Skip to main content
Algemeen

PC volledig lamgelegd door verspreiders van virus

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
24 jun 2012 12:03 #18702 door hkruis
Heel goed Hans.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 jun 2012 11:52 #18701 door Johannes
Mijn ervaring is wel dat velen vergeten of nalaten zelf even die recovery-cd te branden.
En dan is het uit met de pret.
Een recovery-cd van een andere pc gebruiken zal meestal niet lukken.
Er zit als het ware een hardwarecode ingebakken die uniek is voor die pc.
Iedere pc, ook die van hetzelfde merk en type, heeft zijn eigen, specifieke hardwarecode.
Komt bij dat de bovengenoemde key ook niet meer als correct wordt herkend.

En als het dan toch allemaal lukt ben je nog een dag kwijt met het opnieuw installeren van alle andere software. Plus het risico dat je ook nog eens al je bestanden kwijt bent.

Dag Han,

Een systeemherstel was inderdaad een optie, maar ik had geen zin om een dag bezig te zijn met het opnieuw installeren en verlies van bestanden.
Ik heb de laptop daarom naar een pc-shop gebracht en hem inmiddels weer piekfijn en zonder verlies van gegevens terug gekregen.
Ieder zijn vak zullen we maar zeggen. Ik heb meteen een Norton internet security pakket besteld bij BolCom, want ik wil dit liever niet nog eens meemaken ;) .

M.vr.gr. Hans

Meer
16 jun 2012 20:22 #18401 door Verdicom
De registratiecode (key) zal niet het probleem zijn.
Is Windows voor geïnstalleerd dan staat die key wel op een stickertje dat ergens op de pc is geplakt.
Wat belangrijker is dat men direct na aanschaf zelf een installatie-cd moet branden.
Deze wordt nl de laatste jaren niet meer standaard meegeleverd.
Het hele verhaal staat dan op een aparte partitie van de HD, meestal D:
Bovendien kan je dat meestal maar eenmaal doen. Een ingebouwd tellertje dus.
Tenzij je direct kan 'recoveren' vanaf die partitie. Een BIOS-optie.

Mijn ervaring is wel dat velen vergeten of nalaten zelf even die recovery-cd te branden.
En dan is het uit met de pret.
Een recovery-cd van een andere pc gebruiken zal meestal niet lukken.
Er zit als het ware een hardwarecode ingebakken die uniek is voor die pc.
Iedere pc, ook die van hetzelfde merk en type, heeft zijn eigen, specifieke hardwarecode.
Komt bij dat de bovengenoemde key ook niet meer als correct wordt herkend.

En als het dan toch allemaal lukt ben je nog een dag kwijt met het opnieuw installeren van alle andere software. Plus het risico dat je ook nog eens al je bestanden kwijt bent.

Voorkomen blijft beter dan genezen.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
16 jun 2012 17:22 #18381 door hkruis
Hans, kun je Windows ook niet meer in veilige modes starten? Info over de Trojan en hoe te verwijderen vind je hier.

www.cleanpcguide.com/remove-tratraps-gen...emove-tratraps-gen2/

Opnieuw formatteren is een optie , maar als je de PC gekocht hebt met een Windows versie op de PC moet je wel de registratie codes hebben, anders moet je ook een windows versie aanschaffen.

Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Henk

• Marc en Patricia
  • [Marc en Patricia]
Meer
16 jun 2012 16:30 #18379 door Marc en Patricia
Beantwoord door Marc en Patricia in topic Re: PC volledig lamgelegd door verspreiders van virus
Hallo Hans en mede forumleden ,

Ik heb zojuist hetzelfde probleem gehad met mijn LAPTOP gelukkig maak ik iedere week een imagebestand .
Ook staat mijn gewone pc te draaien met 2 HD,S erin en op iedere schijf komt precies hetzelfde te staan als ik op de knop druk
Maak in ieder geval af en toe een copie van de HD zodat in geval van ellende je de meeste dingen terug kunt plaatsen .
Ook ik gebruik een externe HD lezer van het merk CONCEPTRONIC hierop kun je zowel IDE als SATE harde schijven aansluiten en met behulp van een andere pc kun je de HD uitlezen , ik druk er dan eerst een virusscanner overheen en ook Malwarebytes laat ik er een keer overheen lopen .

Mochten er vragen zijn of hulp nodig zijn ik heb heel veel instalatie schijfjes en andere spullen in huis om de PC weer aan het werk te krijgen , ik instaleer alles ORIGINEEL geen ILEGALE WINDOWS daar bemoei ik mij nooit mee krijg je alleen ellende van .

Mvgr Marc en Patricia

Meer
16 jun 2012 15:57 - 16 jun 2012 16:31 #18378 door maarten
Een uitstekende scanner (gisteren bij een klant gebruikt toevallig) is de Rescue Disk 10 van Kaspersky. Gratis te downloaden bij kaspersky, even branden op een andere computer en dan de besmette computer ervan opstarten. Updates laten ophalen en scannen maar. De grafische scanner liep bij mij vast maar in tekstmode haalde hij de ellende er prima uit!

Ook andere antivirusmakers hebben dergelijke CD's voor de hopeloze gevallen. Overigens werkt de methode van Han (aan andere computer hangen) ook goed, maar vergt wat meer demontagewerk.

Overigens kan je malware niet altijd bij binnenkomst al afvangen. Voorkomen dat iemand het ergens plaatst of naar jou stuurt kun je niet, en als het te nieuw is voor je virusscanner dan kan je het zonder meer (per ongeluk of zelfs automatisch) openen. Je kunt het risico wel verkleinen door niet naar riskante sites te surfen en door zoveel mogelijk onnodige zaken uit te zetten. Mail openen in een client die geen java, javascript, activex kent. Geen dubieuze attachments (vaak zipjes tegenwoordig) openen. In je browser zo min mogelijk onnodige plugings gebruiken (java is meestal niet nodig, javascript vaak wel). Je browser en de rest van je computer goed up-to-date houden. Ook de keuze van browser maakt iets uit. Chrome was wat traag met een paar kwetsbaarheden verhelpen laatst. IE is traditioneel onveilig maar komt inmiddels weer aardig mee. Ik zweer zelf bij Opera en heb daarmee nog nooit malware binnengehad.
Laatst bewerkt 16 jun 2012 16:31 door maarten.

Gemaakt door Kunena