Skip to main content
Algemeen

PC volledig lamgelegd door verspreiders van virus

Meer
16 jun 2012 10:48 - 16 jun 2012 10:49 #18367 door Laurens
Een nieuwe laptop kopen is overbodig. De harde schijf formatteren en opnieuw installeren kan voldoende zijn, en anders een nieuwe HDD kopen voor een paar tientjes.
Via een bootable linux CD (of een ander OS waarmee het virus niet werkt, Apple is relatief virusvrij doordat de meeste virussen alleen onder windows werken) kan je eerst wat bestanden backuppen naar een externe HDD of usb stick. Let wel op, scan de stick voordat je die op een vers te installeren PC zet want 't virus kan zomaar mee komen...

Typ de naam van het virus en removal in bij google, en kijk of je goeie tips kan vinden.

Hoe te voorkomen?

Downloaden van gratis software is altijd een klein risico. Gepirate software downloaden ook - altijd naar de comments of waarschuwingen kijken die er bij staan voordat je downloadt.
Mijn eigen ervaring wijst echter uit dat er niet zo gek veel vuiligheid mee komt met gepirate software die ik via 'n torrent binnenhaal.
Uiteraard dient alle anti virussoftware up to date te zijn.

Ik denk dat hier ongeveer ééns per 5 jaar een groot virusprobleem is. Da's een risico van 't vak. Hardeschijf wissen, backup of complete image terugzetten en weer doorgaan is het snelst - als je geen recente backup hebt, wordt het lastiger want dan moet je soms handmatig het virus proberen te verwijderen, zonder al je ongebackupte data te wissen...

.
Laatst bewerkt 16 jun 2012 10:49 door Laurens.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 jun 2012 10:38 #18366 door Johannes
Beste forumgbruikers,

Het is off topic, ik weet het, maar toch van essentieel belang om van het forum gebruik te kunnen maken. Vandaar mijn noodkreet. En misschien ook een waarschuwing voor andere forumgebruikers.

Via een andere pc kon ik nu op dit forum komen, want mijn eigen laptop is volledig uitgeschakeld door grappenmakers die je gratis met een ongewenste virus verblijden. In dit geval een trojan TR/ATRAPS.gen2.

In eerste instantie werd mijn pc een beetje trager, maar inmiddels duurt het starten en bekijken van email een half uur en het verzenden van een mailtje nog veel langer. Ook is Firefox, na een update deze ochtend naar 13.0.1 niet meer te gebruiken. Kortom een gevaarlijk virus, waar ik in de 7 jaar dat ik een pc heb, nooit last van gehad heb.

De gratis virusremovers zoals Combofix of Spywarekiller zijn niet in staat om deze trojans die je computer volledig lam leggen te verwijderen.

In het uiterste geval moet ik een nieuwe laptop met een duur antivirusprogramma aanschaffen.

Maar misschien heeft iemand een goedkopere oplossing om een computeroverval door asociale criminelen in de toekomst te voorkomen.

P.s. de gratis op internet aangeboden 30-er dagen probeersels zoals Spywarekiller zien de virus niet eens. Spywaredoctor zag ze wel maar kon ze niet verwijderen.

Waar zijn wij op deze aarde toch mee bezig om elkaar het leven op deze manier zuur te maken.....:duh:

Vriendelijke groeten, Hans

Groeten van Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena