Skip to main content
Algemeen

Productie van radiotoestellen en radiolampen in Kamp Vught

Meer
15 mrt 2012 00:14 #15478 door Gidi Verheijen
Cees,

In mijn artikel geef ik enkele aanwijzingen over de bestemming van de geproduceerde toestellen. Nederland was zeker niet de bestemming, want hier mochten in 1943-1944 geen radio's meer gekocht en verkocht worden. De waarschijnlijke bestemming was Scandinavië (Zweden). In Scandinavië (Zweden) heb ik diverse exemplaren in verzamelingen gevonden. Van het in Vught gebouwde type Philips 656A zijn in verzamelingen in Nederland (de thuisbassis van Philips en het land van de Philips-verzamelaars) maar een paar exemplaren te vinden.

Hans,

Bedankt voor de complimenten en nogmaals bedankt voor het uitlenen van de voedingsweerstand van de 208U.

Carl,

Via de heer Jochems was ik op de hoogte van jouw betrokkenheid bij de inrichting van de expositie in het Nationaal Monument Kamp Vught.
In elk geval kun je de RV12P2000 in diverse Wehrmachtproducten en na de oorlog ook in civiele toepassingen vinden.

Groet,

Gidi

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 mrt 2012 22:57 #15475 door Carl
Hallo Gidi,

Het artikel trok direct mijn aandacht, zelf ben ik per toeval nauw betrokken geweest bij de reizende tentoonstelling die gemaakt is naar aanleiding van de geschiedschrijving over het Philips Kommando in Kamp Vught.
Door mijn werk kwam ik enkele jaren geleden bij Nationaal Monument Kamp Vught terecht voor de installatie van audio en video apparatuur voor de nieuwe permanente tentoonstelling.
Bij de opening van deze tentoonstelling kwam ik in contact met Dhr. Jochems, die hier aanwezig was namens de Stichting Geschiedschrijving Philips-Kommando Concentratiekamp Vught.
Als verzamelaar van Philips radio's tot 1945 was ik direct geïnteresseerd wat zich hier in de oorlogsjaren had afgespeeld.
Van Dhr. Jochems hoorde ik dat de stichting nog op zoek was naar de radio buizen die hier geproduceerd waren, namelijk de "P700" en de "P2000".
Ik had nog nooit van deze Philips buizen gehoord, dus verder onderzoek was nodig.
Van een vroegere Philips medewerker hoorde ik dat dit geen Philips buizen waren maar van Telefunken.
Het zijn ook geen radiobuizen maar buizen bedoeld voor het besturingssysteem
van de V2 raketten!
Frans Donkers kon mij aan 2 perfecte exemplaren helpen, die gebruikt zijn voor het fotomateriaal in het boek over het Philips Kommando en nu te bewonderen zijn in een vitrine in het NM Kamp Vught.
Het is goed dat er nog altijd veel aandacht is voor de donkere perioden in onze geschiedenis en dat de bekendheid ervan door jouw fraaie artikel alleen maar groter zal worden.
Ik hoop dat er nog reacties loskomen die meer inzicht verschaffen wat er exact gebeurd is en uiteraard ons als buizen liefhebbers weer wat meer inzicht geven.

Groeten,

Carl

Meer
14 mrt 2012 11:33 #15471 door Johannes
Beste Gidi,

Met belangstelling heb je artikel gelezen. Bewonderenswaardig hoe goed het verhaal gedocumenteerd en onderbouwd is. Het geeft een goed beeld wat er in de laatste oorlogsjaren heeft afgespeeld en het heeft je vast heel veel tijd gekost om die details over het kamp Vught te vinden. De foto van de groene vermogensweerstand is slechts van drie maanden geleden. Het volledige onderzoek naar de geschiedenis van het gevangenenkamp en de radioproductie heeft je waarschijnlijk nog veel meer tijd gekost.

En waar zijn al die toestellen gebleven? Wie weet hebben verzamelaars er een. En....ik sluit het niet uit, misschien heb ik er een. Het zal altijd wel een raadsel blijven. Op een radiochassis staan allerlei controlestempels en met potlood geschreven parafen. Maar welk stempel werd er in Vught opgedrukt......

Groeten en complimenten, Hans

Meer
14 mrt 2012 00:57 #15459 door Cees
Gidi,

Nu ik dat zo lees, vraag ik mij af waar al die radio's naar toe gingen.
Hier in Nederland mocht je in die oorlogs jaren niet eens een radio
bezitten, laat staan dat je hier een nieuwe radio kon kopen.
Of zijn die radio's pas na de oorlog verkocht.
Mooie geld verdiener voor Philips denk ik dan als dat zo zou zijn.

Vr gr Cees.

Meer
14 mrt 2012 00:33 #15457 door Gidi Verheijen
In het maartnummer van het RHT is mijn artikel "De productie van radiotoestellen en radiolampen in Kamp Vught" verschenen.
In 1943-1944 bouwden gevangenen in Kamp Vught vele tienduizenden exemplaren van de Philips-toestellen 208U en 656A en enkele honderdduizenden radiolampen van het type EF9, UY1N, UY11 en de Wehrmachtbuisjes RV2,4P700 en RV12P2000.
Het artikel kan op mijn website ingezien en desgewenst gedownload worden.

Gidi
De volgende gebruiker (s) zei dank u: verbeek, Johannes, maarten

Gemaakt door Kunena