Algemeen
Geluidsgolven
Minder
Meer
05 aug 2012 21:51 - 05 aug 2012 21:52 #20090
door mrphonograph
ik werd vanmorgen wakker met een kater van het geluid van kerk klokken 4 klokken om precies te zijn met 4 verschillende tonen eerst allemaal afzonderlijk na elkaar toen kwamen te tonen steeds dichter bij elkaar tot ze samen een toon vormde waarna ze zich langzaam weer van elkaar verwijderde en dit herhaalde zich steeds en terwijl dit gedingelong aan de gang was moest ik aan de video van die kogeltjes denken want de klokken gedraagte zich op de zelfde manier(er is overigens niets erger dan wakker worden met een kater op kerkklokken je word half gek van die boven en ondertonen)
tino
Beantwoord door mrphonograph in topic Geluidsgolven
ik werd vanmorgen wakker met een kater van het geluid van kerk klokken 4 klokken om precies te zijn met 4 verschillende tonen eerst allemaal afzonderlijk na elkaar toen kwamen te tonen steeds dichter bij elkaar tot ze samen een toon vormde waarna ze zich langzaam weer van elkaar verwijderde en dit herhaalde zich steeds en terwijl dit gedingelong aan de gang was moest ik aan de video van die kogeltjes denken want de klokken gedraagte zich op de zelfde manier(er is overigens niets erger dan wakker worden met een kater op kerkklokken je word half gek van die boven en ondertonen)
tino
Laatst bewerkt 05 aug 2012 21:52 door mrphonograph.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04 aug 2012 16:36 #20050
door Marcel L
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Beantwoord door Marcel L in topic Geluidsgolven
Hoi,
De constructie van een speaker bepaalt welke frequenties hij kan weergeven, en de kracht (vermogen) waarmee dit gebeurt.
Dit staat echter geheel los van fase-problematiek omdat geluid sowieso een mix van alle mogelijke frequenties is, en twee verschillende frequenties zijn slechts heel af en toe in fase. Over het algemeen genomen dus altijd uit fase.
De diepte in een speakerkast van de verschillende drivers heeft dus niks te maken met faseverschillen. Hoog en laag is t.o.v. elkaar immers 'altijd' uit fase (het zijn heel verschillende trillingen).
Hogere frequenties verplaatsen zich ook niet sneller door de lucht dan lagere frequenties. Ze verplaatsen zich wel anders. Op de popschool waar ik les heb gegeven deden we daar wel proeven mee.
Verschillende frequenties door een speaker laten weergeven, en dan rondom de speakerkast meten met een dB meter. Je zag dan keurig dat lagere frequenties rondom nagenoeg even hard werden weergegeven, en hoe hoger de freqentie werd, hoe meer je precies recht voor de speakerkast moest staan om de hoogste geluidsdruk te meten.
Het 'gezichtsveld' van een speaker (of beter de stralingshoek) wordt dus kleiner naarmate de frequentie hoger wordt. Ofwel, hogere frequenties planten zich rechtlijniger voort dan lagere frequenties (maar niet sneller dus!).
Daarom moet je ook altijd recht voor je luidspreker zitten om de weergave optimaal te beluisteren, of in een directie reflectiehoek.
Snelheidverschillen van luidsprekers bestaan dus niet, wel vermogensverschillen en verschillen in kwaliteit van weergave.
Als je stereo luistert kunnen de speakerkasten onderling wel uit fase staan, maar dat heeft dan met de aansluiting van + en - te maken.
Groeten van Marcel
De constructie van een speaker bepaalt welke frequenties hij kan weergeven, en de kracht (vermogen) waarmee dit gebeurt.
Dit staat echter geheel los van fase-problematiek omdat geluid sowieso een mix van alle mogelijke frequenties is, en twee verschillende frequenties zijn slechts heel af en toe in fase. Over het algemeen genomen dus altijd uit fase.
De diepte in een speakerkast van de verschillende drivers heeft dus niks te maken met faseverschillen. Hoog en laag is t.o.v. elkaar immers 'altijd' uit fase (het zijn heel verschillende trillingen).
Hogere frequenties verplaatsen zich ook niet sneller door de lucht dan lagere frequenties. Ze verplaatsen zich wel anders. Op de popschool waar ik les heb gegeven deden we daar wel proeven mee.
Verschillende frequenties door een speaker laten weergeven, en dan rondom de speakerkast meten met een dB meter. Je zag dan keurig dat lagere frequenties rondom nagenoeg even hard werden weergegeven, en hoe hoger de freqentie werd, hoe meer je precies recht voor de speakerkast moest staan om de hoogste geluidsdruk te meten.
Het 'gezichtsveld' van een speaker (of beter de stralingshoek) wordt dus kleiner naarmate de frequentie hoger wordt. Ofwel, hogere frequenties planten zich rechtlijniger voort dan lagere frequenties (maar niet sneller dus!).
Daarom moet je ook altijd recht voor je luidspreker zitten om de weergave optimaal te beluisteren, of in een directie reflectiehoek.
Snelheidverschillen van luidsprekers bestaan dus niet, wel vermogensverschillen en verschillen in kwaliteit van weergave.
Als je stereo luistert kunnen de speakerkasten onderling wel uit fase staan, maar dat heeft dan met de aansluiting van + en - te maken.
