Nieuws
Nieuw, dus even voorstellen
09 aug 2020 10:59 #84982
door Norbie
Beantwoord door Norbie in topic Nieuw, dus even voorstellen
Weet inderdaad dat er ook van dit type toestellen in Duitsland zijn gemaakt, waardan onderaan Philletta staat. Bedankt voor doorgeven van typenummers. Ga deze gelijk gebruiken bij mn zoektocht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06 aug 2020 12:48 - 06 aug 2020 12:54 #84977
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Nieuw, dus even voorstellen
Omdat de BX253U een importmodel uit Wetzlar is, heb je kans dat zijn Duitse broertjes en zusjes wat beter verkrijgbaar zijn. Of ze ook goedkoper zijn, weet ik niet. Op ebay en Duitse advertentiesites worden ze vaak Philetta genoemd omdat dat de naam in de folders was. Typenummers zijn bijvoorbeeld BD253U en BD273U. Je zou eens op radiomuseum.org kunnen rondbladeren welke modellen erop lijken.
Het nadeel van dit soort Duitse modellen is dat je ook snel moet bijleren over condensatoren en welke types je op welke plek als vervanger moet gebruiken. Waar vanaf 1955 in Nederlandse modellen op de meeste plaatsen al polyestercondensatoren (mosterd c's) werden gebruikt en alleen op een paar 'moeilijke' plaatsen nog papiercondensatoren (teerknollen)... Zitten die Duitse modellen nog bomvol met papiercondensatoren (ERO'tjes, WIMA-dropjes). Juist door de netkoppeling luisteren sommige vervangers heel nauw. Zoeken op MKP, X2, Y2, enz. levert al meer informatie op dan je zo even kan verwerken.
Het nadeel van dit soort Duitse modellen is dat je ook snel moet bijleren over condensatoren en welke types je op welke plek als vervanger moet gebruiken. Waar vanaf 1955 in Nederlandse modellen op de meeste plaatsen al polyestercondensatoren (mosterd c's) werden gebruikt en alleen op een paar 'moeilijke' plaatsen nog papiercondensatoren (teerknollen)... Zitten die Duitse modellen nog bomvol met papiercondensatoren (ERO'tjes, WIMA-dropjes). Juist door de netkoppeling luisteren sommige vervangers heel nauw. Zoeken op MKP, X2, Y2, enz. levert al meer informatie op dan je zo even kan verwerken.
Laatst bewerkt 06 aug 2020 12:54 door maarten.
02 aug 2020 20:15 #84913
door Norbie
Dat vind ik erg aardig aangeboden van u. Alleen is het voor mij juist essentieel dat er een FM band op zit. Toch bedankt voor aanbod. Wordt gewaardeerd... Kreeg vanochtend berichtje dat mn radio weer helemaal picobello is. En ik kon m nog gelijk ophalen ook. 5minuten later zat ik in de auto. Er waren wat onderdeeltjes vervangen, waaronder een potmeter. Ook had hij het aansluitsnoer vervangen. En ja, alles werkt fantastisch!!! Ben ontzettend blij dat ie weer op ons dressoir staat te pronken.En nog werkend ook! En nu genieten maar..... En nu geduldig op zoek naar mijn volgende toestel. Oh ja, natuurlijk bedankt voor de leuke en ook leerzame reacties. Groet Norbert
- Francois129
- [Francois129]
-
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
31 jul 2020 17:58 #84891
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Nieuw, dus even voorstellen
Beste Norbert,
Ik heb eens gaan kijken een 253U heb ik niet maar een 250U wel. Een iets andere uitvoering meer zonder FM.
Hij is gratis maar wel in Aartselaar(Antwerpen) af te halen.
Als leer object misschien?
François
Ik heb eens gaan kijken een 253U heb ik niet maar een 250U wel. Een iets andere uitvoering meer zonder FM.
Hij is gratis maar wel in Aartselaar(Antwerpen) af te halen.
Als leer object misschien?
François
30 jul 2020 21:07 #84883
door Norbie
Dat "hebberig" moet je uiteraard ook niet te letterlijk nemen.
Ik ben ook al zeer blij met mijn Erres toestel.
Laat daar geen misverstand over bestaan.
Kreeg net ook een update over mijn nieuwe toestel; alles werkt nu.
Alleen het volume gaat in één x van zacht naar heel hard.
Spanning wordt onderbroken.
Hij gaat er nu een andere potmeter op zetten.
Kraakt het schijnbaar alleen een beetje bij heel laag volume.
Maar is best wel tijdrovend klusje, als ik dat zo hoor.
Ik ben ook al zeer blij met mijn Erres toestel.
Laat daar geen misverstand over bestaan.
Kreeg net ook een update over mijn nieuwe toestel; alles werkt nu.
Alleen het volume gaat in één x van zacht naar heel hard.
Spanning wordt onderbroken.
Hij gaat er nu een andere potmeter op zetten.
Kraakt het schijnbaar alleen een beetje bij heel laag volume.
Maar is best wel tijdrovend klusje, als ik dat zo hoor.
Minder
Meer
30 jul 2020 19:33 #84882
door skandiluxe
Beantwoord door skandiluxe in topic Nieuw, dus even voorstellen
Norbert,hebberig worden moet je nooit doen,is geen goede eigenschap.
En als je straks de KY509 hoort als ie weer tip top in orde is dan hoef je geen ander toestel weer te horen.Daar kan de BX253U niet bij in de schaduw staan!
Was in 1950 het topmodel van Erres met banfilteringang,was in die tijd alleen
bij de allerduurste gebruikelijk. Zit geen FM op natuurlijk,maar kan altijd nog iets
ingebouwd worden.
was toen het topmodel van E
En als je straks de KY509 hoort als ie weer tip top in orde is dan hoef je geen ander toestel weer te horen.Daar kan de BX253U niet bij in de schaduw staan!
Was in 1950 het topmodel van Erres met banfilteringang,was in die tijd alleen
bij de allerduurste gebruikelijk. Zit geen FM op natuurlijk,maar kan altijd nog iets
ingebouwd worden.
was toen het topmodel van E