Skip to main content
Algemeen

Geluidsgolven

Meer
03 aug 2012 17:06 #19992 door mrphonograph
Beantwoord door mrphonograph in topic Geluidsgolven
het is interessant om dit te lezen ik hou mij dagelijks bezig met het digitaliseren en restaureren van oude geluids documenten zo als wasrollen en 78 toeren zonder er eigenlijk echt bij stil te staan wat geluid nu eigenlijk is

de bovenstaande proef geeft een goed beeld hoe de individuele sectie van een geluids golf zig gedraagt maar geeft niet het complete beeld van geluids bron tot ontvanger(oor) ik heb geleerd dat geluid zich voortplant als kringen in een vijver nadat je er een steentje in gegooid hebt

deze grafiek houd natuurlijk geen rekening met verchillen in toonhoogte amplitudo variaties resonantie of reflectie
geluid is wat dat betreft een raar en vreemt iets in mijn expirimenten met het opnemen van wasrollen kwam ik er achter dat bepaalde geluiden moeilijk zijn om op was vast te leggen b.v. piano je moet bija de hele omkasting van de piano demonteren om een goede luide opname te krijgen en viool is moeilijk omdat de speler de body van de viool richting hoorn moet houden je hebt hiervoor een bijna acrobatische viool speler nodig of een hoorn met een knik van 90 graden geen wonder dat ze een viool uitvonden met een hoorn de troh viool

ja geluid kan zich soms raar gedragen door reflectie kan het soms lijken alsof het geluid uit een andere richting komt dan de werkelijke richting test dit maar eens uit als er in de buurt een pop concert is het geluid kan dan van gebouwen reflecteren waardoor het lijkt alsof het geluid komt uit de richting van die gebouwen komt loop je dan naar die gebouwen toe dan zal dit zich omkeren

nou ik hoop dat ik wat toegevoegd heb

groetjes van tino mrphonograph mredison1877

tino

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 aug 2012 15:55 #19988 door antoine
Beantwoord door antoine in topic Geluidsgolven
René, bij een luidspreker zitten de lage tonen vooral aan de buitenrand en de hoge situeren zich in het midden. Om nu meer luchtverplaatsing te krijgen voor de hogere frekwenties gaat men een kleine conus aanbrengen precies op die plek zodat de hogere tonen meer effekt hebben (de luchtbelastingsweerstand R verhoogt).
Ik heb een B&W801 met versprongen opstelling nagemeten: de middentonen zit +-6cm naar achter, de hoge tonen nog eens 2,5 cm naar achter tov de midden. Het is misschien interessant om wat te experimenteren met de satellieten?

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
03 aug 2012 14:20 #19986 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Geluidsgolven
Interessant.

Hoe zit het dan met de dubbelconussen van Philips?

:thumbsup:

Meer
03 aug 2012 14:05 #19985 door antoine
Beantwoord door antoine in topic Geluidsgolven
Heeft het hier mee te maken?
Daarnaast treedt er faseverschuiving op doordat er snelheidsverschillen zijn van de luidsprekers. Een lichte conus met een sterke aandrijving accelereert veel sneller dan een grote zware bas conus. Het resultaat is dat het geluid niet homogeen aankomt bij de luisteraar maar uitgesmeerd is in de tijd. Om dit te compenseren kunnen we de luidsprekers versprongen opstellen, de hoge tonen luidspreker is dan meer naar achteren geplaatst in of op de kast en de midden toner luidspreker ook ten opzicht van de bas unit. Diverse Franse ontwerpen zoals Elipson gebruikten deze methode in de zeventiger jaren om hun luidspreker een meer fase lineair gedrag te laten vertonen. Ook moderne ontwerpen van B&W maken gebruik van deze versprongen opstelling. Als dat gecombineerd wordt met een fase correcte filter dan kan het resultaat bijzonder homogeen zijn.

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
03 aug 2012 06:50 - 03 aug 2012 07:15 #19972 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Geluidsgolven
De snelheid is gelijk, maar de golf is groter?
Het lijkt me dat de snelheid gelijk is. Als die verschillend zou zijn
komen frequenties trapsgewijs te laat bij je oor en zou het een Jan Boel
worden met de muziek.
De gelijke snelheid lijk je ook bij die balletjes te zien.
Hun snelheid is gelijk, maar hun bewegingsafstand is verschillend.
Hoe langer het touwtje, des te groter de uitslag. Dat is dus de bas.
Geluid is lucht die trilt. Je kan geen weerstand van jezelf ondervinden.

Ik doe maar een gooi hoor. :woohoo:

Lucht is trouwens een vreemd gewaarwording. Wij zien hem niet, merken hem niet,
maar voelen hem wel (wind). Hoe kleiner een wezen wordt, des te meer ervaart
deze de weerstand van de lucht. Insecten ervaren lucht bijvoorbeeld als een
stroperige massa waar ze enorm tegen moeten vechten als ze vliegen. Met die
wetenschap zijn hun krachten om te kunnen vliegen alleen maar te bewonderen.
En ze zijn nog snel ook. Verkleinde mensen zouden niet eens genoeg kracht hebben
om normaal te bewegen. Zeg maar zoals je probeert te lopen onder water.
Hollywood slaat ook hier de plank dus volledig mis als ze films maken met mensen
daarin die verkleind worden en dat soort flauwekul, net zoals ze met geluid komen
in de ruimte.
Zo is bijvoorbeeld de scheiding tussen water en lucht eigenlijk iets heel bijzonders.

Daar sta je niet zo gauw bij stil.
(met dank aan David Attenborough).

:thumbsup:
Laatst bewerkt 03 aug 2012 07:15 door brcf01.

Meer
02 aug 2012 22:59 #19968 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Geluidsgolven
Zo zou het ook met geluidsgolven kunnen gaan?
De lage tonen, lange golflengte, voortplanting snelheid trager?
De hoge tonen, korte golflengte, voortplanting snelheid hoger?
Ik heb altijd begrepen dat de voortplanting snelheid van alle geluidsfrequenties
een vaste gelijke waarde heeft, van laag tot hoog.
De geluidsexperts mogen het zeggen, lijkt mij een interessante discussie.
Vr gr Cees.

Gemaakt door Kunena