Skip to main content
Algemeen

Wie gek? Wij? Of de consument van 2011...

Meer
26 jan 2011 23:17 - 26 jan 2011 23:32 #1526 door Marcel L

klaas schreef : ..... Dan vroeger, Wij gingen met het hele gezin een echte kleuren televisie kopen! Je keek je ogen uit in de radio en tv zaak. En de Bosch ijskast van mijn grootouders, gekocht in 1959!, staat gewoon in mijn keuken te draaien en is zeker niet emotieloos, maar vol met herinneringen! Evenals de gasoven van twee jaar ouder.....

Hallo forummers,

Tja, dat heet vooruitgang.
Het kan geen kwaad om de moderne mens, en de jeugd, af en toe eens te wijzen op het feit dat alles tegenwoordig wel zo vanzelfsprekend lijkt, maar dat het dat eigenlijk helemaal niet is.
Neem het overbrengen van audio van de ene locatie naar de andere (radio); op zich al erg bijzonder natuurlijk, maar wie staat daar nog bij stil.

We zeuren en klagen met z'n allen erg graag, maar we hebben het allemaal toch maar redelijk voor mekaar: een dak boven het hoofd, elke dag een verse hap. Dat op zich is al bijzonder.
Een auto is voor de meeste mensen wel binnen bereik, maar dat was vroeger toch wel anders.
Ik kan me ook nog herinneren dat wij thuis onze eerste auto kregen en onze eerste kleurentelevisie. Ook herinner ik me dat we telefoon kregen: kwam er zo'n echte PTT'er bij ons thuis, met zo'n grijs pak en een pet op. En onze eerste video.

Maar alles veranderd. Mijn vader was vroeger vertegenwoordiger (dat heet nu ook anders) en was altijd onderweg. Dat was in de mobieltjes-loze tijd, dus hij was onbereikbaar voor zijn baas (hooguit via de te bezoeken klanten te bereiken).
Dat kan je je nu toch niet meer voorstellen! We zijn allemaal aan de mobiele telefoon gegaan, en hoe vanzelfsprekend vinden we dat nu.

Met andere ontwikkelingen is dat niet anders: de muziek-industrie, winkels, de film-industrie.
Allemaal hebben ze met enorme veranderingen te maken, en de kunst is om mee te veranderen.
Als je dat niet wilt, kunt of er te lang mee wacht, dan ga je het op de lange termijn verliezen. Hoe machtig een bedrijf ook is, of geweest is.
Dat zie je nu waarschijnlijk gebeuren bij o.a. It's.

Apple heeft het goed gezien: iTunes is een groot succes. De muziekindustrie voelde zich zeer lange tijd machtig toen we alles nog op geluidsdragers moesten kopen.
En wat hebben ze ons, al glimlachend, poten uitgedraaid: eerst alle muziek op LP's kopen, later op cassette en daarna weer op CD. Hebt u wellicht korting gekregen bij aankoop van een CD die u al op LP had??? Ik niet.
Hetzelfde met films: eerst alles op video kopen, daarna op DVD, nu weer op BluRay en straks nog een keer in 3D zeker??? Weer geen korting bij inruil van een VHS-band of zo...
Nu lach IK, omdat ze de boot gigantisch gemist hebben, en alleen maar met rechtszaken kunnen dreigen naar de downloaders, en proberen dingen verboden te krijgen. Als ze nu zelf eens alsnog gingen nadenken over nieuwe manieren om muziek en films aan de man te brengen, zoals de moderne consument dat wil. Dat zou heel wat positiever zijn.
Mensen willen niet meer naar de videotheek: die willen het downloaden.
Maak dat mogelijk tegen een redelijk bedrag, en dan willen de meesten er best wel wat voor betalen.

Wat ik maar wil zeggen: je houdt het niet tegen. Het hoort bij deze tijd.
Maar bedenk wel dat moderne middelen zoals internet niet altijd een totale vervanging hoeven te zijn van wat er tot op dat moment is.
Vaak is het gewoon een prima aanvulling. Er verdwijnt dus vaak niets, er komt meestal alleen iets bij.

Mooi toch! Geniet er van!

