Bandrecorders
Oud, leuk........Japans en transistor!
11 feb 2013 13:14 #28149
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Oud, leuk........Japans en transistor!
Hallo Nico,
Ik heb zo een speler ter reparatie.
Eentje met radio en klok erbij.
Dat is een 110V apparaatje meegesmokkeld uit Canada daar van een Garage sale.
Dus hieraangekomen stekker erin via zo'n extra verloopstekker.
En hopla........trafo verbrand natuurlijk.
Na wat uitpluizen van de te verwachten voedingsspanningen(3 sec wikkelingen) een geschikte trafo eringezet.
Wat me opviel was het toch heel mooie geluid van het ding, zo'n houten kastje met weerszijden 10cm speakers.
Nog een plano óók!
Toen op zoek naar cassettes gegaan en gevonden op het transistor forum.
Die afgespeeld en eveneens een heel goed geluid echter niet alle cassettes werken.
Sommige draaien via de inwendige aandrukrol niet mee, anderen spelen enorm vals!
Gezien de leeftijd is dat ook niet gek, de rollen zullen ook wel hard geworden zijn.
Maar bij de wel werkende cassettes was ik echt verrast door het echt goede geluid.
Enkele banden zijn zelf opgenomen.
En tevens ook erg mooi om die music eight tracks nog eens te horen met dezelfde labels als 40 jaar terug die verzamel LP's.
En daar zitten beslist leuke bij.
Groet Frank
Ik heb zo een speler ter reparatie.
Eentje met radio en klok erbij.
Dat is een 110V apparaatje meegesmokkeld uit Canada daar van een Garage sale.
Dus hieraangekomen stekker erin via zo'n extra verloopstekker.
En hopla........trafo verbrand natuurlijk.
Na wat uitpluizen van de te verwachten voedingsspanningen(3 sec wikkelingen) een geschikte trafo eringezet.
Wat me opviel was het toch heel mooie geluid van het ding, zo'n houten kastje met weerszijden 10cm speakers.
Nog een plano óók!
Toen op zoek naar cassettes gegaan en gevonden op het transistor forum.
Die afgespeeld en eveneens een heel goed geluid echter niet alle cassettes werken.
Sommige draaien via de inwendige aandrukrol niet mee, anderen spelen enorm vals!
Gezien de leeftijd is dat ook niet gek, de rollen zullen ook wel hard geworden zijn.
Maar bij de wel werkende cassettes was ik echt verrast door het echt goede geluid.
Enkele banden zijn zelf opgenomen.
En tevens ook erg mooi om die music eight tracks nog eens te horen met dezelfde labels als 40 jaar terug die verzamel LP's.
En daar zitten beslist leuke bij.
Groet Frank
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11 feb 2013 11:26 #28146
door jontl
Gr, Jon
Beantwoord door jontl in topic Oud, leuk........Japans en transistor!
Hoi Nico,
Zou je misschien een foto van die speler kunnen sturen? Kijken of hij bij onze oldtimer past. Dat zou wel leuk zijn!
Groeten Jon
Zou je misschien een foto van die speler kunnen sturen? Kijken of hij bij onze oldtimer past. Dat zou wel leuk zijn!
Groeten Jon
Gr, Jon
Minder
Meer
11 feb 2013 10:56 #28144
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Oud, leuk........Japans en transistor!
Sorry Soundman....
Maar zo'n eindloos bandje kan niet afgedraaid worden zonder capstan, een andere aandrijving is domweg niet mogelijk. Binnen in zat één haspeltje, waar de tape continu uit het centrum getrokken werd zodat het ging draaien en aan de buitenkant weer opwikkelde. Dat haspeltje was van buitenaf niet te bereiken.
Ik weet niet meer zeker of er een gat in zat voor de capstan, of dat zo'n cassette een eigen geïntegreerd rubber aandruk rolletje had
Nico
Maar zo'n eindloos bandje kan niet afgedraaid worden zonder capstan, een andere aandrijving is domweg niet mogelijk. Binnen in zat één haspeltje, waar de tape continu uit het centrum getrokken werd zodat het ging draaien en aan de buitenkant weer opwikkelde. Dat haspeltje was van buitenaf niet te bereiken.
Ik weet niet meer zeker of er een gat in zat voor de capstan, of dat zo'n cassette een eigen geïntegreerd rubber aandruk rolletje had
Nico
11 feb 2013 09:02 - 11 feb 2013 09:03 #28142
door soundman2
Beantwoord door soundman2 in topic Oud, leuk........Japans en transistor!
Ja en dan waren er ook de "8-track" cassettes met een eindloze tape van standaard breedte 1/4 inch. Elke keer als de lasplaats voorbij kwam (daar zat een stripje alu- folie) werd de opn/weerg kop een stapje omhoog gezet, tot het 8'e spoor was afgespeeld. Daarna werd de cassette uitgeworpen.
Hier ligt nog een speler van dat type, voor in de auto; wie er belangstelling voor heeft kan 'm tegen verzendkosten hebben
Nico
Ik heb er zelfs nog een opname/weergave recorder voor. Ik heb hem jarenlang gebruikt met een cassette van een minuut en zonder alu folie. Zo kon je urenlang dezelfde boodschap herhalen.
Waar dat goed voor was?? Ik gebruikte hem in de geluidswagen, een fenomeen dat je nauwelijks meer ziet.
Soundman2
Hier ligt nog een speler van dat type, voor in de auto; wie er belangstelling voor heeft kan 'm tegen verzendkosten hebben
Nico
Ik heb er zelfs nog een opname/weergave recorder voor. Ik heb hem jarenlang gebruikt met een cassette van een minuut en zonder alu folie. Zo kon je urenlang dezelfde boodschap herhalen.
Waar dat goed voor was?? Ik gebruikte hem in de geluidswagen, een fenomeen dat je nauwelijks meer ziet.
Soundman2
Laatst bewerkt 11 feb 2013 09:03 door soundman2.
11 feb 2013 08:58 #28141
door soundman2
Beantwoord door soundman2 in topic Oud, leuk........Japans en transistor!
Doorgaans missen dit soort recordertjes een capstan, die zorgt voor een constante bandsnelheid.
De snelheid varieert nu met de omtrek van de opwikkelspoel en die is niet iedere keer exact hetzelfde. Daardoor zijn ze minder geschikt voor de opname van muziek.
Soundman2
De snelheid varieert nu met de omtrek van de opwikkelspoel en die is niet iedere keer exact hetzelfde. Daardoor zijn ze minder geschikt voor de opname van muziek.
Soundman2
De volgende gebruiker (s) zei dank u: TransistorTube
Minder
Meer
11 feb 2013 08:36 - 11 feb 2013 08:37 #28140
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Oud, leuk........Japans en transistor!
Ja en dan waren er ook de "8-track" cassettes met een eindloze tape van standaard breedte 1/4 inch. Elke keer als de lasplaats voorbij kwam (daar zat een stripje alu- folie) werd de opn/weerg kop een stapje omhoog gezet, tot het 8'e spoor was afgespeeld. Daarna werd de cassette uitgeworpen.
Nico
Nico
Laatst bewerkt 11 feb 2013 08:37 door Ouwe Schipper.