Algemeen
Brand in Haarlems Radio en Televisie Design Museum
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
25 feb 2012 19:12 - 25 feb 2012 19:13 #15001
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Brand in Haarlems Radio en Televisie Design Museum
Triest en zonde van de apparatuur en inspanning.
Toch is er, denk ik, te weinig aandacht geweest voor de beveiliging van de apparatuur. Alle radio,s die ik in verpleeghuizen heb geplaatst zijn voorzien van een thermische beveilging die in de stekker is ingebouwd. De afschakelwaarde is in te stellen op het opgenomen vermogen.
Ook tijdens de keuringen die ik verricht voor horeca inrichtingen zie ik vaak snoercentrale op snoercentrale op snoercentrale, waarbij vergeten wordt dat de eerste snoercentrale alles voor de kiezen krijgt en in de brand kan gaan. Overigens de meest voorkomende oorzaak van brand.
Een snoercentrake zoals in de bouwmarkt gekocht kan zelden meer aan dan 6 a 7 Amp. (=1380 Watt)
Toch is er, denk ik, te weinig aandacht geweest voor de beveiliging van de apparatuur. Alle radio,s die ik in verpleeghuizen heb geplaatst zijn voorzien van een thermische beveilging die in de stekker is ingebouwd. De afschakelwaarde is in te stellen op het opgenomen vermogen.
Ook tijdens de keuringen die ik verricht voor horeca inrichtingen zie ik vaak snoercentrale op snoercentrale op snoercentrale, waarbij vergeten wordt dat de eerste snoercentrale alles voor de kiezen krijgt en in de brand kan gaan. Overigens de meest voorkomende oorzaak van brand.
Een snoercentrake zoals in de bouwmarkt gekocht kan zelden meer aan dan 6 a 7 Amp. (=1380 Watt)
Laatst bewerkt 25 feb 2012 19:13 door hkruis.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25 feb 2012 18:44 - 25 feb 2012 18:47 #15000
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Brand in Haarlems Radio en Televisie Design Museum
@Nico: Dat is toch wat kort door de bocht. Er was bij mijn weten wel degelijk een hoofdschakelaar aanwezig, die doorgaans ook gebruikt werd. Verdere details ken ik nog niet, maar het lijkt me inderdaad rampzalig; alleen al de waterschade
Laatst bewerkt 25 feb 2012 18:47 door maarten.
25 feb 2012 18:20 #14997
door pietblaas
Groeten,
Piet.
Beantwoord door pietblaas in topic Re: Brand in Haarlems Radio en Televisie Design Museum
Jee, zeg. Wat een catastrofe!
Groeten,
Piet.
- brcf01
- [brcf01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
25 feb 2012 17:42 - 25 feb 2012 17:55 #14995
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: Brand in Haarlems Radio en Televisie Design Museum
Yep.
Remedie is toch dat men oude spullen van het stroom moet halen
bij het verlaten van de woning. Dat is GEEN wantrouwen naar de
heren technici, want die zijn in mijn ogen zeer deskundig,
maar zekerheid heb je gewoon nooit. Je hebt het al niet bij
moderne apparaten, laat staan bij oude, hoe goed ze ook zijn
nagekeken.
Mijn hele hifi set zit op één schakelaar (met signaallampje).
Gaat des avonds altijd uit en bij gebruik de volgende keer weer aan.
De B8X72A (die altijd aan staat als ik thuis ben en ik de hifi set
niet gebruik) is wat minder frequent, maar bij langer wegwezen gaat
die ook van het stroom d.m.v. een contactdoosje met schakelaar en
signaallampje. Bij boodschappen doen gaat alles uit, ik laat nooit
een radio aanstaan 'want ik ben toch zo weer thuis'.
Zo lang als ik de hobby heb, is het altijd zo gegaan, ooit
begonnen toen ik een bericht las dat een ouderencentrum afgefikt
was door kortsluiting in een 'historische radio'.
:thumbsup:
www.abradio.nl/web/show/nieuws/14594/bra..._centrum_van_haarlem
www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=60995.0
Overigens blijkt dat TIJDENS een rondleiding de brand is ontstaan....
