- Berichten: 201
Nieuws
Radio509
17 apr 2016 19:59 #60326
door pieterv
De afgelopen week heb ik een aantal keren naar radio 509 geluisterd. Daar was ik steeds vlug mee klaar omdat zoals Huub al opmerkte: "Dat er geen verschil geeft met meer bestaande zenders".
Het is mooi dat blinden en slechtzienden een platform hebben om radio te maken. Maar er is geen reden aan te nemen dat de muziek voorkeuren van blinden en slechtzienden anders zijn dan de muziek voorkeuren van de bevolking als geheel. Daarom is het niet verwonderlijk dat radio 509 qua muziek geen verschil heeft met al die stations die "er voor iedereen" willen zijn. "Radio 509 - voor iedereen die horen wil", wat is dat ook voor rare leus. Ik wil zeker horen maar wel datgene wat mij bevalt.
Wat muziek betreft luister ik daarom alleen nog maar naar stations die een duidelijke categorie muziek aanbieden. Als categoraal muziek station weet je van te voren dat slechts een bepaald gedeelte van de bevolking naar jou station zal luisteren. Maar de luisteraars die jou station wel bevallen, zullen ook meer getrouwe luisteraars zijn.
Nog een tip: wellicht krijgt radio 509 wat meer bekendheid als het op een radio station website vermeld staat, bijvoorbeeld op www.onlineluisteren.nl/ of www.radio-toppers.net/
Met vriendelijke groet, Pieter.
Het is mooi dat blinden en slechtzienden een platform hebben om radio te maken. Maar er is geen reden aan te nemen dat de muziek voorkeuren van blinden en slechtzienden anders zijn dan de muziek voorkeuren van de bevolking als geheel. Daarom is het niet verwonderlijk dat radio 509 qua muziek geen verschil heeft met al die stations die "er voor iedereen" willen zijn. "Radio 509 - voor iedereen die horen wil", wat is dat ook voor rare leus. Ik wil zeker horen maar wel datgene wat mij bevalt.
Wat muziek betreft luister ik daarom alleen nog maar naar stations die een duidelijke categorie muziek aanbieden. Als categoraal muziek station weet je van te voren dat slechts een bepaald gedeelte van de bevolking naar jou station zal luisteren. Maar de luisteraars die jou station wel bevallen, zullen ook meer getrouwe luisteraars zijn.
Nog een tip: wellicht krijgt radio 509 wat meer bekendheid als het op een radio station website vermeld staat, bijvoorbeeld op www.onlineluisteren.nl/ of www.radio-toppers.net/
Met vriendelijke groet, Pieter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marotick
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 apr 2016 13:13 - 14 apr 2016 13:21 #60275
door Marotick
Ja het geluid van 509 is flink gecomprimeerd.
Compressie werd toegepast bij AM zenders om het bereik te vergroten. Mensen in de randgebieden van een AM zender ontvingen niet alleen het signaal van de zender maar ook stoorpulsen van verschillende andere elektronische apparatuur. De storing was het meest hoorbaar in zachte passages van de modulatie dus werd bedacht we gaan harder uitsturen.
Bij een zender van 50 KiloWatt werd het oversturen van 3dB al een zender van 100KW en dat leverde natuurlijk energie problemen op, bovendien waren zenders gebonden aan een maximaal vermogen, dus werd bedacht dat dan alleen de zachte passages harder uitgestuurd moesten worden. Eerst met de hand maar dat was niet te doen dus kwam er een schakeling die de zachte passages optrok tot maximaal. Het was niet om aan te horen maar de klachten over stoorgeluiden werd wel minder.
Toen later de FM kwam bedachten niet techneuten dat compressie hier ook wel zou werken voor het verminderen van de storingsklachten. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat niet zo is want de storingen in de randgebieden ontstaan doordat er even geen signaal is, de ruispulsjes in de ontvangst. En als je even geen ontvangst hebt dan blijf je toch last houden van de ruispulsjes. Compressie heeft ook helemaal geen nut bij FM. Het mooie van FM t.o.v. AM is dat je redelijk wat dynamiek tot je beschikking hebt met andere woorden je kan ook zachte passages uitzenden zodat je muziek bijvoorbeeld gewoon natuurlijk kunt uitsturen.
Helaas zijn alle zenders, tot aan Radio 4 aan toe, de dynamiek aan het beperken. Het grote voordeel van FM t.o.v. AM wordt hiermee dus teniet gedaan.
Dombo's
Ook willen radiostations harder zijn dan de andere, ook weer zoiets raars. Probeer gewoon mooi te klinken. Radio 3 zendt al jaren uit iets over de maximale frequentiezwaai heen, zodat mensen met kwaliteits ontvangers vervorming horen. En dat is dus waanzin want er is ruimte genoeg. 1 dB-tje zachter en er is dan niets aan de hand. Maar ja dan ben niet hardst klinkende zender meer.
Waar hebben we het over?
Radio509 doet ook mee aan compressie. Wat het nut is van compressie bij een internet radiostation ontgaat me helemaal maar in de radiowereld doe je kennelijk niet meer mee als je niet comprimeert. Zelfs de platenmaatschappijen comprimeren hun muziek, volslagen nodeloos en wat is het effect als gecomprimeerde muziek opnieuw gecomprimeerd wordt bij een radio uitzending?
Jack Marotick
ps ik ben blij met de enkele opmerkingen die ik kreeg over Radio509. Ik hoop nog meerdere reacties te krijgen over wat we zouden kunnen gaan doen om het station te verbeteren.
