Skip to main content
Algemeen

Din 45500

Meer
27 jan 2011 13:52 - 27 jan 2011 13:55 #1543 door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Re: Din 45500
In de jaren 60 en begin 70 heb ik me vrij intensief bezig gehouden met HiFi en stereo.
Dus ook met allerlei testplaten. zoals die van Jan Kool, Disk, en nog een paar. Ik heb ze nog steeds staan, ook al gebruik ik ze niet meer. Maar weg doen? Nee hoor.
Wat ik me er nog van kan herinneren is dat de DIN 45500 als zodanig niet al te veel voorstelde.
Een betrekkelijk eenvoudig installatie voldeed hier al gauw aan.
Als je het toen had over HiFi lagen de eisen wel wat hoger.

Maar ook hier geldt nog steeds dat ketting net zo sterk is als de zwakste schakel.
Een slechte opname zal nooit beter gaan klinken op een heel dure installatie.
Op een gegeven moment ben ik gestopt met het zoeken naar nog beter/nog mooier.
Het verschil hoorde ik toch niet meer. En inderdaad, het risico dat je naar de apparatuur gaat luisteren ipv de muziek is dan levensgroot. En dan is het nooit goed genoeg.

Het summum werd voor mij bereikt toen ze begonnen met speciale, peperdure, luidsprekerkabels.
Her verschil was goed te horen, werd je dan verteld. Nou, hooguit in je portemonnee dan.
Aan die enorme kul heb ik dus niet meegedaan. Een beetje stevig, dus niet te dun tweelingsnoer was en is goed genoeg.

M'n huidig spul staat er al zeker zo'n 15 jaar, zo niet langer.
En dat is een Philips F7511 met GP401, Marantz SR1020+SD1040+CD1020 en 2 Bose 501 luidsprekers.
Verder nog een Dual 704 met een V15-III element.
Nooit heb ik de behoefte gevoeld dit te vervangen door wat nieuwers.

Han
Laatst bewerkt 27 jan 2011 13:55 door Verdicom. Reden: wat aanvullingen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
27 jan 2011 13:09 - 27 jan 2011 13:26 #1542 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Din 45500
Ik kreeg onlangs deze aardige set toegestuurd door een goede vriend van me.
Ook wel eens hier aanwezig trouwens (niet zijn setje overigens).
Foto's dus met dank aan hem.
High-end of trash-end?
Met bijpassende stoel.

Groet
René (R)
Bijlagen:
Laatst bewerkt 27 jan 2011 13:26 door René R.

Meer
27 jan 2011 12:19 #1539 door antoine
Beantwoord door antoine in topic Re: Din 45500
De prijzen die jij aanhaalt zijn vandaag aan de erg lage kant! Ik ben jarenlang naar de VAD show in Velthoven geweest (laatste show vond plaats in 2009, daarna gestopt). Mijn bevinding was: elk jaar klinken de top-installaties slechter! Op het 'hoge' technische niveau dat daar weergegeven wordt is elke verandering hoorbaar (voor geoefende oren) maar de vraag is: beter of niet? Het is geen objectieve wetenschap, je weet dus niet of de verandering ook effectief beter is! In de boeken van Rodenhuis (philips techn bib) lees ik precies waaraan een weergave moet voldoen, zij realiseerden dit via oa de uitgangstrafoloze eindtrap zelfs zodanig dat hun meetapparatuur onvoldoende hoog ging in frequentie om de versterkers na te meten.
Al bij al is muziek = emotie en kan ik erg genieten van een 78 toeren jazz opname en de 'spirit' die de muzikanten laten horen maar dan mag ze niet gecorrigeerd zijn, dan is voor mij de charme weg en ook het muzikale lijdt daaronder. High end heeft voor zover ik weet geen definitie: zuiver commerciele bedenksels?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R

• René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
27 jan 2011 11:56 - 27 jan 2011 12:46 #1538 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Din 45500
Hoi

