Skip to main content
Bandrecorders

Professionele tape voor bandrecorder

Meer
16 apr 2013 19:25 - 16 apr 2013 19:29 #31042 door Juul
Beantwoord door Juul in topic Professionele tape voor bandrecorder
Wij bij de publieke omroep gebruikten prof tape. ( AGFA ) Maar de bandrecorders, Telefunken M15 en Studer etc. zijn er eigenlijk allang niet meer in gebruik.
De proftape veel steviger, rekt dus niet, maar..............op een huis-tuin en keuken recorder slijten de koppen veel sneller!

En ach de kwaliteit? Ik denk dat je er thuis op zo'n consumenten ding niks van merkt. Ik weet het eigenlijk wel zeker.
Ik zag de foto van afgelopen zaterdag ook, de recorder met dat grijze prof tape. En dacht :'oei, oei........."

Juul

Dit was de M15 waar wij mee werkten . ( sorry zit geen buis in dus off topic )

Laatst bewerkt 16 apr 2013 19:29 door Juul. Reden: foto bijgevoegd

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 apr 2013 19:01 #31040 door admin
Beantwoord door admin in topic Professionele tape voor bandrecorder
Hans,
geen flauw idee of er een verschil te horen is. Ik heb wel nog een enorme berg aan allerlei tapes liggen, honderden, dus ik kan wel een tape'tje missen. Welke maat spoel heb je nodig.?

Henk van 't Kruis
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes

Meer
16 apr 2013 18:55 - 16 apr 2013 18:59 #31039 door Laurens
Iedere band is anders. Voor optimale prestaties dien je de voormagnetisatie van de recorder af te regelen op de bandsoort die je gebruikt. Het verschil is uitstekend hoorbaar. De low budget banden (europaband, shamrock e.d.) klinken vaak dof, met veel ruis en een lage uitstuurbaarheid waardoor je ook niet ver boven het ruisniveau kan gaan zitten.
Bij weergave met de interne speaker zou ik geen professionele band gebruiken. Dan hoor je 't verschil nauwelijks.

Een ander argument voor het gebruik van professionele band is de houdbaarheid er van. Heel veel bandtypes beginnen fouten te vertonen. Scotch gaat piepen of plakken bij recorders met aandrukviltjes, Ampex is al sinds de jaren 90 meer plakband dan magneetband, ik ben al Maxell en TDK tapes tegen gekomen die meer dropout dan tape zijn en bovendien veel zooi achterlaten in het loopwerk, BASF DP26 en LP35 laten je koppen vollopen...
Professionele tape is nog nieuw te krijgen. Dan zit je met al die problemen niet. Pas wel op met nieuwe productie LPR35 tapes, die laten veel van de magneetlaag achter. Die worden wel binnen de garantie vervangen, maar tweedehands kopen is geen aanrader.

Niet iedere tape is voor iedere snelheid geschikt. Professionele BASF PER528 (grijze backcoating, bruine magneetlaag) presteert werkelijk belabberd op 9,5cm/s maar prima op 19cm/s en uitstekend op 38cm/s. De tape is 50µm dik, dus een 18cm band duurt op 19cm/s 30 minuten per kant. Da's weer een nadeel.
Op 9,5cm/s moet ik me beperken tot -3dB. Bij 19cm/s kan je gerust tot 0 a 3dB uitsturen, en naar het schijnt is de band op 38cm/s tot 6 a 9dB uitstuurbaar.
PER528 presteert uitstekend op m'n Philips EL3536.

In principe zijn goede consumentenbanden meer dan voldoende voor een high end (!) waardige weergave, mits je recorder in perfecte staat is en is afgeregeld op de bandsoort. Het wordt echter lastiger en lastiger om de goede consumentenbanden (LPR35, diverse maxell) in nieuwstaat te vinden, en het prijsverschil met nieuwe profi band wordt kleiner.

.
Laatst bewerkt 16 apr 2013 18:59 door Laurens.

Meer
16 apr 2013 17:16 #31037 door Johannes
Hoi Allen,

Afgelopen zaterdag in Driebergen viel het mij op dat er tijdens de demonstratie van het prachtige
Philips kwaliteitsmeubel door Max Ramali en Bernard Terlingen met de taperecorders uitsluitend gedraaid werd met een grijze professionele bandsoort.
Toen ik Bernard vroeg of het werkelijk een hoorbaar verschil uitmaakt om die grijze professionele band te gebruiken - op die tape staat namelijk om de 15 centimeter de kreet gedrukt dat het om professionele tape gaat - zei Ben Terlingen: nou en of dat een wereld van verschil uitmaakt en hij werd helemaal enthousiast!

Nu heb ik wel eens over bandkwaliteit gehoord zoals chroom en ferro, maar die grijze professionele
tapes ben ik nog nooit tegen gekomen. Zijn ze werkelijk het verschil met gewone banden van dag en nacht? In dat geval zoek ik nog zo'n band om eens te proberen met mijn Grundig TK5 uit 1956.... :)

Groeten, Hans

Gemaakt door Kunena