zal de gelijkrichter al emissie krijgen en waarschijnlijk teveel stroom kunnen leveren.

De dissipatie van de elco moet beperkt gehouden worden door een grotere weerstand, bijvoorbeeld 100k 1w. De exacte spanning maakt niet uit.

Bij gebruik van een variac kan je perfect te werk gaan zoals bij het artikel van Nico, maar dan moet je zelf even de lekstroom in de gaten houden.

.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: klaas, Ouwe Schipper

Meer
13 sep 2012 16:42 - 13 sep 2012 16:45 #21367 door Franc
Ik heb meer dan 30 jaar terug een 10 Watt OTL versterker gebouwd met een voedingselko met die tinnen punt erop.
Die was van 1950 dus destijds nog geen 30 jaar oud.

De versterker speelde goed totdat er ineens een flinke spuiter vanaf de Elko richting plafond ging.
Gelukkig hing Ik er niet boven, je had je het voor moeten stellen.
De elko was dan ook heter geworden dan de PL84 eindbuizen.

Een goede les was het , ik moest er wel van lachen toen het goed was afgelopen.
Ik let voortaan ook erg goed op het merk en type Elko en formeer altijd van tevoren.
De bekende gloeilamp dus.

Groet Frank
Laatst bewerkt 13 sep 2012 16:45 door Franc.

Gemaakt door Kunena