High-end is naar mijn idee dat de prijs-kwaliteit verhouding
elke redelijkheid en realiteit ontstijgt.
Dan koopt men spullen die onvoorstelbaar duur zijn door de exclusieve
keuzes van materiaalgebruik bij de installatie. Daar is helemaal niets
mis mee, maar het hoofddoel is dan toch vooral om een installatie in huis
te hebben die behalve goed klinkt ook een decor is om mee te pronken.
High-end liefhebbers kruipen ook bij elkaar om vooral naar elkaars installatie
te luisteren hoe goed het klinkt en of er eventueel een draadje van 100 euro
vervangen moet worden door een van 500 euro. En ze beweren dat ze het
verschil nog horen ook. Terwijl hun installatie van 10.000 euro met een element
van 600 euro (waarin een Van Der Hul naald van 300 euro) maar een fractie
beter weergeeft dan die van 2000 euro.
De realiteit van de praktische zin wordt door high-end liefhebbers volledig
genegeerd en ze willen het maar al te graag in de overtreffende trap praktiseren.
Terwijl jij inderdaad ook al zegt:
Spijtig genoeg is ondanks alle technische evolutie de weergave nog lang niet op het niveau van een life concert, maw de obstakels van de jaren '50 bestaan nog steeds en er zijn nog geen oplossingen in zicht (wel veel bla bla).

Ben ik dus blij met mijn jaren 50 installatie, want daarna is er weinig veranderd :lachuh:
Het is dus eigenlijk net als de fiets. Die kreeg principieel ook zijn definitieve vorm
zo'n 100 jaar geleden en die is nog steeds niet veranderd, talloze innovaties en
wetenschappelijke benaderingen ten spijt.

Wat dat betreft is de startopmerking van Jan Kool in zijn hifi test uit de jaren 70
zonder meer waarheidsgetrouw.
Een voorbeeld van hem noemde ik ook al:
Om daarvoor te compenseren bezit nagenoeg elke speler of losse arm een inrichting om een buitenwaardse kracht in te stellen. De simpelste met een draadje is precies even goed als zeer ingenieuze met magneetkrachten, veertjes en andere bedenksels.

Dit geldt voor zoveel onderdelen van een hifi installatie.

Laat ik er maar meteen bij vermelden DAT IK NIEMAND IN HET BIJZONDER PERSOONLIJK BEDOEL.
Het een en ander is ook een beetje ironisch bedoeld. Voor de duidelijkheid.
Ik heb zelf ook lang genoeg in de 'hoogwaardige' hifi wereld gezeten om met alle facetten ervan in aanraking te zijn gekomen. Maar ik ging voor mezelf nooit verder dan een boven-gemiddeld goede installatie en niet de extreem bovengemiddelde dure installaties.
Ik heb in het verleden de nodige extreem dure installaties mogen aanhoren en je werd soms
letterlijk uit je stoel geblazen, maar naar mijn mening was ik niet altijd echt onder de
indruk van de weergave, de prijs/kwaliteit verhouding in ogenschouw genomen.
En dan heb ik het niet over mijn persoonlijke smaak, maar gewoon over de kwaliteit van de
weergave. Maar ik heb ook mooie dingen gehoord uiteraard, die hoefden echter niet altijd
extreem duur te zijn.

Groet
René (R) :woohoo:
Laatst bewerkt 27 jan 2011 12:46 door René R.

Meer
27 jan 2011 11:31 #1537 door antoine
Beantwoord door antoine in topic Re: Din 45500
Ik speel muziek met 'high end' apparatuur (is nog steeds een COPIE van de realiteit)! Geef eens of zoek eens een goeie definitie van de term 'high end'? Wie kan 'high end' definieren min of meer zoals indertijd de DIN norm gedefinieerd is. De high end van de jaren '50 en '60 mag niet vergeleken worden met de huidige apparatuur: elk heeft zijn eigen bestaansreden en is genietbaar binnen de juiste context. Spijtig genoeg is ondanks alle technische evolutie de weergave nog lang niet op het niveau van een life concert, maw de obstakels van de jaren '50 bestaan nog steeds en er zijn nog geen oplossingen in zicht (wel veel bla bla).

Meer
27 jan 2011 09:00 #1531 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Din 45500
Kool en van ommeren daar zit wel een amroh tintje aan
Toch onderzoeken doen zij redelijk goed
Dat boek van G slot en velen anderen Bezit ik ook
Heb er ook genoeg over gelezen.
Maar ik vind de DIN norm bvb bij grundig
Bij verschillende apperaten te hoog prikkil scherp
Ik heb liever de AM en Jp en RIAA, norm
Huub

Gemaakt door Kunena