Skip to main content
Algemeen

Brand in Haarlems Radio en Televisie Design Museum

Meer
28 feb 2012 22:08 - 28 feb 2012 22:30 #15098 door maarten

Ouwe Schipper schreef : @ Maarten:
Waarom kort door de bocht? met "onbewaakt" bedoel ik óók een kwartiertje niemand in de zaal

Naar nu blijkt, daar kon ik op basis van via-via-horen-zeggen niets over zeggen, en ook nu wil ik nog steeds geen stelligheid suggereren daar ik er niet bij was, werd niet alleen bij het verlaten van het pand de hoofdschakelaar gebruikt, maar werd apparatuur direct na de rondleiding uitgeschakeld. De brand greep dus kennelijk om zich heen nadat de apparatuur al uit stond. Weliswaar toen onbewaakt maar daar helpt een ijzeren uitschakeldiscipline ook nauwelijks meer tegen.

Bovendien ging het kennelijk om een modern apparaat dat bij hele volksstammen dagelijks onbewaakt aan of standby staat en dat, hoewel notoir onbetrouwbaar functionerend (onder andere elcoproblemen zoals René Daemen ook al noemde), toch niet zo vaak spontaan in de hens gaat (dit is de eerste waar ik uit de eerste hand van hoor en de tweede waar ik uit de tweede hand van hoor).

Verder dan een paar keer het woordje "kennelijk" gebruiken, zal ik trouwens niet gaan. Ik ben geen forensisch onderzoeker dus kan geen enkel woord garanderen en bovendien is het zoeken naar de toedracht indien nodig meer een zaak van de rechtstreeks belanghebbenden.

Maargoed ik dwaal af... Waarom noemde ik het woordje onbewaakt, ook toen ik nog minder wist over de toedracht, kort door de bocht? Eigenlijk heb je wel gelijk, zelfs bij moderne apparaten die iedereen heeft staan wordt geadviseerd om ze niet te laten spelen als je de kamer uit gaat. Iedereen doet het toch, veel apparaten kunnen niet eens echt uit, en eigenlijk gaat het zelden fout. Een K40-TV kon een huis nog binnen een kwartier in de hens zetten, daarna zijn vlamvertragers in zwang gekomen en met modernere apparatuur (behoudens een paar mislukte TV's van Loewe die weliswaar niet zelf meteen in de fik gingen maar wel het kleedje eronder konden aansteken) kan je niet echt makkelijk in een kort tijdsbestek een flinke brand krijgen. Maarja, een ongeluk zit altijd in een klein hoekje.
Laatst bewerkt 28 feb 2012 22:30 door maarten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 feb 2012 18:50 #15034 door maarten
Hoi René,

Niet om nu ver off-topic te gaan, maar een schakelende voeding kan ook uitstekend zijn. Het echte probleem zijn de vergaande bezuinigingen.

Ik hoop ook van harte dat Dhr. Stiphout zich niet uit het veld laat slaan, en zal z.s.m. informeren wat er concreet zal moeten gebeuren.

Meer
26 feb 2012 18:05 #15031 door Rene Daemen
Mensen,

Dit is al heel triest wat er gebeurt is
toch een collectie wat jaren lang gezocht is in 1 keer in vlammen opgegaan
en niet zoals hier beweert wordt door de oude elektronica
Heus de spullen die er staan zijn technisch nagezien om dat de apparaten moeten werken
dus geen statisch museum maar actief er zijn zeer kundige vrijwilligers
aanwezig die zelf al een loopbaan als radio reparateur geweest zijn
en de toestellen van haver tot gort kent en deze zeer goed repareert
en echt geen gevaarlijke teerknol laat zitten
Maar juist voor de inferieure moderne elektrocia troep
dat is juist brandgevaarlijk die schakelende voedingen
gewoon troep zeker die Samsung digitenne kastjes houden na 1 jaar ermee op
veels te krap bemeten elko's de voedingsspanning minder als dat de spoel afgeeft
en 85C ipv 105C dan is het vragen om moeilijkheden
Als je de klacht bij de fabrikant legt schuiven ze ook van zich af
kemakeur Ce normen zijn niet eens te vinden op die apparaten
er is zelfs een huis afgefikt door de digitale ontvanger van UPC.
Als men gewoon een conventionele voeding inzet zal het apparaat misschien een paar tientjes duurder zijn maar wel veilig en géén storing op de MG van de radio
Hopelijk wordt men wijs en bouwt men weer conventionele voedingen
de apparate van tegenwoordig zijn helemaal niet veilig
op het werk al een s een videorecorder gehad van Daewoo
even koppen reinigen daarna testen en whoefff voeding in de hens
geblust met een emmer water.
Dus Zo slecht zijn oude apparten niet eens
Ik denk zelfs nog veiliger mits gereviceerd natuurlijk
de huidige elektronica voldoet geen één norm
het is schrikbarend
Ik Hoop dat het museum toch weer doorgaat het zou echt zonde en jammer zijn als de deuren voorgoed dicht zouden gaan
Ik wens Dhr Stiphout veel sterkte toe met dit tragische gebeuren
Want het museum is écht de moeite waard om eens te bezichtigen
en hoop zeker dat hij er mee doorgaat.

Mvg René Daemen

René Daemen

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
25 feb 2012 19:55 #15005 door hkruis
Nico, de beveiliging die je aangeeft is ook prima, maar dat is veel meer werk om in elk toestel in tebouwen. De TH stekker werkt prima, als om een of andere reden de ingestelde waarde oploopt schakeld het gehele toestel uit. En als er in de radio iets fout gaat loopt de stroom op.

Werkt prima

Meer
25 feb 2012 19:38 #15003 door Ouwe Schipper
@ Maarten:
Waarom kort door de bocht? met "onbewaakt" bedoel ik óók een kwartiertje niemand in de zaal
@Henk:
Thermisch beveiligen in de stekker lijkt me niet echt zinvol. Ook bij een verbruik van 80 watt kan de boel in de fik gaan, door sluiting in de trafo of zoiets. Ik zweer bij die kleine thermische zekeringetjes zoals ze ook in koffiezetters zitten. In serie met de 230 volt, met een siliconen slangetje eromheen tegen de voedingstrafo aan en de waarde omstreeks 100 graden. Is geen echte verstoring van het authentieke, zoals brand dat toch echt wèl is
N.

• brcf01
  • [brcf01]
  • Onderwerp Auteur
Meer
25 feb 2012 19:38 - 25 feb 2012 19:56 #15002 door brcf01
Hoi

Een vrijwilliger van het museum vertelde aan een vriend van mij dat de
kortsluiting is ontstaan in een Samsung Digitenne ontvanger.

:whistle:
Laatst bewerkt 25 feb 2012 19:56 door brcf01.

Gemaakt door Kunena