Skip to main content
Zelfbouw

EL34 in Buizenboek muiderkring Va is daar lager dan Vg2

Meer
02 mei 2023 14:07 - 02 mei 2023 14:09 #97197 door peter1952
Is het niet bij elke penthode eindtrap zo dat de schermroosterspanning hoger is dan de anodespanning? Normaliter worden de anode via de primaire van de uitgangstrafo en het schermrooster uit dezelfde spanning gevoed. In dit voorbeeld is dit 265 V. Je hebt immers altijd spanningsval over de primaire van de uitgangstrafo. Het is hoofdzakelijk de schermroosterspanning die de anodestroom bepaalt, vanwege de hoge inwendige weerstand van een penthode. Het remrooster voorkomt dat de electronen van de anode terug naar het schermrooster gaan (secundaire emissie).
Bij de gegevens van de EL34 is de voedingsspanning 265 V en men gaat uit van een spanningsval van 15 V. over de primaire van de uitgangstrafo.

Bij veel radio’s zie je dat de anode rechtsteeks vanaf de 1e elco wordt gevoed en het schermrooster vanuit het afvlakfilter. Dit heeft het voordeel dat de anodestroom niet door het afvlakfilter hoeft en doordat het schermrooster gevoed wordt via het afvlakfilter treedt er geen brom op. Echter is nu de schermrooster spanning lager, waardoor er minder vermogen afgegeven wordt.

Kennelijk is er ook een instelling met een schermroosterweerstand van 2 KOhm, dan is uiteraard de schermrooster spanning lager, je ziet dan ook dat de anodestroom van 100 mA zakt naar 70 mA.

Bij tetrodes zoals de 6L6 moet je of een schermroosterweerstand gebruiken of de buis ultralineair schakelen om secundaire emissie te vermijden.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 02 mei 2023 14:09 door peter1952.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
02 mei 2023 13:03 #97196 door PE9ZZ
Ik kan geen touw vastknopen aan die discussie aldaar. Maar waarom zou dat niet mogen dan? Het hele idee van een schermrooster is nou juist dat je ook anodestroom krijgt bij lagere anodespanningen. Het buizenboek heeft gewoon de gegevens uit de datasheet genomen. Alleen de voedingsspanning hebben ze niet goed, dat moet de anodespanning zijn. In de datasheet gaan er kennelijk vanuit dat er een DC weerstand van R=V/I=15/0.1=150 ohm tussen de voedingsspanning en de anode zit:

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Tjerk, 9ZZ

Meer
02 mei 2023 11:21 #97194 door bert61
Ik kreeg op Zelfbouw audio een plausibel antwoord 

zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=31431

Meer
02 mei 2023 10:03 - 02 mei 2023 10:07 #97193 door bert61
    [attachment]
ik heb geleerd dat de Anode spanning hoger moet zijn dan de Schermrooster spanning 
is dit een fout in de muiderkring boeken van 1965 en 1973 ?
of is het anders dan het lijkt  ?
Laatst bewerkt 02 mei 2023 10:07 door bert61.

Gemaakt door Kunena