Skip to main content
Algemeen

De kat in het donker knijpen....

Meer
12 feb 2011 13:27 #1905 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: De kat in het donker knijpen....
Toch helemaal Stil in gebruik was de knijpkat niet
En met lang gebruik ging veelal .Dat Fiber tandwiel
stuk of dan wel de tanden versleten. Huub

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 feb 2011 12:05 #1903 door Johannes
Maarten,

Volgens de site www.phga.nl/archief/knijpkat/index.htm waren de blanke, aluminium knijpkatten zelfs de eerste door Louis Kalff ontworpen handdynamo-lampen en kwamen de groene plaatstalen exemplaren (waar een magneet aan vast blijft kleven) bij gebrek aan aluminium, wat later in productie.

Ik weet dat niet zeker maar vind de knijpkat wel een erg leuk historisch Philips produkt.

Groeten, Hans

Meer
12 feb 2011 11:44 - 12 feb 2011 11:46 #1902 door maarten
Ik heb er ook zo eentje geerfd. In de blanke uitvoering inplaats van groen gelakt. De mijne is waarschijnlijk van ruim na de oorlog, ik heb toen nog gegoogled naar de geschiedenis, productielocaties en productiejaren maar erg veel concrete informatie was er toch niet te vinden.
Laatst bewerkt 12 feb 2011 11:46 door maarten.

Meer
12 feb 2011 11:20 - 12 feb 2011 11:37 #1901 door Johannes
In 1942 werd door Philips een handig apparaatje op de markt gebracht, de 7424 ofwel de "knijpkat". www.phga.nl/archief/knijpkat/index.htm
Een jaar geleden vond ik zo'n knijpkat op de radiobeurs in Driebergen en inmiddels - na vervanging van het 2V / 0,1A gloeilampje - werkt de zaklamp met handdynamo weer perfect.

Het ding werd destijds, tijdens WO2 door Philips geproduceerd vanwege de algehele verduisteringsplicht om steden en dorpen 's nachts onzichtbaar te maken voor "vijandelijke" vliegtuigen. De straatverlichting was uit en ook woonhuizen mochten geen licht uitstralen. Ook batterijen werden schaars en daarom moest er naar een ander soort van energievoorziening voor een zaklamp gezocht worden. En Philips realiseerde dat.....

Om je in het donker veilig op straat een weg te kunnen banen was het naar beneden gerichte 2 Volts lampje van de Philips knijpkat kennelijk toegestaan door de bezetter.

Inmiddels is de 70 jaar oude dynamohandlamp gesmeerd en van een nieuw gloeilampje voorzien en nog steeds gebruik ik het ding regelmatig om op een duistere plek even wat bij te lichten. Puur nostalgie...............

M.vr.gr. Hans
Bijlagen:
Laatst bewerkt 12 feb 2011 11:37 door Johannes.

Gemaakt door Kunena