Zelfbouw
Oude draaischijftelefoon gebruiken zonder landlijn.
14 sep 2025 21:24 #101718
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Oude draaischijftelefoon gebruiken zonder landlijn.
Hallo Gino,
Waarom zou je je vaste telefoonlijn willen opzeggen? Deze zit gewoon gratis bij de meeste all in one Internet en TV-aanbieders zoals KPN.
Ook ik vind het leuk om af en toe eens met zo'n ouderwetse telefoon met draaischijf te bellen.
Je moet dan, zoals Henk al zei, de oude telefoon voorzien van een zogenaamde pulse >> tone converter.
Want anders kan je wel gebeld worden, maar niet zelf bellen. Die converter zet de pulsen om in tonen en pas dan werkt ook het zelf kunnen bellen.
Ik ben er een paar jaar geleden mee aan de slag gegaan en hangt er nu een werkende oude kwartjes telefoon uit een telefooncel bij mij in huis aan de muur.
Gelukkig hoef ik er geen kwartjes in te doen om te bellen, want met de bijbehorende sleutel kan je dat uitschakelen en ook zonder kwartjes bellen.
Drie jaar geleden heb ik er iets over geschreven op het transisor forum: www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=70199
Groeten, Hans Op den Camp
Waarom zou je je vaste telefoonlijn willen opzeggen? Deze zit gewoon gratis bij de meeste all in one Internet en TV-aanbieders zoals KPN.
Ook ik vind het leuk om af en toe eens met zo'n ouderwetse telefoon met draaischijf te bellen.
Je moet dan, zoals Henk al zei, de oude telefoon voorzien van een zogenaamde pulse >> tone converter.
Want anders kan je wel gebeld worden, maar niet zelf bellen. Die converter zet de pulsen om in tonen en pas dan werkt ook het zelf kunnen bellen.
Ik ben er een paar jaar geleden mee aan de slag gegaan en hangt er nu een werkende oude kwartjes telefoon uit een telefooncel bij mij in huis aan de muur.
Gelukkig hoef ik er geen kwartjes in te doen om te bellen, want met de bijbehorende sleutel kan je dat uitschakelen en ook zonder kwartjes bellen.
Drie jaar geleden heb ik er iets over geschreven op het transisor forum: www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=70199
Groeten, Hans Op den Camp
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Gino
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 sep 2025 20:46 #101717
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Oude draaischijftelefoon gebruiken zonder landlijn.
Dit is niet wat je zoekt, maar voor mijn schoonmoeder, deze aangeschaft, misschien is dat iets om in te bouwen.
www.officeeasy.nl/vaste-telefonie/vaste-...foon-gsm-simkaart.ht m
Wil je een puls telefoon aansluiten, bv met draaischijf, moet je nog wel iets bedenken om de puls om te zetten naar toon,
www.officeeasy.nl/vaste-telefonie/vaste-...foon-gsm-simkaart.ht m
Wil je een puls telefoon aansluiten, bv met draaischijf, moet je nog wel iets bedenken om de puls om te zetten naar toon,
Henk van 't Kruis
14 sep 2025 20:08 #101715
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Oude draaischijftelefoon gebruiken zonder landlijn.
Je wilt dus kennelijk met een telefoon voor een vaste lijn bellen over het GSM-netwerk.
Ik had op het transistor forum al een antwoord gegeven maar ik had jouw vraag daar verkeerd begrepen.
Het zal best wel mogelijk zijn, misschien zijn er GSM kiezers in de handel, of een kleine telefoon centrale die ook verbinding kan maken met het GSM-netwerk.
Groeten,
Peter
Ik had op het transistor forum al een antwoord gegeven maar ik had jouw vraag daar verkeerd begrepen.
Het zal best wel mogelijk zijn, misschien zijn er GSM kiezers in de handel, of een kleine telefoon centrale die ook verbinding kan maken met het GSM-netwerk.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
14 sep 2025 18:05 #101714
door Gino
Als het oud is is het leuk
Oude draaischijftelefoon gebruiken zonder landlijn. werd gestart door Gino
Als wij onze vaste telefoonlijn gaan opzeggen zou ik toch met enkele oude vaste toestellen willen kunnen bellen en gebeld worden.Ik zie dat er apparaatjes in de handel(cell2jack) zijn die dit middels gebruik van een aangesloten smartphone mogelijk maken. Het lijkt mij iets wat in de USA op de markt is gebracht.Heeft iemand hier ervaring mee? Werkt e.e.a. ook hier in Nederland?Ik heb geen andere oplossing voor bovengenoemde wens van mij gevonden. Weet iemand een andere mogelijkheid?Ik hoor het graag.Vr.gr.
Gino
Gino
Als het oud is is het leuk