Skip to main content
Bandrecorders

grundig tk124tr

Meer
08 jan 2011 20:51 #967 door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Re: grundig tk124tr
Nog een aanvulling op de typenummers die Grundig gebruikte in de TK100-serie.
Het onderscheid zit hem in een buizen- of transistor-uitvoering. En of er draai- of schuifregelaars werden gebruikt.

TK120/140: buizen, draairegelaars
TK120/140 de Luxe: transistor, draairegelaars
TK121/141: transistor, schuifregelaars
TK124tr/124tr: transistor, draairegelaars
TK125/145 de Luxe: buizen, draairegelaars
TK126/146: transistor/schuifregelaars

De TK200-serie
TK220 de Luxe: buizen
TK241 de Luxe: transistor
TK245 de Luxe: buizen
TK247 de Luxe: transistor

In die jaren waren de schuifregelaars in opkomst.
Ik denk dat de TK124tr/144tr geplaatst moeten worden tussen de TK120/140 de Luxe en de TK121/141.
In die tijd werkte ik zelf bij Grundig in Amsterdam. En het staat me nog bij dat dat de TK124tr/144tr een extra promotie was van de Grundig bandrecorder op zich. Dezelfde kwaliteit tegen een lagere prijs. Een soort dump of zoiets.
Ze konden niet worden geplaats in de reeks gebruikte typenummers.
De TK125/145 de Luxe waren nog met buizen en draairegelaars. Terwijl de TK126/146 al waren voorzien van transistors en schuifregelaars.
Een tussenstapje dus. En daarom met het achtervoegsel tr om het gebruik van een consequente typenummering te omzeilen.
Maar welke filosofie er nou precies achter zat durf ik na zo'n 40 jaar ook niet meer te zeggen.

Wel kan ik me herinneren dat Grundig hiermee geen concessies deed aan de kwaliteit. Zeker in mechanisch opzicht deden ze voor elkaar niet onder. Ze hadden een heel goede naam te verliezen.

Han

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 jan 2011 20:45 #966 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: grundig tk124tr
Hallo Jarno en Hans

Misschien kan Allard Roose hiermee helpen
hij verzamelde destijds grundig recorders
allards gegevegen zijn te vinden bij profielen NFOR
succes

MVG René Daemen

René Daemen

Meer
08 jan 2011 19:42 #964 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: grundig tk124tr
Maar nu het schema nog.................... Wie er aan kan komen, ook misschien via het Radiomuseum.org wordt u erg voor dit schems erg bedsnkt ............

Meer
08 jan 2011 17:35 - 08 jan 2011 17:46 #962 door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Re: grundig tk124tr
Hallo Jarno,

Voor alle duidelijkheid.
Je had de TK124tr en de TK144tr. Het verschil is alleen: de 1e is 2-sporig en de 2e 4-sporig.
Het aantal sporen wordt aangegeven met het tweede cijfer. Verder zijn ze volledig identiek, met slechts dit verschil:
Het viersporenapparaat heeft de mogelijkheid tot parallelweergave en, met aansluiting van een extra afluisterversterker, tot playback.
De TK146tr heeft dus geen stereo-mogelijkheid.
En ook de TK140deLuze is zeker geen stereo-apparaat. Al staat dat wel op de website van John Hupse.
Pas bij de 2 als 1e cijfer kwam dat om de hoek kijken. b.v. de TK245 en TK247.

Deze manier van type-aanduiding heeft Grundig langer gebruikt. B.v. TK126 en TK146. Ze werden naast elkaar verkocht. Het begon met de TK120 en TK140. Dat ging door t/m de TK/TS320, TK321, TM320, resp. TK/TS340, TK341 en TM340.
Dat laatste ging ook weer niet niet altijd op. Er heeft namelijk geen TK221 en geen TK227 bestaan. Wel de TK241 en TK247. Al dan niet de Luxe. Alleen 4-sporen dus. Het is dus niet zo dat altijd naast een 4-sporen òòk een 2-sporenmachine werd uitgebracht.

TK = TonbandKoffer
1e cijfer: de klasse, 1 is basis, 2 is midden en 3 is hoogste (HiFi)
2e cijfer: het aantal sporen
3e cijfer: een hoger cijfer is een stapje verder in de technisch ontwikkeling.
Dat laatste wanneer het een "kleine" stap betrof met de toevoeging de Luxe.
Maar die "kleine" stap, hoe klein/groot was die nou? Ook Grundig kon hier niet altijd mee uit de voeten.

Portables hadden daarentegen weer 4 cijfers, bv de TK2200. Met verschijnen van de cassetterecorder, al dan niet draagbaar, werd het weer anders.

Grundig heeft wel steeds getracht consequent te zijn in zijn type-aanduidingen.

Han
Laatst bewerkt 08 jan 2011 17:46 door Verdicom.

Meer
08 jan 2011 13:44 - 08 jan 2011 14:10 #960 door jarno
Beantwoord door jarno in topic Re: grundig tk124tr
hallo allemaal

na wat zoekwerk blijkt de de luxe (transistor bijna het zelfde schema te hebben)
er ondbraken 2 weestandjes op de print en het bleek dus ook meteen het probleem te zijn :whistle: .
ik had het eigelijk wel in 1 x kunnen zien en het was bij al opgevallen dat er niks zat:cheer: :P

groet jarno

.
Laatst bewerkt 08 jan 2011 14:10 door jarno.

Meer
08 jan 2011 12:49 - 08 jan 2011 12:50 #959 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: grundig tk124tr
Hallo Jarno,

Hopelijk leest Johan Visser uit Nuenen mee en kan hij jou op weg helpen op de manier zoals hij mij heeft geholpen met mijn TK5. Dankzij hem werkt mijn TK5 weer als nieuw. Hij heeft vroeger gewerkt bij de ontwikkelingsafdeling van o.a bandrecorders bij Philips.
Dus....... via het profiel op het andere forum kun je hem bereiken. Gewoon een keer doen Jarno, want daar wordt je wijs van. Jij weet inmiddels al heel veel van radiotechniek maar van deze man kun je nog oneindig veel meer leren :) .

Groeten, Hans
Laatst bewerkt 08 jan 2011 12:50 door Johannes.

Gemaakt door Kunena