Algemeen
Nieuwe aanwinst !
19 nov 2011 11:41 - 19 nov 2011 11:44 #11789
door Armand
Beantwoord door Armand in topic Re: Nieuwe aanwinst !
Hallo Hans,
Mooi radiootje!
Ik heb het modelletje van een jaartje later met een aparte antenne voor KG.
Het type is LX434AB.
Echt laden is het niet.Het waren geen oplaadbare batterijen maar gewone kool/zink batterijen.
Men noemde het toen laden maar conditioneren is een beter woord.In die kool/zink batterijen vormen er zich waterstofbelletjes aan de koolstaaf en dit beïnvloedt de levensduur van de batterijen.Door nu het toestel regelmatig op "laden" te zetten wordt die vorming tegengegaan door een tegengestelde stroom door de batterij te laten lopen.
Vriendelijke groeten,
Armand
Mooi radiootje!
Ik heb het modelletje van een jaartje later met een aparte antenne voor KG.
Het type is LX434AB.
Echt laden is het niet.Het waren geen oplaadbare batterijen maar gewone kool/zink batterijen.
Men noemde het toen laden maar conditioneren is een beter woord.In die kool/zink batterijen vormen er zich waterstofbelletjes aan de koolstaaf en dit beïnvloedt de levensduur van de batterijen.Door nu het toestel regelmatig op "laden" te zetten wordt die vorming tegengegaan door een tegengestelde stroom door de batterij te laten lopen.
Vriendelijke groeten,
Laatst bewerkt 19 nov 2011 11:44 door Armand.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- buurjongen
- [buurjongen]
-
Minder
Meer
19 nov 2011 11:24 #11787
door buurjongen
Beantwoord door buurjongen in topic Re: Nieuwe aanwinst !
beste hans,
wat grappig dat jou dit soort details opvallen, leuk hoor.
groeten van henk.
wat grappig dat jou dit soort details opvallen, leuk hoor.
groeten van henk.
19 nov 2011 11:12 #11785
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Nieuwe aanwinst !
Hoi Hans,
Dat opladen is als ik me goed herinner niet helemaal wat jij denkt, daar is op het NFOR geloof ik wel eens over geschreven of misschien zelfs hier.
Dat opladen is als ik me goed herinner niet helemaal wat jij denkt, daar is op het NFOR geloof ik wel eens over geschreven of misschien zelfs hier.
19 nov 2011 10:15 - 19 nov 2011 10:20 #11781
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: Nieuwe aanwinst !
Grappig dat een mens zo enthousiast over een ouderwets radiootje kan worden. Ach, daarom is het ook een hobby...... Inmiddels heb ik wat informatie over deze radio gevonden en het blijkt dat er al in 1952 oplaadbare batterijen van 67,5 volt bestonden.
De linker schakelknop van deze radio heeft ook een stand "laden/recharge" en kon je thuis je batterijen weer opladen voor weer een gezellig dagje radioplezier aan het Noordzeestrand.
Wat ik ook heb opgemerkt is dat er op de zenderschaal "Hilversum" en "Hilversum 1" staat. Terwijl er in 1952 al Hilversum 1 en 2 bestond. Een beetje slordig van Philips......
Fijn weekend, Hans
De linker schakelknop van deze radio heeft ook een stand "laden/recharge" en kon je thuis je batterijen weer opladen voor weer een gezellig dagje radioplezier aan het Noordzeestrand.
Wat ik ook heb opgemerkt is dat er op de zenderschaal "Hilversum" en "Hilversum 1" staat. Terwijl er in 1952 al Hilversum 1 en 2 bestond. Een beetje slordig van Philips......
Fijn weekend, Hans
Laatst bewerkt 19 nov 2011 10:20 door Johannes.
19 nov 2011 08:53 #11778
door wino
W Wijnands
Beantwoord door wino in topic Re: Nieuwe aanwinst !
ja hans dat klopt
het is een lx444AB uit 1954
vr groet wino
het is een lx444AB uit 1954
vr groet wino
W Wijnands
- buurjongen
- [buurjongen]
-
Minder
Meer
19 nov 2011 08:37 #11776
door buurjongen
Beantwoord door buurjongen in topic Re: Nieuwe aanwinst !
Nou, voor zo'n mooi radiootje had ik ook nog wel een plekje gehad in mijn verzameling ...
groetjes van Henk.
groetjes van Henk.