Skip to main content
Algemeen

Je verzameling over 10 jaar...

Meer
24 apr 2012 06:02 #16790 door albert v v
Hallo !
Mooie discussie over verzamelingen. Het gevaar is inderdaad van te veel van alles te willen. Ik ben volgend jaar op pensioen en realiseer nu dat wat ik wil verzamelen, te maken heeft met mijn jeugd ( studenteleven). Golden fifties golden sixties.
Niet dat toen alles mooi en beter was dan nu, verre van ! Maar ik was toen wel mooier dan nu !!!
Er komt ook filosie bij te pas? Waarom wordt men oud en moet men sterven ???
maar stop dit is vast en zeker offtopic offtopic offtopic

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 apr 2012 05:28 #16787 door buurjongen
Beste Roland,

In mijn geval zal er niet veel meer bij mijn verzameling staan. Er zijn nog 3 toestellen die ik zoek en dan is het voor mij compleet. Ik heb dan 12 toestellen en dat vind ik meer dan genoeg. Ik hoop dat ik dan ook over 10 jaar kan zeggen dat ik 12 toestellen heb, want dan heb ik precies datgene gevonden wat ik graag hebben wilde. Omdat ik ook een beperkt radio-verzamelgebied heb ( Nederlandse Philips - radio's uit de periode 1927 t/m 1931/1932 zal ik nooit een ' pakhuis ' krijgen. Dat is maar goed ook, want ik kan niet zo goed tegen rommel in huis. Ik heb dan ook een kamer waar mijn ( tot nu toe ) negen radio's opgesteld staan en ook zodanig dan ik ze allemaal aan kan zetten. In de kamer staat 1 oude radio en deze wissel ik af en toe af met een ander toestel uit mijn verzameling. Er wordt meer dan genoeg vooroorlogs materiaal aangeboden ( ook op mijn verzamelgebiedje ), maar ik wil graag alles in hele mooie originele staat hebben en dat blijkt toch een stuk lastiger. Ik zal hieronder wat foto's plaatsen hoe ik het er mooi bij vindt staan in onze woning

groeten van Henk.

Bijlagen:

Meer
24 apr 2012 00:00 #16783 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Je verzameling over 10 jaar...
Hoi,

Ik zit nog in de fase van uitbreiden, en heb daarbij een voorkeur voor spullen die een ongewis lot tegemoet gaan of anderszins niet zo gewild zijn. Voor zover ik die zelf minder interessant vind probeer ik daar dan ook weer een bestemming voor te zoeken. Ook zit ik soms specifiek achter spullen aan die bepaalde gaten in m'n verzameling opvullen of achter toestellen die ik wel eens van dichtbij wil bekijken (onder dat motto heb ik de laatste tijd wat Erressen of Erresachtigen aangekocht, maar ook een TX1422A).

Over 10 jaar denk ik veel dubbele exemplaren en slooptoestellen geruimd te hebben om een mooiere kernverzameling over te houden die ik ook beter op kan slaan en uit kan stallen. Mezelf kennende zal die nog steeds niet echt klein zijn, maar er zit dan wel meer lijn in. Met lijn denk ik aan groepjes toestellen uit opeenvolgende reeksen of uit bepaalde thema's. Zo vormen een BX462A en een KY465 een deel van een thema, de eerste en de laatste Grundig televisie, een naast elkaar in dezelfde fabriek geproduceerde Wega en Sony televisie. Een rijtje spelende Philipsen K1 t/m K12 is een leuk thema om naar te streven zonder de illusie te hebben dat het "any time soon" gaat lukken, maar de makkelijkste helft van die reeks is op een paar kleine restauraties na al gerealiseerd. Dat soort dingetjes.

Meer
23 apr 2012 23:11 #16779 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Re: Je verzameling over 10 jaar...
Ja dat gaat zo. Eerst enkele vooroorlogse radio's, wat oude KTV's en vervolgens
radio's uit de '50 ger jaren en zo word je huis(je) geleidelijk een pakhuis, werkplaats.
En dan is er ook nog een metaal hobby en een oude auto waar aan gesleuteld word.
Dan word het tijd om keuzes te maken wat je houden wil en wat je om het leefbaar
te houden weg moet gaan doen.
Een mens wil van alles doen in zijn korte leven, maar als je ouder gaat worden
en de gebreken komen, dan moet je met de nodige tegenzin gaan minderen, af bouwen.

Vr gr Cees.

Meer
23 apr 2012 22:29 - 23 apr 2012 22:31 #16778 door Roland Huisman
Zomaar eens een nieuwsgierigheid... De meeste mensen verzamelen hier.
Nou ben ik eens nieuwsgierig of mensen ook een soort toekomstvisie hebben.

Waar wil je over zeg 5 of 10 jaar staan met je verzameling?

- Heb je de collectie bijna compleet en ga je dan over op iets anders?
- Of heb je zoveel dat je denkt, het wordt tijd om in te krimpen?
- Staan er nog speciale toestellen op je wensenlijst?
- Misschien heb je geen toekomstbeeld, je kijkt wat je tegen komt.

Ik merk dat ik zelf in het verleden geen torrenspul wou verzamelen.
Maar inmiddels komen er ook daarvan wat kleine dingen binnen wandelen.
Een beeldplatenspeler bijvoorbeeld, of de CD100 CD speler...

Van mijzelf weet ik dat ik alle begin van nieuwe ontwikkelingen
interessant vind. Mijn verzameling technologie breidt zich dan ook in een
soort chronologische volgorde uit :) Helaas groeit mijn huis niet mee
dus ik zal uiteindelijk ook keuzes moeten maken...

Hoe gaat dat bij jullie?

Groeten, Roland
Laatst bewerkt 23 apr 2012 22:31 door Roland Huisman.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes

Gemaakt door Kunena