Skip to main content
Algemeen

Wie doen we kwaad met de TWEAMZ? We zijn gewoon LPAM'S!

Meer
04 apr 2012 11:55 #16146 door Mohawk
Toch wel wat voorzichtig zijn met LPAM vindt ik.
Als het vrij gegeven zou worden zijn er jammer genoeg altijd "hobbyisten" die een vinger krijgen maar er meteen maar een watje of 50 van maken.......
Op de KG wordt nog steeds gewerkt door bepaalde diensten met b.v. zee - land verbindingen.
Bij goede condities kan het maar zo dat jou xt'tje met een half watje ettelijke honderden kilometers ver te ontvangen is!
Dus voor je begint wel even wat kennis opdoen over harmonischen, onderdrukking daarvan en beperking van de modulatie-frequentie (max. 5khz).

M.v.g. Wim

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen Landman
  • [Jeroen Landman]
  • Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Meer
03 apr 2012 22:02 #16132 door Jeroen Landman
Zal wel loslopen met de minizenders, ik heb er al jaren een in gebruik..ontvangst in huis en iets er buiten is prima, einde van de straat wordt het al minder.

Vergeet niet dat een antieke rechtuit-ontvanger ook een zender is als de terugkoppeling te ver open staat..het bezit van een rechtuit-ontvanger is niet strafbaar en er staan er hier honderden in huis...

Bij het flink laten janken van de "Mexicaanse hond" gaat het torrenportabeltje in de keuken ook volledig over zijn nek..

Er hangt hier een oude zenderkaart aan de muur..er staat met Art Deco schrift op; "Genereer niet! Denkt aan Uw buren!

Als je echt diep op de materie ingaat is een gsm of dect telefoon net zo strafbaar want die storen ook, draadloos internet idem en een ontsteking van een brommer knettert ook lekker op de radio...

groeten, Jeroen

Meer
03 apr 2012 20:20 #16122 door Paul Brouwer
Hallo Henk,

Wat mij betreft ben ik er heel zeker van. Mijn TWEAMZ staat al ruim 1 jaar werkloos. ;)

Groeten,
Paul

Meer
03 apr 2012 20:16 #16120 door Roland Huisman
@ Laurens

Ik weet dat de 80m een amateurband is. Dat was de band waar meneer
Kerkhof zijn eerste proefuitzendingen met TV op deed in de jaren 30.
En aangezien ik hier zo'n toestel heb... : tvkijkuh : ;)

Het ligt in mijn planning binnenkort weer van start te gaan met het
behalen van een F licentie. Door andere projecten is dat stil
komen te liggen.

Maar in een deel van de 80 meter mag je zeker zenden. Je zit alleen
met de eis dat je je call kenbaar moet maken. En ik wil alleen maar
een CD afdraaien met video er op. Één kanaal op de 80 meter voor het
beeld en het andere kanaal op de middengolf voor het geluid.

Maar al met al ben ik voor LPAM, al dan niet met een vergunning.

Groeten, Roland

• hkruis
  • []
03 apr 2012 19:25 #16117 door hkruis

Meer
03 apr 2012 07:45 #16107 door Laurens
Roland,
de 80m band is voor zendamateurs, en daar wordt met zeer gevoelige apparatuur gewerkt. Bovendien zit die vaak helemaal vol op de momenten dat ie 'open' is. Een AM draaggolfje van 10mW kan zomaar 'n paar kilometer in de omgeving hoorbaar zijn. Wees dus voorzichtig op die frequenties, een piraat uitpeilen op 'hun' frequentie vinden de meeste zendamateurs 'n leuk spelletje :lol:
Beter in de tropenband er onder gaan zitten of vlak boven de 49m omroepband.

Verder zou ik hier ook wel graag zo'n LPAM regeling zien, zoals in de VS. Met zo'n zendertje kom je 'n paar honderd meter, en in Nederland kan dat al gauw 'n paar honderd mensen betekenen.
Daar zie ik ook weer een probleem, volgens mij bereik je voldoende mensen om Buma te laten klagen.
Het zou in ieder geval wel de MG wat opfleuren tussen de zenders die altijd dezelfde muziek uit de voorgaande 30 jaar uitzenden. Stel je voor dat René R een LPAM station zou hebben, dan heb je volgens mij een behoorlijk unieke radiozender in je buurt.

.

Gemaakt door Kunena