Skip to main content
Zelfbouw

Beltransformator

Meer
11 jan 2022 07:17 - 11 jan 2022 07:19 #93549 door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Beltransformator
Luxe Kerststukjes zijn vaak voorzien van zo'n dunne-draad ledverlichting, aangesloten op een batterijtje van 3 of 6V. Die batterijtjes zijn na een paar dagen op. Dit heb ik ondervangen door zo'n beltrafootje te gebruiken. Eén diode 1N4001 en een emprisch bepaalde weerstand in serie (100 Ohm) gaf voldoende licht.

Gebruikte beltrafo is een oude Schupa (of Holec) NTR100 op de 6V (midden)aftakking.

Stroomverbruik: 3,5mA voor de trafo in onbelaste toestand, met ledverlichting liep dit op naar 8mA.

Het energieverbruik is in onbelaste toestand van 7kWh/jr naar 16kWh/jr met verlichting.

Je heb beltrafo's en beltrafo's, net zoals de ene auto meer brandstof verbruikt als de andere. Verhalen dat de beltrafo's energieverspillers zijn zijn waar, maar er zijn ook zuinige beltrafo's, zoals de eerder genoemde.

Beltrafo's van Hager bijvoorbeeld verbruiken het 10 voudige, zo tussen de 30 en 40 mA. Als je je vinger op zo'n Hager beltrafo legt voel je de warmte. Ooit eens uitgerekend wat dat op jaarbasis kost, 72 kWh / 0,25ct (oude prijs) = €18,-
Achttien euro om je groepenkast te verwarmen!

Die kan je dus beter uitschakelen. Als je een Friedland ding-dong deurbel hebt waar batterijen in kunnen, kun je financieel gezien beter deze optie nemen. Die batterijen gaan jaren mee. Maar dat is een ander verhaal

p.s. De plaatjes kan ik niet zien, er staat: Bijlage niet gevonden.
Laatst bewerkt 11 jan 2022 07:19 door verbeek.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
06 jan 2022 21:37 #93497 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Beltransformator
Doordat een beltrafo veel verlies geeft, kon die wel eens flink warm worden als je hem continu belast.
Ik zou daar wel even flink op letten.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
06 jan 2022 20:58 #93496 door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Beltransformator
Ik vond die 1 amp. ook wel wat optimistisch ook gezien de kernafmeting..
Ik zal eens meten wat de spanning wordt als de kerstverlichting waar ie voor bedoeld is er op wordt aangesloten.
De kleine huiskamerversie met twee maal 56 led's heeft genoeg aan een 5 volt telefoon-oplader

Meer
06 jan 2022 20:32 #93495 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Beltransformator
Een beltrafo is zoals de naam al zegt, bestemd voor een electrische bel. De spanning die je meet zonder belasting is veel hoger dan de belaste spanning. De trafo is met dun draad gewikkeld en ook zodanig, dat die bestand is tegen kortsluiting van de secundaire. Een bel is een kortstondige belasting en die 1 Amp. kan de trafo ook maar kort leveren, niet continu. Bij die 1 Amp. zakt de spanning ook behoorlijk in elkaar. 
Als je de spanning belast meet zal de waarde wel kloppen. 
Ik zou voor een voeding toch een ander type trafo nemen.

Misschien is die andere trafo bedoeld voor een zwaardere bel en is die met dikker draad gewikkeld waardoor de spanning minder van de belasting afhankelijk is.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
06 jan 2022 20:13 #93494 door Doktordirk
Beltransformator werd gestart door Doktordirk
Tijdens enkele proefjes met een beltransformator kwam ik tot de ontdekking dat er veel meer volts  afgegeven wordt dan er wordt opgegeven.
De standaard is volgens mij 3-5 en 8 volt, volgens mijn meter(s) is dit bijna het dubbele

Bijlage niet gevonden

De linkse nieuwe trafo welke volgens opdruk 4, 6 en 8volt zou moeten geven is wat dat betref vrijwel gelijk met de rechter oude versie.
Wat meet ik verkeerd?, de meter's op de 230 volt kant geven deze spanning keurig aan dus aan de meter ligt het niet.
Wat me ook op valt is het maximaal vermogen, de linkse veel zwaarder in gewicht, is goed voor een half amp, de rechtse is goed voor 1 amp! bij secundair dezelfde draaddikte (ca 0.41mm).
Nu is een deurbel maar een moment in gebruik, sabotage daar gelaten
Ik wllde de trafo bij gebrek aan beter voor een 5 volt voedingkje te gebruiken, de 5 volt aansluiting blijkt hier prima voor geschikt, gelijkgericht komt er dan zo'n 12volt uit, ruim voldoende voor een 5 volt stabilisator

Dirk.

Gemaakt door Kunena