Skip to main content
Bandrecorders

Grundig TK 14 bandrecorder opstartproblemen

Meer
23 aug 2014 07:48 #46003 door Johannes
@ Bert,

Nu ik een 2e TK23 recorder er bij heb en het bovenblad er af heb gehaald wordt mij de genoemde semmitring helemaal duidelijk. Deze zorgt er inderdaad voor dat de zwarte rubber schijf niet van zijn as valt als je de recorder zou omdraaien. Als de semmitring weg is zou je hem kunnen vervangen door een passende O-ring.

@ Gino, als je nog vragen hebt over het mechanische gedeelte of over de vele veertjes, stangetjes en heveltjes van jouw TK14 recorder, dan tref je het nu mijn TK23 nog open ligt. Die is mechanisch gelijk aan de TK14 en kan ik je aan duidelijke foto's helpen.

M.vr.gr. Hans
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Gino

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 aug 2014 08:34 #45489 door Gino
@ Bert :

Da's inderdaad een goeie tip.
Dank voor het meedenken.
Ik ging ervan uit dat het zwarte wiel meteen contact moet hebben met de rechter koppeling.

Ga ik vanavond eens mee aan de gang.

Nu met moeder de vrouw op pad naar het mooie Friesland ! :thumbsup:

Als het oud is is het leuk

Meer
04 aug 2014 20:59 - 04 aug 2014 21:15 #45487 door Bert V.
Als het rubberen wiel continue geklemd blijft tussen de motorpulley en de rechterkoppeling is dát de verklaring van het niet op toeren komen.

De rechterkoppeling wordt in zijn geheel, alleen met snel vooruit spoelen, naar links bewogen zodat de koppeling via het rubberen tussenwiel direct contact maakt met de motorpulley, net zoals de linkerkoppeling met terugspoelen, in zijn geheel, naar rechts wordt bewogen om direct contact te maken met de motorpulley.
Dat rubberen tussenwiel staat dus, buiten het snel vooruitspoelen, altijd in een vrije stand, en maakt met niets contact; de rechterkoppeling staat dan in de frictie-stand, waarbij de onderste koppelinghelft aan gedreven wordt via een snaar van onder het vliegwiel.

Het lijkt er hier op, dat er wellicht onderdelen ontbreken in het mechaniek, die de rechterkoppeling normaal in de rechtste blokkeerstand houdt; op afstand kan ik niet zeggen wat er hier ontbreekt (veer,stangetje o.i.d.) of wat er aan de hand is.

Een semmitring is een soepele kunststof ring die in een groefje van de as valt en het tussenwiel borgt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt Gino,

Bert
Laatst bewerkt 04 aug 2014 21:15 door Bert V..

Meer
04 aug 2014 18:51 - 04 aug 2014 18:54 #45486 door Huub
Dat zwarte rubber wiel is voor het doorspoelen .
Huub
Laatst bewerkt 04 aug 2014 18:54 door Huub.

Meer
04 aug 2014 17:50 #45485 door Gino
Het rubberen wiel kan ik zó losnemen.
Het centrum van de as is over de binnenas geschoven. daar hoef ik niets voor los te halen.

Wél is het vreemd dat bij aanzetten van de TK 14 onbelast het rubberen wiel tussen de motor en het rechter bandwiel drukt. Dat kan verklaren dat de boel niet op gang wi; komen.

Wat is een semmitring ?

Als ik het goed begrijp loopt dit zwarte wiel dua altijd mee, en heeft alleen een functie bij vooruitspoelen ?

Als het oud is is het leuk

Meer
04 aug 2014 16:23 #45484 door Bert V.
Hallo Gino,

Dit genoemde wiel is alleen in functie bij snel vooruitspoelen, en kan van zijn as afgenomen worden door de semmitring te verwijderen die het wiel op de as houdt; dus niet de as losdraaien.
Ligt dit wiel nu niet op de motorpulley zodat deze niet op toeren komt en loopt het motortje wel soepel in zijn lagertjes?
Ik zou eerst het een en ander schoonmaken en niet meteen met smeermiddelen aan de gang gaan.
Zijn de bandgeleiders schoon en niet dichtgeslibt met bandslijpsel?

{Het is een halfspoor (2-spoor) recorder, 9,5 cm/sec.}

In het topic van de TK 23 van Hans zijn vele tips over het een en ander terug te vinden.

Bert

Gemaakt door Kunena