Groeten van Marcel ;)

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 26 jan 2011 23:32 door Marcel L.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 jan 2011 21:16 #1523 door Rene Daemen
Kijk voor een TV ga je nog naar de winkel lijkt mij
je kunt zien en vergelijken met beeld de 1 scherper dan de ander
het is geen pak koffie die je haalt bij de supermarkt
je kijkt in de zaak en meestal als de prijs aanstaat neem je gelijk het toestel mee
je gaat niet via internet soms levertijd 14 dagen
wat eigenlijk de nek omdraait zijn de grote discounters Media markt en saturn
kopen groot in en kunnen vaak stunten met aanbiedigen web shops hebben een loods die men huurt
en dingen in koopt engoedkoop weg kan dat komt

A geen winkel op toplocatie
B Bijna geen personeels kosten
Vaak gaan dingen onder de inkoops prijs weg
bij de discounters heeft men geen gekwalificeerd personeel in dienst men weet niet wat men
verkoopt als je op iets diep in wil gaan staan ze te kijken of ze in keulen horen donderen
of wat is het verschil tussen A en B zeg men meestal de prijs maar neit beeld kwaliteit en andere zaken
de kleine winkelier is er niet meer opgeslokt door die discounters maar die winkelier wist wat hij verkocht en kon goed advies geven
Electronica tegen woordig niet meer zo duurzaam lcd tv 4 jaar stereosetje 2 jaar
de electronica is van oostersmakelij en kwaliteitief minder voedingen staan binnen 1 jaar de elko's bol
en dan begint de ellende hup vervangen maar weer wil je kwaliteit dan zul je naar speciaal zaken moeten gaan die merk toestellen verkopen van A merken onkyo marant luxman enz
maar het is nu een wegwerp maatschappij het kost bijna niets meer dus stuk nieuw
MVG René Daemen

René Daemen

Meer
26 jan 2011 21:09 #1522 door Bjorn Kusters
Of zoals ik met de wasdroger.
Die is ongeveer 20 jaar nu , die kreeg ik enkele maanden geleden van mijn ouders.
Hij warmde niet meer.
Het wwerste wat in me op kwam was het element maar deze was goed.
Nadat ik gekeken had hoe de boel geschakeld zat zag ik een thermocontact (bimetaal) zitten.
Hier eens even een aansteker aangehouden en dat werkte nog.
Toen zag ik dat de contacten ingebrand waren.
Deze heb ik schoongemaakt en nu heb ik voor niets een fijne wasdroger.

Gr Bjorn

Meer
26 jan 2011 21:05 #1521 door Ouwe Schipper
.....en als je er wat van weet kun je de nodige reparaties ook zelf doen; dan koop je 't beste een gerenommeerd merk waarbij dat de moeite waard is.
Zo is onze wasautomaat nu bijna 20 jaar oud geworden en draait vrolijk verder (een keer verwarmings element, een keer trommellagers + waterkeerring vervangen)
Onze CV ketel werkt nu al 32 jaar, een keer de warmtewisselaar voor tapwater vervangen en een keer de 3weg klep
Bij de buren: de afwasmachine total loss verklaard door de leverancier; besturings printje uit gehaald, voedings trafo'tje opnieuw vastgesoldeerd. Weer in elkaar gezet en gáán met dat tuig....
Ik bedoel maar
Nico

• René R
  • [René R]
Meer
26 jan 2011 16:28 - 26 jan 2011 16:32 #1517 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Wie gek? Wij? Of de consument van 2011...
Hoi

Om even terug te komen op het onderwerp van het forum.
Ik denk dat de echte liefhebbers van het echte hifi-werk niet zo trendy gevoelig
zijn en bij aankoop naar de kwaliteitsproducten kijken waar ze toch minstens tien
jaar mee willen omgaan. Gelukkig zijn er nog steeds echte hifi-winkels te vinden
in de meeste grotere steden.

Zo! Dat was een nog eens een korte reactie voor mijn doen. ;)

Groet
René (R)
Laatst bewerkt 26 jan 2011 16:32 door René R.

• aphelbloezem
  • [aphelbloezem]
Meer
26 jan 2011 16:11 - 26 jan 2011 16:13 #1516 door aphelbloezem
Beantwoord door aphelbloezem in topic Re: Wie gek? Wij? Of de consument van 2011...
Hallo Huub

Nou dit is wel leuk : Nou bvb Siemens, merk waar het typenummer met een A bgint dan komt deze machine uit Polen. ; Begint het typenummer met een E dan komt de machine uit Duitsland .
Dan de Top of de Bil begint het Typenummer met een S dan heb je de hoogste kwaliteit van deze duitse fabriek.

Wel zit qua aanschraf 300,00 euro verschil tussen het A tupenummer en het S typenummer van het merk Siemens,kijk bij B B C en nog meer van deze zaken de Block en noem maar op daar heb je de goedkope aanbiedingen en binnen 6 a 7 jaar staan ze weer aan de rand van de stoep koop je een S typenummer
doe je er op zeker 10 jaar mee en gaat hij tussentijds stuk krijg je 5 jaar fabrieks-garantie gaat hij na die 5 jaar toch stuk is het best rendabel om hem te laten repareren en na tien jaar trouwe dienst wordt het zachtjes aan zaak om afscheid van je machine te gaan maken mits hij zelf nog langer wil blijven
daar is niets mis mee .

Met vriendelijke groet Aphelbloezem
Laatst bewerkt 26 jan 2011 16:13 door aphelbloezem.

Gemaakt door Kunena