Wil je een 509 m3u bestand voor de Winamp speler, kopieer onderstaande tekst in kladblok en noem het 509.m3u. Succes
hdstream.radio509.nl:8020/listen
Compressie werd toegepast bij AM zenders om het bereik te vergroten. Mensen in de randgebieden van een AM zender ontvingen niet alleen het signaal van de zender maar ook stoorpulsen van verschillende andere elektronische apparatuur. De storing was het meest hoorbaar in zachte passages van de modulatie dus werd bedacht we gaan harder uitsturen.
Bij een zender van 50 KiloWatt werd het oversturen van 3dB al een zender van 100KW en dat leverde natuurlijk energie problemen op, bovendien waren zenders gebonden aan een maximaal vermogen, dus werd bedacht dat dan alleen de zachte passages harder uitgestuurd moesten worden. Eerst met de hand maar dat was niet te doen dus kwam er een schakeling die de zachte passages optrok tot maximaal. Het was niet om aan te horen maar de klachten over stoorgeluiden werd wel minder.
Toen later de FM kwam bedachten niet techneuten dat compressie hier ook wel zou werken voor het verminderen van de storingsklachten. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat niet zo is want de storingen in de randgebieden ontstaan doordat er even geen signaal is, de ruispulsjes in de ontvangst. En als je even geen ontvangst hebt dan blijf je toch last houden van de ruispulsjes. Compressie heeft ook helemaal geen nut bij FM. Het mooie van FM t.o.v. AM is dat je redelijk wat dynamiek tot je beschikking hebt met andere woorden je kan ook zachte passages uitzenden zodat je muziek bijvoorbeeld gewoon natuurlijk kunt uitsturen.
Helaas zijn alle zenders, tot aan Radio 4 aan toe, de dynamiek aan het beperken. Het grote voordeel van FM t.o.v. AM wordt hiermee dus teniet gedaan.
Dombo's
Ook willen radiostations harder zijn dan de andere, ook weer zoiets raars. Probeer gewoon mooi te klinken. Radio 3 zendt al jaren uit iets over de maximale frequentiezwaai heen, zodat mensen met kwaliteits ontvangers vervorming horen. En dat is dus waanzin want er is ruimte genoeg. 1 dB-tje zachter en er is dan niets aan de hand. Maar ja dan ben niet hardst klinkende zender meer.
Waar hebben we het over?
Radio509 doet ook mee aan compressie. Wat het nut is van compressie bij een internet radiostation ontgaat me helemaal maar in de radiowereld doe je kennelijk niet meer mee als je niet comprimeert. Zelfs de platenmaatschappijen comprimeren hun muziek, volslagen nodeloos en wat is het effect als gecomprimeerde muziek opnieuw gecomprimeerd wordt bij een radio uitzending?
Jack Marotick
ps ik ben blij met de enkele opmerkingen die ik kreeg over Radio509. Ik hoop nog meerdere reacties te krijgen over wat we zouden kunnen gaan doen om het station te verbeteren.
Wil je een 509 m3u bestand voor de Winamp speler, kopieer onderstaande tekst in kladblok en noem het 509.m3u. Succes
hdstream.radio509.nl:8020/listen
Laatst bewerkt 14 apr 2016 13:21 door Marotick.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11 apr 2016 22:27 - 11 apr 2016 22:28 #60254
door Huub
Zeker bert
Maar het is zoo ik laat nog wel eens oude muziek af spelen
dat is minder geschikt voor MFB.s
voor bvb stero en goede mono dat kan best met MFB
Ik luister bvb naar 1930 .tot 1960 . en wat modener .
stereo ik heb ook nog wel kleine MFB,s boxen ..
maar die gebruikt mijn klein zoon maar .
huub
Maar het is zoo ik laat nog wel eens oude muziek af spelen
dat is minder geschikt voor MFB.s
voor bvb stero en goede mono dat kan best met MFB
Ik luister bvb naar 1930 .tot 1960 . en wat modener .
stereo ik heb ook nog wel kleine MFB,s boxen ..
maar die gebruikt mijn klein zoon maar .
huub
Laatst bewerkt 11 apr 2016 22:28 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11 apr 2016 18:35 - 11 apr 2016 18:36 #60241
door Huub
Ik heb aan de computter
Gewoon een voledige philips versterker de 22rh540/00. prima versterkertje
twee keer 10 watt met twee schaub lorenenz zuil boxen 20 watt 4.ohm
met meer luidsprekers . die behoren aan een lorenz buizen Tunner versterker
Maar ook met dit versterkertje van twee keer 10 watt
speelt het uit de kunst ik heb de boxen dwars bij het plafont opgehangen
met rubber deur stoppers er tussen dus schuin hangent .
dat PH versterkertje is een aanrader .gewoon heel goed
Huub
Gewoon een voledige philips versterker de 22rh540/00. prima versterkertje
twee keer 10 watt met twee schaub lorenenz zuil boxen 20 watt 4.ohm
met meer luidsprekers . die behoren aan een lorenz buizen Tunner versterker
Maar ook met dit versterkertje van twee keer 10 watt
speelt het uit de kunst ik heb de boxen dwars bij het plafont opgehangen
met rubber deur stoppers er tussen dus schuin hangent .
dat PH versterkertje is een aanrader .gewoon heel goed
Huub
Laatst bewerkt 11 apr 2016 18:36 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marotick
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.