Skip to main content
Zelfbouw

Mengpaneel

Meer
25 feb 2025 13:32 - 25 feb 2025 13:34 #101166 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Mengpaneel
Schema's en voorbeelden zijn vaak te vinden in de RIM bouwseries te vinden op  . www.jogis-roehrenbude.de/Rim.htm

Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 25 feb 2025 13:34 door Cees PA1DBA.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 feb 2025 20:34 #101164 door C.B.
Beantwoord door C.B. in topic Mengpaneel
De huidige stand van zaken:

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

De PF86/PF86/PL95 kanaalmodule is weinig bijzonders; hopen op +- 70dB daadwerkelijke versterking, en de toonregeling is overgenomen van een EAB VE12. De ECC81 (of dubbele EC92) komt in een latere fase, die buffert gewoon de echo send/return (binnenkort ga ik aan de slag, maar dat stuk negeer ik momenteel nog).
Er kan vanuit elk kanaal een direct uit voor en na de fader genomen worden, en daarnaast naar twee stereokanalen gezonden worden alsmede de monitorsectie (die zal niks meer dan de MBLE mixerkits).
De combinatie EF80/EL95 onderaan is een lijnversterker; zo zitten er 4 in als master (2x stereo).
Het ijzer zijn gloednieuwe Edcors; ik heb al 4 ingangs-en 2 uitgangstransfo's binnen.

Meer
06 dec 2024 22:49 #100618 door C.B.
Beantwoord door C.B. in topic Mengpaneel
Bedankt!

Van G2 is de ontkoppeling variabel; meer ontkoppeling zou meer gain moeten opleveren. Dit heeft wellicht geen overdreven grote reikwijdte, maar da's geen probleem voor mij.
De tegenkoppeling naar G1 gaat nog veranderd worden: ik wil eens kijken wat het geeft om G3 niet aan de kathode te hangen, maar daar de tegenkoppeling in te voegen.
De PL is inderdaad wat aan de grote kant, maar ik had ze liggen en ze kunnen ook meer stroom leveren dan pakweg een PC92 en dus lagere impedanties of zwaardere transfo's aan en ik moet ook dringend eens proberen om er mijn koptelefoon mee aan te sturen (32 ohm, AKG K240 mkII), voor de leute.

Die Philipstransfo's klinken erg interessant! Alleen heb ik ze nog niet zo vaak zien passeren op pakweg 2dehands, en de versterkers die eraan hangen lijken verrassend gegeerd (ik denk er nu aan om die dan te gebruiken om monitorspeakers en de varispeed van bandrecorders aan te sturen... misschien toch een investering waard).

De voeding is inderdaad apart, verbonden met een licht aangepaste telefoonstekker (oude Belgische versie uiteraard), en alles gelijkstroom, 18V/kanaal gloeispanning (ik moet eens zien hoe ik dat oplos voor de compressor en de master, misschien maak ik nog een tweede kring, +12 of zo).

Heeft u enige foto's en plannen van uw eigen mixers? Ik ben erg benieuwd hoe u het doet/deed.

Meer
06 dec 2024 21:45 - 06 dec 2024 21:53 #100617 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Mengpaneel
Leuk om eindelijk weer eens een buizenmixer te zien, de ingangsschakeling met de gain-regeling met een ontkoppel C aan het 2e rooster komt mij vreemd voor en doorzie niet de werking.
De PL95 als kathode volger is wel een beetje overkill een PC zou al voldoen.
Goed idee om serievoeding te nemen, ik neem aan op gelijkspanning.
In de verleden door mij gebouwde buizen mixers monteerde ik de voedingstrafo in een externe kast en ging met dc naar de mixer. voeding lag los op de grond.
Als microfoontrafo's zou je op zoek kunnen gaan naar de plugin trafo's van Philips uit de EL6805  pa. series deze hebben een noval voet en MU metalen afscherming, deze zijn nog genoeg te vinden.
Succes met dit interessante project , we blijven het volgen.
En kritiek is opbouwend bedoeld !

Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 06 dec 2024 21:53 door Cees PA1DBA. Reden: correctie

Meer
05 dec 2024 16:21 - 05 dec 2024 16:28 #100615 door C.B.
Mengpaneel werd gestart door C.B.
Al een klein jaar ben ik tussendoor bezig met het bouwen en ontwerpen van een mengpaneel, volledig met buizen.
Ondertussen zit ik al aan de derde grote revisie van het schema, en een eerste module hiervan is in opbouw.

Het concept is eigenlijk een "prosumer" mixer, zoals men misschien gedaan zou kunnen hebben rond 1963, in combinatie met pakweg een Revox F36 (niet geheel toevallig dat ik zo'n ding staan heb ;-) ).
Er zijn 4 microfooningangen, 2 stereo lijningangen, en 2 stereo uitgangen. Er komt ook nog een milde stereocompressor aan boord, en een koptelefoonversterker (maar daarvoor zal ik een transistorontwerp gebruiken, nl. dat van de MBLE Polykit-mixmodules).
Het microfoonsignaal passeert al dan niet door een pad (20 of 30 db, ik zie nog wel), faseomschakelaar, ingangstransfo (tot nader order goedkope chinezen) 600:10k of 10k:10k, PF86 met omschakelbare impedantie 15k/10M (er is ook monojack na de transfo, bv. voor elektrische gitaar en daarom de 10M), de gain is regelbaar door variabele ontkoppeling van het schermrooster, dan een PCF802 met hoogpasfilter in de tegenkoppeling, de triode van de PCF802 is geschakeld als kathodevolger om de echo send en toonregeling te voeden, en ten slotte een PL95, ook kathodevolger, als laagohmige uitgang, naar de fader en tenslotte de panpot en master, of als directe uitgang teneinde het kanaal als 'standalone' voorversterker te gebruiken.

Hier aldus het schema. Het summing/mastergedeelte (bestaande uit PCF80 of ECF80 en PL95 of EL95) volgt ook nog (dat zal dus ook viervoud aanwezig zijn). 

Laatst bewerkt 05 dec 2024 16:28 door C.B.. Reden: De afbeelding deed erg raar

Gemaakt door Kunena