Skip to main content
Algemeen

Wie doen we kwaad met de TWEAMZ? We zijn gewoon LPAM'S!

Meer
26 apr 2022 16:43 #94494 door Wouter
Ik heb nog een werkend exemplaar staan. Externe 12 V DC-voeding is hierbij nog wel noodzakelijk. Interesse? Mail mij. Groet, Wouter Slop.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
22 apr 2012 21:07 #16742 door Miniwatt
Hallo,

Is de zender van Otto T. nog te koop?
Ik verneem het graag!

Groeten,

Jan.

Meer
06 apr 2012 13:17 #16213 door Laurens
Het gebruik is pas strafbaar als je de ontvanger laat genereren. Als zendamateur heb je te maken met CW en SSB signalen. Voor de ontvangst daarvan is het noodzakelijk om de ontvanger te laten genereren (bij wijze van BFO). Bij AM ontvangst moet je de ontvanger juist niet laten genereren; dan krijg je een fluit. Daaorm is de wet een beetje relevanter voor zendamateurs.

Uitzondering is de ontvangst van sterk gemoduleerde zenders. De audionschakeling kan daar naar mijn idee niet zo goed tegen, iedere audion die ik heb gebruikt of gebouwd vervormt bij hard klinkende zenders. Door de ontvanger zeer nauwkeurig af te stemmen, en zoveel terugkoppeling toe te passen dat de ontvanger 'in de pas' gaat genereren, is het aandeel van de draaggolf te vergroten tegenover de modulatie. Het geluid wordt dan een stuk minder vervormd. De buren merken daar in principe niet zoveel van, hooguit dat bij hun het geluid een stukje zwakker wordt.
Theoretisch kan er wel overlast optreden door looptijdsverschillen tussen de omroepzender en de in de pas genererende rechtuit, maar dan heb je 't over tientallen kilometers afstand en zo ver zal een genererende rechtuit niet komen.

.

Meer
06 apr 2012 13:17 - 06 apr 2012 13:23 #16212 door Ouwe Schipper
Over dit onderwerp zijn al eerder hoog oplopende discussies geweest.....
Waarbij het er elke keer wéér over ging dat mini- zendertjes op de MG band in principe nooit toegestaan zijn. In de praktijk is dat moeilijk te handhaven, gezien de reikwijdte--: op de golflengte die de bedoeling is.
Maar als zoiets gebouwd wordt door iemand met onvoldoende kennis over die materie, en het geeft dan ook nog een flinke puist vermogen af......!!
Dan bestaat het risico dat dat spul elders met een of andere harmonische de boel in de war stuurt. Zodat er poppen aan het dansen gaan die je liever rustig in de speelgoedkist ziet liggen.
Bezint eer ge begint
Nico
Edit
Een rechtuit ontvanger met een HF voorversterk trap kan, als hij correct gebouwd is, genereren zonder dat iemand er last van heeft. En "beaten" bij CW ontvangst kan ook zo gedaan worden dat de ontvanger niet straalt. Bij toestellen waar de mengtrap de ingang is, is de oscillatorfrequentie (heel zwak) op de antenne aanwezig.
N.
Laatst bewerkt 06 apr 2012 13:23 door Ouwe Schipper.

Meer
06 apr 2012 12:09 #16211 door Hugo Sneyers

Jeroen Landman schreef : Vergeet niet dat een antieke rechtuit-ontvanger ook een zender is als de terugkoppeling te ver open staat..het bezit van een rechtuit-ontvanger is niet strafbaar en er staan er hier honderden in huis...

Bij het flink laten janken van de "Mexicaanse hond" gaat het torrenportabeltje in de keuken ook volledig over zijn nek..

Er hangt hier een oude zenderkaart aan de muur..er staat met Art Deco schrift op; "Genereer niet! Denkt aan Uw buren!

groeten, Jeroen

Hallo Jeroen .... het bezit ervan is niet strafbaar maar het gebruik ervan toch wel dacht ik, lees hier eens: www.uploadarchief.net/files/download/bqc-138.jpg

Groeten ... Hugo Sneyers

Meer
04 apr 2012 21:51 #16157 door Laurens
De modulatiebreedte beperken lijkt me niet zo'n belangrijk punt. Het doel is om alleen je eigen huis door te komen, en de kans dat je bij 'n naburig kanaal (wat ook nog op dat moment door je buren beluisterd wordt) splatter veroorzaakt lijkt me nihil. Je moet natuurlijk niet op 1593khz gaan zitten met een 20khz breed signaal... Op 1602 zit Radio Waddenzee en die is tamelijk zwak. Dat signaal heb je al gauw gestoord.
Voor veel radio's is het nuttig om tot ca. 6khz te moduleren. Sommigen (met bandbreedteregeling) zijn zelfs tot 10khz in te zetten. Ik zal even een nieuw topic starten met fragmentjes, want AM kan gewoon goed klinken als de naburige kanalen het maar toe laten...

Harmonischenonderdrukking is wél heel belangrijk, aangezien je altijd met een verkorte antenne werkt. Je harmonischen kunnen dan soms sterker worden uitgestraald dan je grondfrequentie.
Een afgestemde loopantenne is ontzettend smalbandig en zal tamelijk effectief harmonischen onderdrukken. Andere (nettere) mogelijkheid is het toepassen van een filter.

.

Gemaakt door Kunena