Remedie is toch dat men oude spullen van het stroom moet halen
bij het verlaten van de woning. Dat is GEEN wantrouwen naar de
heren technici, want die zijn in mijn ogen zeer deskundig,
maar zekerheid heb je gewoon nooit. Je hebt het al niet bij
moderne apparaten, laat staan bij oude, hoe goed ze ook zijn
nagekeken.
Mijn hele hifi set zit op één schakelaar (met signaallampje).
Gaat des avonds altijd uit en bij gebruik de volgende keer weer aan.
De B8X72A (die altijd aan staat als ik thuis ben en ik de hifi set
niet gebruik) is wat minder frequent, maar bij langer wegwezen gaat
die ook van het stroom d.m.v. een contactdoosje met schakelaar en
signaallampje. Bij boodschappen doen gaat alles uit, ik laat nooit
een radio aanstaan 'want ik ben toch zo weer thuis'.
Zo lang als ik de hobby heb, is het altijd zo gegaan, ooit
begonnen toen ik een bericht las dat een ouderencentrum afgefikt
was door kortsluiting in een 'historische radio'.
:thumbsup:
www.abradio.nl/web/show/nieuws/14594/bra..._centrum_van_haarlem
www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=60995.0
Overigens blijkt dat TIJDENS een rondleiding de brand is ontstaan....
Laatst bewerkt 25 feb 2012 17:55 door brcf01.
Minder
Meer
25 feb 2012 17:28 #14993
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Brand in Haarlems Radio en Televisie Design Museum
Nou, "verschrikkelijk" lijkt me een understatement
Vooral omdat het te voorkómen was geweest: spullen niet onbewaakt laten áán staan
Helaas- nu redden wat er nog te redden valt. Verzekeren is hoe dan ook ontoereikend; vervangen is in dit soort situaties geen optie
Nico
Vooral omdat het te voorkómen was geweest: spullen niet onbewaakt laten áán staan
Helaas- nu redden wat er nog te redden valt. Verzekeren is hoe dan ook ontoereikend; vervangen is in dit soort situaties geen optie
Nico
- brcf01
- [brcf01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
25 feb 2012 16:58 - 25 feb 2012 16:59 #14992
door brcf01
Brand in Haarlems Radio en Televisie Design Museum werd gestart door brcf01
Bron: Haarlems Dagblad
Brand verwoest deel museum
Gepubliceerd op 25 februari 12, 08:11 Laatst bijgewerkt op 25 februari 12, 08:17
HAARLEM - Het Radio en Televisie Design Museum Haarlem is donderdag, naar nu blijkt, na een korte felle brand deels in de as gelegd.
Het museum – gevestigd in de binnenstad van Haarlem op de zolderverdieping van een pand in de Spaarnwouderstraat boven fietsenzaak ’t Mannetje – werd vorig jaar geopend. Donderdag is na een rondleiding kortsluiting ontstaan in een van de historische elektrische apparaten. De brand heeft zo’n 40 procent van de collectie in de as gelegd of onherstelbaar beschadigd. De collectie was niet verzekerd.
Conservator Aad Stiphout van het Design Museum is aangeslagen: ,,Het is verschrikkelijk.’’
Brand verwoest deel museum
Gepubliceerd op 25 februari 12, 08:11 Laatst bijgewerkt op 25 februari 12, 08:17
HAARLEM - Het Radio en Televisie Design Museum Haarlem is donderdag, naar nu blijkt, na een korte felle brand deels in de as gelegd.
Het museum – gevestigd in de binnenstad van Haarlem op de zolderverdieping van een pand in de Spaarnwouderstraat boven fietsenzaak ’t Mannetje – werd vorig jaar geopend. Donderdag is na een rondleiding kortsluiting ontstaan in een van de historische elektrische apparaten. De brand heeft zo’n 40 procent van de collectie in de as gelegd of onherstelbaar beschadigd. De collectie was niet verzekerd.
Conservator Aad Stiphout van het Design Museum is aangeslagen: ,,Het is verschrikkelijk.’’
Laatst bewerkt 25 feb 2012 16:59 door brcf01.