Skip to main content
Bandrecorders

Technische literatuur gevraagd

Meer
01 dec 2019 23:44 #80792 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Technische literatuur gevraagd
francois kan je een foto zetten
dan ziet men om wat voor een merk
en soort het gaat .
van amroh ben ik niet zo weg die ruizen
ook vaak met wissen heb wel eens gelezen
dat de wis stroom van de katode van de buis komt
Cees zegt naar mijn mening het juisten
huub

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 dec 2019 23:17 - 01 dec 2019 23:20 #80791 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Technische literatuur gevraagd
@Francois,
Tijdens de opname wordt er laagfrequent (audio) op de opname kop gezet, en tevens
via een regelbare condensator of weerstand wordt hoogfrequent (rond de 40Khz) toegevoegd op de opname kop.
Deze voormagnetisatie of bias komt rechtstreeks van de wis oscillatorspoel. die ook de wiskop van wisselspanning voorziet.
De juiste hoeveelheid bias bepaald de frequentie karakteristiek en ruisgetal in de opname.
Helaas is deze ook nog eens afhankelijk van de gebruikt bandsoort.
Bij een 3 koppen machine (nabandcontrole) is deze makkelijker af te regelen,direct hoorbaar, cq. meetbaar.

Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 01 dec 2019 23:20 door Cees PA1DBA.

Meer
01 dec 2019 20:03 - 01 dec 2019 20:06 #80790 door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Technische literatuur gevraagd
Hallo,

Om een voorbeeld te geven.
Ik weet dat voor de magnetisatie van de band moet gebruik gemaakt worden van een Bias. Hoe wordt deze opgewekt en aangelegd aan de opnamekop tijdens de opname?
Is dit gewoon tesamen met het LF signaal, is dit een soort modulatie, of og iets anders?
Weergave denk ik wel te weten.
Een kompleet verhaal is dus welkom.
Die Muiderkring uitgave lijkt me wel iets.
Carad schema’s heb ik wel maar ze analyseren zonder voldoende achtergrond is een beetje moeilijk op dit ogenblik.

MVG

François
Laatst bewerkt 01 dec 2019 20:06 door Francois129.

Meer
01 dec 2019 19:32 #80789 door FMX
Beantwoord door FMX in topic Technische literatuur gevraagd
Beste Francois,
Ik begrijp je vraag waarschijnlijk niet goed.

Zoek je schema's van de CARAD bandrecorder, of wil je schema's van opname en weergeef versterkers c.q. bias oscillatoren in het algemeen?

De principes van magnetische geluidsregistratie vind je in de uitgave van de Muiderkring NV uit 1960/1963 van van Maaren en Brandon ( mogelijk in Driebergen te koop).
Dit boek bevat overigens geen kant en klaar na te bouwen schakelingen.
Dat wordt overigens lastig want voor een groot deel is het schema afhankelijk van de elektrische / magnetische eigenschappen van de toegepaste opname en weergave koppen en de wiskop, rekening houdend met de benodigde opname en weergave correcties in de versterkers.

Welke correctie normen hanteer je en welke bandsnelheden ? Dit alles in combinatie met het gebruikte type geluidsband.

Er is ook van de Muiderkring de uitgave "bandrecorderversterkers voor zelfbouw", ongedateerd maar ook rond 1963 uitgegeven. Hierin tref je diverse (Caroussel, Bolero en Capriccio ) versterkers aan voor het Fonolint tape deck van AMROH .

Is het niet eenvoudiger de CARAD schema's van je bandrecorders op te duikelen en deze weer aan de gang te krijgen? In mijn vorige post vroeg ik al om welk type recorder het je gaat ?
Groet,
Frans
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129

Meer
01 dec 2019 18:59 #80788 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Technische literatuur gevraagd
@François,

Zal komende NVHR beur even gaan zoeken voor jou, er was wel een redelijk Muiderkring (Amroh) boek over dit onderwerp.
Mogelijk dat iemand op dit forum dat of iets anders voor jouw heeft .
Als jij het schema van deze recorder hier post, kunnen we meedenken :-)

Cees- pa1dba

Meer
01 dec 2019 11:07 #80786 door Francois129
Beste mensen,

Voor de CARAD meubels moet ik nog een aantal bandrecorders elektronisch nakijken.
Het principe ken ik wel maar hoe dit praktisch verwezenlijkt wordt is wel heel lang geleden dat ik dit nog bekeken heb. Hebben jullie ergens een handboek met voorbeelden van schakelingen dat ik kan aanschaffen of desnoods kopiëren?
Liefst Nederlands of Engels. Duits ben ik niet zo goed in.

François

Gemaakt door Kunena