Skip to main content
Algemeen

MP3 versus weergave

Meer
07 sep 2012 00:30 - 07 sep 2012 00:32 #21105 door Cees
Beantwoord door Cees in topic MP3 versus weergave
Albert,
Dit gaat langzaam van het onderwerp afdwalen, maar goed...
Een echt goede stereo Hi Fi versterker met ook echt goede Hi Fi boxen zijn
zeker heel goed te gebruiken voor het afspelen van SACD.
Alleen een goede SACD speler aanschaffen en SACD en spelen maar.
Maakt niet uit of de stereo boxen en versterker al wat ouder zijn.
Als ze maar van een hele goede degelijke kwaliteit zijn.
Maar helaas heb ik de indruk dat de SACD niet erg wil aanslaan bij het
grote consumenten publiek. Te duur? Of ze horen domweg het verschil niet.
Tsja, en dan kan ik daar ook ook nog wel in komen.
De meeste betaalbare SACT installaties met hun goedkope kleine **** boxjes
en te licht bemeten voedingen in de versterkers laten het niet goed tot
hun recht komen.
En dan gaat het vanzelf weer floppen.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 07 sep 2012 00:32 door Cees. Reden: Zin veranderd

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
06 sep 2012 07:24 - 06 sep 2012 07:37 #21074 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic MP3 versus weergave
bijdrage in een nieuwe topic gezet.

;)
Laatst bewerkt 06 sep 2012 07:37 door brcf01.

Meer
06 sep 2012 07:13 #21073 door albert v v
Beantwoord door albert v v in topic MP3 versus weergave
Hallo iedereen,
Wie heeft ervaring met de Super Audio cd's? Loont het de moeite om een dure installatie te kopen die ook sacd kan draaien?
Is er nog toekomst voor cd of sacd?

Meer
05 sep 2012 20:54 #21070 door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic MP3 versus weergave
Heren, heren, heren......

Wat ik in mijn betoog alleen maar aan wil geven is dat oude singles en/of LP's uit de 50-er, 60-er en 70-er jaren vaak qua frequentiebereik van die kwaliteit waren dat een MP3 met een bitrate van 128K en sample-rate van 44k ruimschoots voldoende is, mits goede software gebruikt wordt, om een goede geluidskwaliteit te geven.

En ja. Ook in de CD-industrie wordt een hoop aangekl...t. Zo heb ik "professionele" CD's gehoord waar de veters van uit mijn schoenen sprongen....

Maar goed. Geluid is ook een persoonlijke ervaring. Wat voor de een uitmuntend is, kan voor de ander weer bedroevend zijn. Metingen liegen daarintegen niet.

Groeten,
Paul

PS
Ten onrechte gebruikte ik in mijn eerdere reactie de term "sample-rate" wat "bitrate" moest zijn.

Meer
05 sep 2012 15:26 - 05 sep 2012 15:40 #21058 door Laurens
Beantwoord door Laurens in topic MP3 versus weergave
Mp3 op 128kbps klinkt slecht. Je kunt het goed genoeg vinden (mening) maar het is een te groot verschil met het origineel. Net zoals ferrocassettes maar matig klinken.
Mp3 op 192kbps klinkt met een moderne codec acceptabel maar zou ik niet meer gebruiken en sowieso niet voor opnames die ik op een hoog kwalitatieve installatie zou spelen. Tegenwoordig kost schijfruimte niet meer zo veel. Vergelijk met Cr02 cassettes.
Mp3 op 320kbps is een grensgeval. Klinkt prima, en als ik er naar luister sta ik er niet bij stil. Sterker nog, bij 90% van de radiostations zal er altijd een MP3 draaien. Als ik het er om doe, zou ik de verschillen met de bron wel kunnen vinden, maar in het dagelijks leven is er ook op een luxe installatie goed naar te luisteren.
Vergelijk met metal cassettes op een 'modern' cassettedeck.

Cassetteband is een zeer hifi capabel medium, maar de meeste tweedehands cassettes die ik tegen kom zijn goedkope ferro cassettes die een hoge bandruis en weinig hoge tonen hebben. Daardoor hebben velen de indruk dat het niet kán.

Maar...

Waarom zijn we nog bezig met mp3? De mobiele muziekspelers van tegenwoordig hebben vele gigabytes geheugen. De verliesvrije compressie codecs van tegenwoordig zitten op een compressieratio tussen de 50 en 60% en dan heb je letterlijk geen verschil met de (digitale!) bron.
Ik gebruik MP3 tegenwoordig alleen nog bij het opslaan van bestanden waarbij de geluidskwaliteit niet cruciaal is (radioopnames bijvoorbeeld)
Bij het digitaliseren van LP's sla ik altijd alles op als flac, als ik muziek download doe ik dat indien mogelijk ook.
Zodra je films download, valt het verschil tussen FLAC en Mp3 in het niet qua schijfruimte, want films zijn vaak een stuk groter.

.
Laatst bewerkt 05 sep 2012 15:40 door Laurens.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten

Meer
05 sep 2012 06:47 - 05 sep 2012 06:54 #21042 door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic MP3 versus weergave

Jampie schreef : Een goed opgenomen cassette klinkt beter dan mp3

Het is maar net wat voor geluid/muziek je opgenomen hebt...

Groeten van Marcel [/quote]

Een mooi voorbeeld van een muziekstuk waarbij MP3 beter klinkt dan een cassettebandje is dat stuk van John Cage: 4'33.

Het enige stuk wat ik ken waar de volumeknop op max kan staan zonder dat de buren er last van hebben :lachuh: :lachuh: :lachuh:

Gr. Paul
Laatst bewerkt 05 sep 2012 06:54 door verbeek.

Gemaakt door Kunena