Skip to main content
Algemeen

De kat in het donker knijpen....

Meer
17 feb 2011 17:44 #1975 door soundman2

klaas schreef : Ineens herinner ik mij dat wij thuis in de jaren 70 ook een knijpkat van plastic hadden. Voordeel van dit model, was dat je geen lamme duim kreeg...:blink:

Natuurlijk niet te vergelijken met het origineel!

Ik heb net in de meterkast gekeken, maar de mijne ligt er nog, dit is dus een ander exemplaar. Handiger als een zaklamp, die altijd leeg is als de stroom eens uit valt. Dat laatste is echter een zeldzaamheid tegenwoordig

Soundman2

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 feb 2011 17:42 #1974 door soundman2
Ik heb ook een niet gelakte uitvoering en ook bij mij is het fiber tandwiel versleten. Als iemand nog zo'n tandwieltje heeft......

Soundman2

Meer
13 feb 2011 21:51 #1924 door klaas
Beantwoord door klaas in topic Re: De kat in het donker knijpen....
Ineens herinner ik mij dat wij thuis in de jaren 70 ook een knijpkat van plastic hadden. Voordeel van dit model, was dat je geen lamme duim kreeg...:blink:

Natuurlijk niet te vergelijken met het origineel!
Bijlagen:

Meer
13 feb 2011 21:38 #1923 door klaas
Beantwoord door klaas in topic Re: De kat in het donker knijpen....
Johannes.... Jij weet van elk detail een interessant item te maken! Dit typische verhaal over een simpele knijpkat van Philips, is weer zo'n voorbeeld! Ik las het met belangstelling, ookal gaat het over een oude knijp-zaklamp.

Ik zie al weer uit naar een volgend verslag, en dan het liefst over een radio, want daar valt natuurlijk nog veel meer over te vertellen. Bijvoorbeeld, het verhaal achter een klein stickertje of een apart serie nummer...

Ik wil nu ook zo'n 7424!, ofwel knijpkat!

Meer
12 feb 2011 17:34 - 12 feb 2011 17:36 #1908 door Johannes
Dag Roland,

Wat je zegt klopt helemaal, meestal zijn de transparante kunststof lensjes van de Philips 7424 hand-dynamolamp kapot of verdwenen. En dan ziet zo'n historisch gebruiksvoorwerp er niet meer uit. Toch vind je af en toe nog wel een compleet exemplaar in mooie staat.

Als Ben de lensjes ooit wil namaken, dan mag hij die van mij als voorbeeld gebruiken...
Ik geloof vast dat daar belangstelling voor bestaat vanwege het feit dat bij de meeste van deze knijpkatten het lensje ontbreekt of kapot is.

@ Huub, stil zijn ze inderdaad niet.....vanwege het typische mauw mauw mauw geluid tijdens het gebruik kreeg deze deze milieuvriendelijke, batterijloze zaklamp uit de oorlogsjaren zijn bijnaam.

Het valt mij op dat heel veel gebruiksvoorwerpen vroeger een bijnaam kregen van hun gebruikers. Denk maar aan de TX400U tv - het hondenhokje, of de de 2534 radio - de broodtrommel en zo kun je nog even doorgaan :) .

Groeten, Hans
Laatst bewerkt 12 feb 2011 17:36 door Johannes.

Meer
12 feb 2011 15:01 #1907 door Roland Huisman
Ik heb vandaag op de beurs in emmen nog met die dingen in
de handen gestaan. Er lagen wel een stuk of zes van in een bakje.
Alleen al die glaasjes waren pleite. Anders had ik er één
meegenomen. Ik vind het ook erg leuke dingen.

Groeten, Roland

Gemaakt door Kunena