Zelfbouw
Gitaarversterker met 2 x EL86 push-pull
10 sep 2024 11:09 #100004
door Bert Kn
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Robert Gribnau
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robert Gribnau
- [Robert Gribnau]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
09 sep 2024 12:47 - 09 sep 2024 12:50 #99996
door Robert Gribnau
Het verschil tussen de anodespanning (250 V) en de schermroosterspanning (200 V) is fors. Het verschil tussen de schermroosterstroom in rust (2 x 2 mA) en bij volle uitsturing (2 x 13 mA) is ook fors.
Als de schermroosterspanning op de gebruikelijke wijze, dus met een weerstand en elco in de voedingslijn na de CT van de uitgangstrafo verzorgd zou worden, zou de spanningsval over die weerstand bij hoge schermroosterstroom wel eens aanzienlijk kunnen zijn. Dat was voor mij een goede reden om de ZZ1040 toe te passen. De schermroosterspanning blijft nu constant, ongeacht signaalsterkte. Het uitgangsvermogen zal daardoor ook maximaal zijn.
Maar ik zie al snel een goed 'excuus' om extra buizen toe te passen...
Overigens zijn er veel gitaristen die juist houden van het effect van het inzakken van het vermogen bij flinke oversturing van de eindtrap. Maar ik gebruik deze gitaarversterker alleen om 'clean' te spelen. Voor het betere 'scheurwerk' heb ik een Marshall TSL 100 met 4 x ECC83 en 4 x EL34 staan.
De ZZ1040's geven ook een mooie 'lichtshow'. Zonder signaal gloeien ze het felst (paarsachtig) omdat er dan de meeste stroom doorheen loopt (ca. 36 mA). Met signaal neemt de schermroosterstroom toe, waardoor er minder stroom door de ZZ1040's loopt. Het gloeien neemt dan af. Ze 'dimmen' dus synchroon met de signaalsterkte. Vooral in het donker een mooi schouwspel.
Beantwoord door Robert Gribnau in topic Gitaarversterker met 2 x EL86 push-pull
Voor de instelling van de EL86's heb ik de datasheet van Philips gevolgd....
De gestabiliseerde schermroosterspanning is ook nogal ongebruikelijk.
...
Het verschil tussen de anodespanning (250 V) en de schermroosterspanning (200 V) is fors. Het verschil tussen de schermroosterstroom in rust (2 x 2 mA) en bij volle uitsturing (2 x 13 mA) is ook fors.
Als de schermroosterspanning op de gebruikelijke wijze, dus met een weerstand en elco in de voedingslijn na de CT van de uitgangstrafo verzorgd zou worden, zou de spanningsval over die weerstand bij hoge schermroosterstroom wel eens aanzienlijk kunnen zijn. Dat was voor mij een goede reden om de ZZ1040 toe te passen. De schermroosterspanning blijft nu constant, ongeacht signaalsterkte. Het uitgangsvermogen zal daardoor ook maximaal zijn.
Maar ik zie al snel een goed 'excuus' om extra buizen toe te passen...
Overigens zijn er veel gitaristen die juist houden van het effect van het inzakken van het vermogen bij flinke oversturing van de eindtrap. Maar ik gebruik deze gitaarversterker alleen om 'clean' te spelen. Voor het betere 'scheurwerk' heb ik een Marshall TSL 100 met 4 x ECC83 en 4 x EL34 staan.
De ZZ1040's geven ook een mooie 'lichtshow'. Zonder signaal gloeien ze het felst (paarsachtig) omdat er dan de meeste stroom doorheen loopt (ca. 36 mA). Met signaal neemt de schermroosterstroom toe, waardoor er minder stroom door de ZZ1040's loopt. Het gloeien neemt dan af. Ze 'dimmen' dus synchroon met de signaalsterkte. Vooral in het donker een mooi schouwspel.