Groeten van Marcel
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
04 aug 2012 10:05 #20026
door antoine
Beantwoord door antoine in topic Geluidsgolven
Dit ivm verschoven opstelling:
upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f5/TM_lobe_time_aligned.gif
upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f5/TM_lobe_time_aligned.gif
03 aug 2012 23:57 - 04 aug 2012 00:00 #20019
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Geluidsgolven
Antoine,
Ja, bij een dubbel conus luidspreker heb je voor het hoog a.h.w een punt bron, achter
de grote mid laag conus.
Het kleine, zich als een puntbron gedragende conusje zit het dichtst bij de spreek-
spoel. Dat conusje kan daardoor sneller reageren op de hoge frequenties die het
direct van de spreekspoel krijgt aangeboden.
De wat minder direct en wat trager reagerende grotere conus gaat dan a.h.w van
nature de lagere tonen (lagere frequenties) voor zijn rekening nemen.
Geluid van alle frequenties, van laag tot heel hoog, plant zich met precies
de zelfde snelheid voort. Zo heb ik het geleerd.
De reden dat de lage geluiden uit een woofer iets later bij onze oren aan komen
als de hoge geluiden uit tweeters zit hem in de traagheid van de grote conus
van de woofer en bij het hoog juist in de snelheid van de conus van de tweeter,
wat vaak een koepeltje is, dat de zelfde omtrek heeft als de spreekspoel.
Vr gr Cees.
Ja, bij een dubbel conus luidspreker heb je voor het hoog a.h.w een punt bron, achter
de grote mid laag conus.
Het kleine, zich als een puntbron gedragende conusje zit het dichtst bij de spreek-
spoel. Dat conusje kan daardoor sneller reageren op de hoge frequenties die het
direct van de spreekspoel krijgt aangeboden.
De wat minder direct en wat trager reagerende grotere conus gaat dan a.h.w van
nature de lagere tonen (lagere frequenties) voor zijn rekening nemen.
Geluid van alle frequenties, van laag tot heel hoog, plant zich met precies
de zelfde snelheid voort. Zo heb ik het geleerd.
De reden dat de lage geluiden uit een woofer iets later bij onze oren aan komen
als de hoge geluiden uit tweeters zit hem in de traagheid van de grote conus
van de woofer en bij het hoog juist in de snelheid van de conus van de tweeter,
wat vaak een koepeltje is, dat de zelfde omtrek heeft als de spreekspoel.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 04 aug 2012 00:00 door Cees. Reden: mijn naam vergeten
03 aug 2012 23:37 #20018
door Cees
Ja zeker Tino is jouw bijdrage interessant.
Dat met de reflektie van het geluid merkte ik vanavond nog op.
In de keuken stond een grote Philips bi amplie radio te spelen, maar in een
bepaalde plaats in de kamer hoorde ik het hoog van een andere grote Philips bi amplie
die in een verder gelegen vertrek stond te spelen, harder.
Via de schuin openstaande deur reflecteerde het hoog uit de verst van mij bevindende
radio en kwam helder en hard in mijn oren.
Elders in de kamer was het juist anders om, het geluid van de radio in de keuken was
daar juist veel luider als van de andere radio die wat verder af stond.
Toen ik zo'n 43 jaar geleden van de eerst eigenaar een mooie Bi Amplie radio overnam
met de er bij behorende bas kast en hoge tonen kastjes, vertelde die man dat die
radio in de winkel waar hij hem destijds in de '50 ger jaren kocht gedemonstreerd
werd met de beide hoge tonen speakertjes naar een glazen wand gericht.
Het hoog werd dus gereflecteerd tijdens die demonstratie.
Het klonk in die winkel geweldig volgens deze man.
Vr gr Cees.
Dat met de reflektie van het geluid merkte ik vanavond nog op.
In de keuken stond een grote Philips bi amplie radio te spelen, maar in een
bepaalde plaats in de kamer hoorde ik het hoog van een andere grote Philips bi amplie
die in een verder gelegen vertrek stond te spelen, harder.
Via de schuin openstaande deur reflecteerde het hoog uit de verst van mij bevindende
radio en kwam helder en hard in mijn oren.
Elders in de kamer was het juist anders om, het geluid van de radio in de keuken was
daar juist veel luider als van de andere radio die wat verder af stond.
Toen ik zo'n 43 jaar geleden van de eerst eigenaar een mooie Bi Amplie radio overnam
met de er bij behorende bas kast en hoge tonen kastjes, vertelde die man dat die
radio in de winkel waar hij hem destijds in de '50 ger jaren kocht gedemonstreerd
werd met de beide hoge tonen speakertjes naar een glazen wand gericht.
Het hoog werd dus gereflecteerd tijdens die demonstratie.
Het klonk in die winkel geweldig volgens deze man.
Vr gr Cees.
03 aug 2012 23:13 #20017
door Cees
Dat verspringen van de luidsprekers pasten IMF en Kef in hun dure top boxen.
Bas unit naar voren, midden daarop iets naar achteren en de tweeters nog wat meer
naar achteren. En bij IMF stonden de tweeters geheel vrij iets (een heel erg klein
beetje) omhoog gemonteerd aan een aluminium profiel.
Ze waren dus zo ingericht dat de verschillende tonen gelijk en in fase de oren
bereiken.
Vr gr Cees.
Bas unit naar voren, midden daarop iets naar achteren en de tweeters nog wat meer
naar achteren. En bij IMF stonden de tweeters geheel vrij iets (een heel erg klein
beetje) omhoog gemonteerd aan een aluminium profiel.
Ze waren dus zo ingericht dat de verschillende tonen gelijk en in fase de oren
bereiken.
Vr gr Cees.