Skip to main content
Algemeen

Oude bandrecorderopname overzetten naar compact disk

Meer
23 jan 2011 20:44 - 23 jan 2011 20:45 #1467 door soundman2

Johannes schreef : @ Henk, @ Klaas,

Ik had al een account bij googlemail en het maximum dat je per keer kunt verzenden is inderdaad 19 of 20 Mb.
Maar inmiddels heb ik Audacity geïnstalleerd. Het ziet er erg bruikbaar uit voor hetgeen ik nodig heb. Ik ben er nog niet helemaal achter hoe alles in zijn werk gaat; alles op zijn tijd.
Of er een spanningsdeler over de uitgang van de Grundig gemaakt moet worden moet ik nog ervaren. Volgens de gebruiksaanwijzing die ik bij de recorder heb is die uitgang bedoeld om er een externe versterker of "Rundfunkgerät" op aan te sluiten, dus ik vermoed dat het ook wel zonder spanningsdeler zal lukken.

M.vr.gr. Hans

Die uitgangsspanning voor een versterker is ca 100mV en dat is een beetje teveel voor de micingang van de PC. Vanuit pen 3 van de dinplug een weerstand van 1M ohm, in serie met een weerstand van 10 tot 100K ohm naar arade , pin 2 van de dinplug. Vervolgens een 3,5 mm jacksteker aansluiten op het knooppunt van de weerstanden (tip) en de aarde (sleeve).
Als de PC een lijningang heeft, (line in) dan hoef je niets te verzwakken.

Henk Roovers
Laatst bewerkt 23 jan 2011 20:45 door soundman2.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23 jan 2011 19:20 - 23 jan 2011 19:29 #1466 door Johannes
Marcel,

Bedankt voor je informatie. Leuk dat er zulke handige apparaatjes bestaan voor het digitaliseren van oude platen en zo. Ik zal eerst eens avonturen of het gewoon via Audacity lukt. Voor mij is dit nog een onbekende wereld van digitale mogelijkheden.
Maar gelukkig ben je nooit te oud om iets te leren. De komende maanden gaan wij hier in Leusden over op glasvezelkabel en biedt dat weer tal van leuke mogelijkheden.
De oude buizentechniek is een nostalgische hobby, maar laten we vooral ook open staan voor, en gebruik maken van de moderne techniek en zijn velerlei moois. Interactieve tv is daar slechts een klein voorbeeld van.
Het leuke is dat wanneer je daar eenmaal mee hebt kennis gemaakt, je het niet meer wilt missen. Net zoals ik 7 jaar geleden internet overbodig vond ............ En nu niet meer zou willen missen......... Dat is gewoon de vooruitgang, de nieuwe tijd.

Hans
Laatst bewerkt 23 jan 2011 19:29 door Johannes.

Meer
23 jan 2011 11:28 - 23 jan 2011 11:30 #1452 door Marcel L
Hoi Johannes,

Ik denk dat je met Audacity het beste gratis programma in handen hebt. Daarmee gaat het zeker lukken.
Als je losse tracks op de CD wilt, gewoon voor iedere track een apparte opname maken, en wegschrijven als WAV bestand.

Over het aansluiten van de bandrecorder op de microfooningang van je laptop: lijkt me niet ideaal.
Het hoeft wellicht ook geen perfecte opname te worden, maar de microfooningang is gevoelig en zal waarschijnlijk ook een boel ruis oppikken. Tevens denk ik dat het snel gaat oversturen, ondanks verzwakking van een weerstandnetwerkje.
Ik heb op mijn laptop ook alleen een microfooningang en heb daarom voor opnames dit apparaatje erbij gekocht:

Je sluit hem op je laptop aan via USB, en hij heeft een pickup- en een lijningang (stereo uiteraard), en nog een koptelefoonaansluiting. Ideaal voor dit soort karweitjes, en dus ook voor het digitaliseren van oude LP's!!!

Hier vind je er meer informatie over.
Even googlen voor de verkoopadressen in Nederland (o.a. Conrad, maar die is niet de goedkoopste met dit apparaat).

Succes!

Groeten van Marcel ;)

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 23 jan 2011 11:30 door Marcel L.

Meer
23 jan 2011 10:23 #1451 door Johannes
@ Henk, @ Klaas,

Ik had al een account bij googlemail en het maximum dat je per keer kunt verzenden is inderdaad 19 of 20 Mb.
Maar inmiddels heb ik Audacity geïnstalleerd. Het ziet er erg bruikbaar uit voor hetgeen ik nodig heb. Ik ben er nog niet helemaal achter hoe alles in zijn werk gaat; alles op zijn tijd.
Of er een spanningsdeler over de uitgang van de Grundig gemaakt moet worden moet ik nog ervaren. Volgens de gebruiksaanwijzing die ik bij de recorder heb is die uitgang bedoeld om er een externe versterker of "Rundfunkgerät" op aan te sluiten, dus ik vermoed dat het ook wel zonder spanningsdeler zal lukken.

M.vr.gr. Hans

Meer
23 jan 2011 09:02 #1447 door soundman2

klaas schreef : In 5 minuten heb je een gmail account aangemaakt op google. Daar heb je momenteel 7543MB vrij.

:lol: Alles is mogelijk in 2011!

Heb ik ook een, maar het aantal bijlagen is gelimiteerd en ook de file grootte als ik me niet vergis. 19MB zou dus kunnen met Gmail. Overigens wordt voor het verzenden van grote bestanden ook wel FTP gebruikt. Dat schijnt er voor gemaakt te zijn, maar moet je wel weer een server hebben(Zucht: het is ook nooit goed met die pc's)

Soundman2

Meer
21 jan 2011 15:45 #1423 door klaas
T is ook zo.

Gemaakt door Kunena