Laatst bewerkt 09 sep 2024 12:50 door Robert Gribnau. Reden: Paar foutjes hersteld
09 sep 2024 09:46 - 09 sep 2024 09:47 #99995
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Gitaarversterker met 2 x EL86 push-pull
Ziet goed uit Robert
Gitaar versterker Voor Gitaar versterker maakt de K. aanpasing
Van de uitgangs trafo de klank uit ook .. EL 86 kan gerust mooi klinken
Maar is EL 86 niet wat spec met de uitgang .?
Gitaar wil behoorlijk diepte dat maak meer K.s uit kost wel meer watts vermogen
maar klinkt wel, mooi ..Het kan ook Best zo zijn bij jou versterker mooi en goed geluid
ik geloof daar ook wel in .
Huub
Gitaar versterker Voor Gitaar versterker maakt de K. aanpasing
Van de uitgangs trafo de klank uit ook .. EL 86 kan gerust mooi klinken
Maar is EL 86 niet wat spec met de uitgang .?
Gitaar wil behoorlijk diepte dat maak meer K.s uit kost wel meer watts vermogen
maar klinkt wel, mooi ..Het kan ook Best zo zijn bij jou versterker mooi en goed geluid
ik geloof daar ook wel in .
Huub
Laatst bewerkt 09 sep 2024 09:47 door Huub.
09 sep 2024 07:08 #99994
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Gitaarversterker met 2 x EL86 push-pull
Leuk project! Ik zat effe raar te kijken naar de EL86's omdat die doorgaans in SRPP worden gebruikt maar zo kan natuurlijk ook. De gestabiliseerde schermroosterspanning is ook nogal ongebruikelijk. Ook zat ik raar te kijken naar de EZ80 maar die hoeft niet zoveel te doen vanwege de tweede voeding met 1N4007's.
Tjerk, 9ZZ
- Robert Gribnau
- [Robert Gribnau]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
08 sep 2024 19:49 #99993
door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic Gitaarversterker met 2 x EL86 push-pull
Het is een complete gitaarversterker, inclusief toonregeling, zij het maar 'een knops'.
Ik vind hem lekker klinken maar zal vast bevooroordeeld zijn.
Zat gain dus de eindtrap is desgewenst flink over te sturen. Maar ik gebruik deze versterker (samen met z'n 'broertje' met EF86 + 2 x ECL86 push-pull) om clean te spelen, met een stereo effectenbak (Boss ME-50) aan beide ingangen.
Ik vind hem lekker klinken maar zal vast bevooroordeeld zijn.
Zat gain dus de eindtrap is desgewenst flink over te sturen. Maar ik gebruik deze versterker (samen met z'n 'broertje' met EF86 + 2 x ECL86 push-pull) om clean te spelen, met een stereo effectenbak (Boss ME-50) aan beide ingangen.
08 sep 2024 19:40 - 08 sep 2024 19:41 #99992
door Ben Dijkman
Handtekening
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Gitaarversterker met 2 x EL86 push-pull
Ziet er heel goed uit.
Dat heb je wel heel netjes gemaakt !
Is dit een eindtrap of zit er ook toonregeling op.
Ben je zelf ook gitarist ?
Een gitaarversterker moet zoals wij dat zeggen "gekieteld" kunnen worden.
De versterker mag dus wel "karakter" hebben zeg maar, hier en daar lekker "een randje" op het zuivere geluid leggen
Is daar ook rekening mee gehouden ?
Dat heb je wel heel netjes gemaakt !
Is dit een eindtrap of zit er ook toonregeling op.
Ben je zelf ook gitarist ?
Een gitaarversterker moet zoals wij dat zeggen "gekieteld" kunnen worden.
De versterker mag dus wel "karakter" hebben zeg maar, hier en daar lekker "een randje" op het zuivere geluid leggen
Is daar ook rekening mee gehouden ?
Handtekening
Laatst bewerkt 08 sep 2024 19:41 door Ben Dijkman.