Skip to main content
Algemeen

Wat een verrassing !!!

Meer
22 apr 2012 18:24 #16732 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Re: Wat een verrassing !!!
Toen dit meubeltje ergens in 1955 op de markt kwam dacht men heel anders over de fraaie vormgeving. In Radio Bulletin werden dit soort meubels als wansmaak betiteld.
Ik zal dat artikeltje eens zoeken en inscannen.

Zondermeer een fraai meubeltje. Dat de platenspeler niet goed loopt kan komen door het snaartje dat te slap is geworden maar ook door een lekke en/of uitgedroogde motorcondensator. Meestal is het probleem na het vervangen van de laatste verholpen.
Het verdient ook aanbeveling de papiercondensatoren (Wima/Ero) te vervangen. Het kan er alleen maar beter van worden.

Nog veel plezier van deze mooie aankoop!

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
22 apr 2012 17:33 #16729 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Wat een verrassing !!!
Wat een leuk meubeltje! Ik zou het eigenlijk als soort van speels willen omschrijven.

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
22 apr 2012 16:27 - 22 apr 2012 16:28 #16725 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: Wat een verrassing !!!
Naar mijn mening heb je de fraaiste uitvoering getroffen.
Het laadje is ook ideaal voor de unieke documentatie.
Jouw uitvoering vertegenwoordigd de typische, toen erg
moderne, Scandinavische vormgeving met die taps toelopende
poten. Het lichte hout werkt daar natuurlijk aan mee.

:thumbsup:
Laatst bewerkt 22 apr 2012 16:28 door brcf01.

Meer
22 apr 2012 16:16 #16722 door Alex
Beantwoord door Alex in topic Re: Wat een verrassing !!!

Johannes schreef : Dag Alex,

Mag ik je complimenteren met dit erg leuke muziekmeubeltje. De 50-er jaren zijn niet in het bijzonder mijn hobbygebied, hoewel ik wel een paar leuke items uit die tijd heb, zoals een gereviseerde Grundig TK5 bandrecorder uit 1956; mijn hobby is van 20 jaar eerder, maar dat buiten beschouwing, want daar is iedereen tenslotte vrij in.

Maar wat ik aan jouw meubel zo aardig vind (nog afgezien van de gedenkwaardige gelegenheid waarvoor het een verrassing was) is, dat het zo compact en zo sierlijk is. De meeste 50-er jaren meubels zijn vaak enorme bakbeesten, meestal in een donkere houtsoort, waar niet in elke moderne huiskamer tegenwoordig nog plaats voor is.

En deze, met zijn mooie ronde vormen en ranke pootjes en een deksel als van een vleugel en in een lichte houttint...(is het iepen of essenhout) zou ook wel in mijn interieur passen. Echter, ik wil mij beperken tot de 30-er jaren en met name Philips, want anders zou de radiohobby in huis al gauw eens te veel gaan overheersen.
Alex, veel plezier met de radiohobby en op naar het koperen (12,5 jarig) jubileum :smilythumb: .

Met vriendelijke groet, Hans

Hallo Hans

Bedankt voor je lieve woorden .
Ik ben het helemaal met je eens dat meestal de radio's uit deze periode , sombere donkere kasten zijn ( deprimerend )
Dit meubel straalt gewoon de fiftees uit met deze kleur en de vormgeveing
Het is iepenhout , op de bon staat bij de uitvoering : Modernes Rüster ( modern iepenhout )
Bij de grote folder zat nog een extra pagina met de verschillende houtsoorten , erg leuk .
Ik heb hier ook een foto van het andere ( bekendere ) model van de Spinett , met de gedraaide pootjes in de donkere kleur , dat model heeft ook niet dat tussenplateau dat wij hebben .
De laatste foto uit de folder is van het model Apollo , deze heeft geen grammofoon en rechte poten .

Alex

Meer
22 apr 2012 15:57 - 22 apr 2012 16:05 #16720 door Alex
Beantwoord door Alex in topic Re: Wat een verrassing !!!

HiFiGN schreef : Hoi Alex

Een heel erg leuk meubel en ik begrijp dat je er veel leuke
oude platen bij hebt om te draaien en authentiek te beluisteren.
Uniek dat het zo compleet is met de papieren erbij. Alsof jullie hem
nieuw in de winkel gekocht hebben! Hoe zijn jullie er aan gekomen en
delen jullie de hobby samen?
De getoonde lp is in ieder geval alleen al door de hoes prachtig.
Lekker fifties sfeertje.
Naast het tijdloze meubel (stoel of bank) van Le Corbusuier zal
het zeker goed uitkomen.

Uiteraard gefeliciteerd met het 10 jarig jubileum van jullie samen.

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Bedankt voor al die positieve reactes , erg leuk .

Hallo Rene

Het radiomeubel is gekocht op de site Marktplaats , stond schijnbaar al twee weken te koop .
Het meubel ziet er inderdaad erg mooi uit , ik heb hem nu in de teakolie gezet , en alle krasjes enz. zijn verdwenen .
Rene , je hebt een goed oog voor details , het is inderdaad een stoel van Le Corbusier die ernaast staat .
Mijn partner is inderdaad ook betrokken bij de hobby , alleen heeft hij door zijn werk als docent niet altijd de energie om echt te verzamelen ofzo .
De radio speelt nu goed op alle golflengtes , alleen de platenspeler doet raar , hij speelt nu niet meer dronken , maar gewoon te langzaam , volgens mij is de snaar uitgelubberd ofzo .

Hier nog een paar foto's in de gesloten stand en zoals hij er nu uitziet zonder krasjes .
De laatste foto is van het openstaande laadje , waar ik de folders en het instructieboekje enz. in heb gedaan .

Alex
Bijlagen:
Laatst bewerkt 22 apr 2012 16:05 door Alex.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: brcf01

Meer
21 apr 2012 21:12 #16691 door Bart B
Beantwoord door Bart B in topic Re: Wat een verrassing !!!
Dat is inderdaad een heel leuk meubeltje.

Gr. Bart

Gemaakt door Kunena